کد خبر: ۱۹۶۶۹۳
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۱
رئیس سازمان توسعه تجارت ایران، از تحقق وعده افزایش ۵ میلیارد دلاری صادرات غیر نفتی خبر داد.

تحقق وعده افزایش ۵ میلیارد دلاری صادرات غیرنفتیآقای علیرضا پیمان پاک در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما  با بیان اینکه وزیر صمت افزایش ۵ میلیارد دلاری صادرات غیرنفتی در نیمه دوم امسال را وعده داده بود گفت: تحقق افزایش ۵ میلیارد دلاری صادرات غیر نفتی در انتهای آذر در حالی اتفاق افتاد که سه ماه تا پایان سال باقی مانده بود.

رئیس سازمان توسعه تجارت گفت: پیش بینی ما این است که صادرات غیر نفتی تا پایان سال به ۴۵ میلیارد دلار برسد البته این هدف پایانی ما نیست بلکه سال آینده نیز برنامه‌ریزی کردیم که پنج میلیارد دلار دیگر نیز به صادرات غیرنفتی کشور افزوده شود و کل میزان صادرات غیرنفتی به ۵۰ میلیارد دلار برسد ضمن اینکه این میزان هم متناسب با ظرفیت صادراتی کشور نیست و ما همچنان برای افزایش این حوزه از صادرات تلاش خواهیم کرد.

پیمان پاک، افزایش میزان مشوق‌های صادراتی و افزایش تعداد رایزنان بازرگانی را از جمله اقدامات سازمان توسعه تجارت برای افزایش میزان صادرات غیر نفتی برشمرد.

وی با اشاره به مرجوع شدن برخی محصولات کشاورزی از جمله فلفل دلمه‌ای گفت: زمانی سهم ما از بازار فلفل دلمه روسیه بسیار ناچیز بود، اما با تلاش‌های صورت گرفته، سهم جدی‌تری از بازار روسیه به فلفل دلمه ایرانی اختصاص یافت از این رو باید کیفیت و استاندارد‌ها با کشور هدف روسیه همخوانی داشته باشد در این بین برخی مولفه‌ها که به عنوان نهاده در ایران مصرف می‌شد که با استاندارد‌های روسیه تطبیق نداشت ضمن اینکه از طرف روس‌ها ۴۵ بار با متولیان ایرانی مکاتبه شد، اما پاسخی داده نشد و روس‌ها هم بر اساس استاندارد‌های خود از ورود محصولات جلوگیری کردند که با تلاش و پیگیری‌های انجام شده این تطبیق استانداردی صورت گرفت و مشکل حل شد.

پیمان‌پاک گفت: البته مرجوع شدن محصولات در همه دنیا وجود دارد و همه کشور‌ها از این موضوعات دارند، اما آنچه که مهم است باید تطبیق استانداردی میان کشور‌های مبدا و مقصد وجود داشته باشد.

‏وی درباره مرجوع شدن فلفل دلمه از کشور آذربایجان گفت: روزانه ۲۰۰ کانتینر فقط از بندر کوچک آستارا به سمت اوراسیا حرکت می‌کند در این بین مرجوع شدن یک محموله ۱۰ تنی ناچیز است، اما ما برای استاندارد‌های همه بازار‌های هدف برنامه داریم و بسیاری از موانع را نیز رفع کردیم.

رئیس سازمان توسعه تجارت ایران با اشاره به سفر اخیر رئیس جمهور به کشور روسیه گفت: در افق ۱۴۰۴ رسیدن به صادرات ۷ و نیم میلیارد دلاری به روسیه را برنامه ریزی کرده بودیم. روسیه هم ۲۵۰ میلیارد دلار تا ۳۰۰ میلیارد دلار واردات دارد که سهم ما همیشه کمتر از ۵۰۰ میلیون دلار بود امسال بنا داریم تا به ۷۵۰ میلیون برسیم که با در نظر گرفتن واردات ۸ میلیارد دلاری محصولات کشاورزی، واردات ۴۴ میلیارد دلاری صنایع غذایی، واردات یک و نیم میلیارد دلاری صنایع دریایی و واردات روسیه در حوزه‌های کاشی، سرامیک، سیمان، پتروشیمی، کیف، کفش و منسوجات می‌توانیم هدف صادراتی ۷ و نیم میلیارد دلاری به روسیه را محقق کنیم.

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار