کد خبر: ۱۹۷۶۷۵
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۰
عادی انگاری و عدم رعایت دستورالعمل های بهداشتی در شیوع سویه جدید اُمیکرون تأثیر بسزایی داشته و باید تدابیر لازم برای جلوگیری از شیوع این سویه جدید از بیماری در کشور اندیشیده شود.

محدودیت های کرونایی باز می گردد

جلسه کمیته تخصصی کرونا به ریاست معاون اول رییس جمهور برگزار شد.

محمد مخبر در این جلسه که رییس دفتر رییس جمهور و وزرای بهداشت درمان و آموزش پزشکی و آموزش و پرورش، رییس جمعیت هلال احمر و مسئولان مربوطه حضور داشتند، با اشاره به آمار افزایش بیماران سرپایی و بستری ناشی از سویه جدید اُمیکرون در کشور تاکید کرد: عادی انگاری و عدم رعایت دستورالعمل های بهداشتی در شیوع سویه جدید اُمیکرون تأثیر بسزایی داشته و باید تدابیر لازم برای جلوگیری از شیوع این سویه جدید از بیماری در کشور اندیشیده شود.

وزیر بهداشت نیز در این جلسه با اشاره به افزایش سویه جدید اُمیکرون در سراسر کشور و تاکید براینکه عدم رعایت دستورالعمل های بهداشتی عواقب جدی برای نظام سلامت و مردم در هفته های آتی در پی خواهد داشت، تصریح کرد: ضروری است مردم در جهت مقابله با شیوع این سویه جدید دستورالعمل های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را بیش از گذشته رعایت کنند و در غیر اینصورت ناچاریم محدودیت های بیشتر و سخت گیرانه تر کرونایی در سراسر کشور وضع کنیم.

همچنین در این جلسه وزارت بهداشت گزارشی از آخرین وضعیت بیماری کرونا در کشور و جهان، آمار افزایش بیماران سرپایی و بستری و مرگ و میر ناشی از سویه جدید اُمیکرون و افزایش تعداد شهرهای قرمز و نارنجی در رنگ بندی جدید کرونایی کشور ارائه کرد.

در ادامه نیز مصوبات و محدودیت های پیشنهادی وزارت بهداشت و وزارت کشور برای مقابله با سویه جدید اُمیکرون جهت تصویب در ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا بحث و بررسی شد.

در همین حال فرماندار تهران و فرمانده قرارگاه عملیاتی مبارزه با کرونا از احتمال بازگشت محدودیت‌های کرونایی با توجه به روند افزایشی  مبتلایان به سویه اُمیکرون خبر داد.

عیسی فرهادی با بیان اینکه احتمال بازگشت محدودیت‌های کرونایی به دلیل افزایش مبتلایان به سویه امیکرون، از شهروندان تهران درخواست کرد که ضمن رعایت شیوه نامه‌ها و پروتکل‌های بهداشتی نسبت به دریافت دز سوم واکسن کرونا اقدام کرده و هرچه سریعتر دوره سه دز واکسن خود را کامل کنند.

فرمانده قرارگاه عملیات مبارزه با کرونا با تاکید بر اینکه یک شهر در وضعیت قرمز کرونا و حدود هشت شهر در حال نارنجی به سر می برند و مابقی شهرها در وضعیت آبی و و زرد هستند افزود: با توجه به بازگشت رنگ قرمز و نارنجی به نقشه کشور و افزایش مراجعان مبتلایان به امیکرون به مراکز درمانی هر لحظه امکان تغییر رنگ بندی و وضعیت شهرستان تهران محتمل بوده که ضمن نظارت های دستگاه‌های ذیربط همکاری شهروندان جهت رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و تکمیل واکسناسیون را می طلبد. 

 بر اساس آمارهای رسمیِ همه‌گیری کرونا، آمریکا همچنان با بیش از ۷۴.۱ میلیون مبتلا و بیش از ۸۹۸ هزار قربانی در صدر فهرست کشورهای درگیر با این بیماری قرار دارد.

هند نیز هم اکنون با آمار بیش از ۴۰ میلیون مبتلا پس از آمریکا در رتبه دوم جهانی به لحاظ میزان ابتلا قرار گرفته و آمار مبتلایان به کووید-۱۹ در برزیل هم از ۲۴.۵ میلیون نفر فراتر رفته و در حال حاضر سومین کشور جهان به لحاظ بالاترین شمار مبتلایان است.

برزیل با بیش از ۶۲۴ هزار جان باخته پس از ایالات متحده، دومین رکورددار تعداد قربانیان کووید در جهان محسوب می شود و هند با بیش از ۴۹۱ هزار قربانی، سومین کشور به لحاظ ثبت بالاترین آمار مرگ و میر کرونایی در این فهرست جهانی است.

بنابر جدول به‌روز شده در پایگاه اطلاع‌رسانی "ورلداُمتر"، شمار مبتلایان و قربانیان این بیماری در ۱۰ کشوری که طبق گزارش‌های رسمی بالاترین آمارها را تاکنون داشته‌اند تا صبح امروز (پنجشنبه) به ترتیب به شرح زیر است:

# نام کشور مجموع مبتلایان مجموع قربانیان
۱ ایالات متحده ۷۴,۱۷۶,۴۰۳ ۸۹۸,۶۸۰
۲ هند ۴۰,۳۷۱,۵۰۰ ۴۹۱,۷۲۹
۳ برزیل ۲۴,۵۵۳,۹۵۰ ۶۲۴,۵۰۷
۴ فرانسه ۱۷,۷۳۰,۵۵۶ ۱۲۹,۷۴۷
۵ انگلیس ۱۶,۱۴۹,۳۱۹ ۱۵۴,۷۰۲
۶ روسیه ۱۱,۳۱۵,۸۰۱ ۳۲۸,۱۰۵
۷ ترکیه ۱۱,۱۶۷,۹۲۷ ۸۶,۴۸۷
۸ ایتالیا ۱۰,۳۸۳,۵۶۱

۱۴۴,۷۷۰

۹ اسپانیا ۹,۵۲۹,۳۲۰ ۹۲,۵۹۱
۱۰ آلمان ۹,۱۴۵,۲۷۴ ۱۱۷,۸۸۳

بر اساس آمار جهانی ورلدامتر، روسیه با گذشتن از آمار ۳۲۸ هزار قربانی تاکنون بالاترین مرگ و میر کرونایی را در بین کشورهای اروپایی داشته و در جهان نیز چهارمین کشور با بالاترین نرخ فوتی‌های این بیماری است. فرانسه همچنین با ثبت بیش از ۱۷ میلیون و ۷۳۰ هزار مبتلا هم اکنون رکورددار ابتلا در قاره سبز است.

ایران نیز با مجموع شش میلیون و ۲۷۹ هزار و ۴۱۰ ابتلا و ۱۳۲ هزار و ۳۰۳ مورد فوت ناشی از بیماری کووید-۱۹ در حال حاضر رتبه دوازدهم در بین کشورهای دارای بیشترین آمار مبتلایان کرونا قرار دارد.

بر اساس آمار فوق در حال حاضر در ۲۱ کشور، شمار مبتلایان از رقم سه میلیون نفر عبور کرده‌ است و پس از ایالات متحده، هند و برزیل - که همچنان سه کشور رکورددار شمار مبتلایان در دنیا هستند - کشورهای فرانسه، انگلیس، روسیه، ترکیه، ایتالیا، اسپانیا، آلمان، آرژانتین، ایران، کلمبیا، مکزیک، لهستان، اندونزی، هلند، اوکراین، آفریقای جنوبی، فیلیپین و پرو نیز بیش از سه میلیون مبتلا را ثبت کرده‌اند.

به گزارش ایسنا، روند افزایش آمار ابتلا به بیماری کووید-۱۹ که تاکنون در ۲۲۳ کشور و منطقه در جهان شیوع یافته، ادامه دارد و این بیماری همچنان در دنیا قربانی می‌گیرد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار