کد خبر: ۱۹۶۳۲۹
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۲
گروه استانها-معاون سازمان برنامه و بودجه کشور از محل اجرای پروژه‌های جلوگیری از تنش آبی در هرمزگان بازدید کرده و بر لزوم تامین آب‌پایدار برای هرمزگان تاکیدکرد و از تخصیص اعتبارات لازم به همین منظور خبر داد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از بندرعباس، یکی از مشکلات استان هرمزگان که در سفر اخیر ریاست جمهوری نیز مکررا به آن اشاره شد عدم دسترسی بسیاری از مناطق هرمزگان به آب شرب سالم و پایدار است به طوری که طبق اعلام مهدی دوستی استاندار هرمزگان بیش از 300 روستا در این استان با تانکر آبرسانی می‌شوند که این موضوع در تابستان بسیار سنگین و سخت است چنانچه در سال‌های گذشته روستاهایی را داشتیم که تا چند روز نیز آب به آن‌ها نمی‌رسید و همین امر مشکل آفرین می‌شد لذا دولت سیزدهم در هرمزگان یکی از اولویت‌های اصلی خود را تأمین آب قرار‌داده است چرا که بارش‌های سیل‌آسای اخیر گرچه موجب شده‌ بسیاری از منابع آب محلی پرآب شود اما هنوز هم نمی‌توان از آن‌ها به عنوان منبع آب پایدار یاد کرد.

به همین منظور کیومرث سبزی معاون آب و کشاورزی سازمان برنامه و بودجه کشور به همراه مدیر دفتر بحران و پدافند غیرعامل شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور به استان هرمزگان سفر کرده‌اند و به همراه مدیران آب‌ و‌ فاضلاب هرمزگان از روند اجرای پروژه‌های در حال اجرا برای جلوگیری از تنش آبی در هرمزگان بازدید کردند. 

معاون آب و کشاورزی سازمان برنامه و بودجه کشور در حاشیه بازدید از پروژه‌های شهرستان‌های خمیر، بندرعباس و میناب گفت: یکی از برنامه‌های مهم و اولویت‌های دولت سیزدهم رفع تنش آبی و آبرسانی به مناطق دارای تنش است که به همین‌منظور با توجه به اینکه هرمزگان نیز از این مشکلات رنج می‌برد اعتبارات لازم جهت جلوگیری از تنش آبی و تامین آب پایدار اختصاص داده خواهد شد. 

وی افزود: برخی از این پروژه‌ها از جمله خط انتقال آب از آب‌شیرین‌کن به کهورستان و رویدر در مصوبات سفر رئیس جمهور به هرمزگان نیز قرار گرفته است که با تکمیل آنها شاهد بهبود وضعیت آب در مناطق دارای تنش آبی خواهیم بود.

سبزی تاکید‌کرد: اهمیت بحث آبرسانی بر هیچ‌ کس پوشیده نیست و همه تلاش می‌کنیم تا بتوانیم به جایگاه پایدار و ایمن در بحث آب برسیم. 

امین قصمی مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب هرمزگان نیز در این بازدیدها اظهار داشت: تکمیل پروژه‌های تعریف شده از محل اعتبارات تنش آبی نیازمند اختصاص اعتبار مورد نیاز است و یکی از پروژه‌های مهم در این حوزه پروژه آبرسانی از آب‌شیرین‌کن یک میلیون مترمکعبی بندرعباس به کهورستان و رویدر در شهرستان بندرخمیر است که می‌تواند تنش آبی در این مناطق را برطرف کند. 

وی‌افزود: 34 کیلومتر از خط انتقال آب کهورستان به رویدر به اتمام رسیده و ایستگاه پمپاژ نیز در مرحله نصب تجهیزات است اما تا پیش از این قراربود آب مورد نیاز رویدر از دشت کهورستان تامین شود اما با توجه به شرایط خاص و بحرانی دشت کهورستان و همچنین شیرین کردن کام مردم منطقه با این پروژه عظیم بنا بر انتقال آب شیرین گذاشتیم که هم مردم از آب با کیفیت بهره‌مند شوند و هم از برداشت بی‌رویه دشت کهورستان جلوگیری کنیم.

مدیرعامل آبفا استان هرمزگان تصریح‌ کرد: اختصاص اعتبار برای اجرای 24 کیلومتر خط انتقال از خط انتقال آب‌شیرین‌کن یک میلیونی به خمیر تا کهورستان که از محل اعتبارات تنش آبی پیش‌بینی شده می‌تواند به خواسته دیرینه مردم کهورستان و رویدر جامه عمل بپوشاند.

وی با اشاره به مخازن آب داماهی بندرعباس نیز گفت: آب‌های تولیدی پس از هدایت به این مخازن در مرکز شهر بندرعباس توزیع و جمعیت زیادی را پوشش می‌دهد؛ به همین دلیل بازسازی این مخازن از اهمیت ویژه ای برخوردار است و در بازسازی این مخزن، استفاده از سازه‌های پیش‌تنیده پیش‌بینی شده که علاوه بر اینکه استحکام لازم را داراست باعث کاهش هزینه و سرعت اجرای پروژه نیز می‌شود. 

قصمی تاکید‌کرد: تکمیل پروژه داماهی بندرعباس نیازمند اختصاص اعتبار است و برای احداث مخزن جدید با این ظرفیت به اعتباری بالغ بر 120 میلیارد تومان نیاز بود که با بازسازی و استفاده از سازه‌های پیش تنیده، پروژه بازسازی با اعتباری بالغ بر 9 میلیارد تومان به اتمام خواهد رسید.

انتهای پیام/864/ح

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار