کد خبر: ۱۹۷۸۸۵
تاریخ انتشار: ۰۸ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۵۵
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در حال حاضر توسعه CNG به عنوان سوخت ملی در گرو ساماندهی LPG در سبد سوخت کشور است که طرح اتوگاز مجلس مشکل مزیت قیمتی LPG نسبت به CNG را حل می‌کند و هر سوخت را در جایگاه خودش در سبد سوخت قرار می‌دهد.

سرویس اقتصادی جوان آنلاین: مهدی طغیانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی،با اشاره به لزوم توسعه LPG به عنوان سوخت خودرو‌ها در کشور گفت: از زمانی که سیاست توسعه سی. ان. جی به عنوان سوخت جایگزین اول در کشور مطرح شده است، تعداد خودرو‌های سی. ان. جی سوز با وجود تمامی حمایت‌ها به حدود ۵ میلیون دستگاه رسیده است. درحالیکه با وجود غیرمجاز و غیراستاندارد بودن سوخت گاز مایع در حال حاضر، تعداد خودرو‌هایی که از این سوخت استفاده می‌کنند به ۱.۲ میلیون دستگاه میرسد که آمار بسیار زیادی است.

طرح اتوگاز مجلس مشکل مزیت قیمتی LPG نسبت به CNG را حل می‌کند

وی اظهار داشت: ما نتوانستیم مزیت قیمتی برای CNG در برابر ال. پی. جی ایجاد کنیم، چون اصلا این موضوع را مهم ندانستیم. این بدین معنی است که الان یک خودرو، یک مخزن گازمایع (هر چند به صورت غیراستاندارد) سوختگیری می‌کند و در حدود ۸۰۰ کیلومتر پیمایش می‌کند، قیمت آن هم بدون اینکه بخواهد چندین نوبت در صف بایستد در حدود ۳۰ هزار تومن می‌شود. درحالیکه همان خودرو اگر بخواهد سی. ان. جی مصرف کند این مسیر را باید در حدود ۴ الی ۵ بار سوختگیری کند که در نهایت مبلغ آن نیز با ال. پی. جی برابر می‌شود.

طغیانی گفت: بنابراین، عدم ایجاد مزیت قیمتی برای سی. ان. جی در برابر گازمایع از توسعه بیشتر CNG به عنوان یک سوخت ملی جلوگیری خواهد کرد و تا زمانی که وضعیت LPG در کشور ساماندهی نشود اوضاع CNG نیز بهتر نخواهد شد، هر چند ما تسهیلات آنچنانی برای صاحبان خودرو‌های دوگانه سوز سی. ان. جی بپردازیم. طرح اتوگاز مجلس مشکل مزیت قیمتی LPG نسبت به CNG را حل می‌کند.

توسعه CNG در گرو ساماندهی گازمایع در سبد سوخت

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: مورد دیگر این است که اگر گازمایع با اصلاح قیمتی به سبد سوخت اضافه شود و قیمت آن به گونه‌ای تعیین شود که نسبت به CNG بیشتر و نسبت به بنزین کمتر باشد، علاوه بر تنوع‎‌بخشی به سبد سوخت، باعث می‌شود تا صاحبان خودرو‌هایی که به دنبال سوخت جایگزین بنزین هستند از نظر اقتصادی سی. ان. جی را ترجیح دهند که خود باعث توسعه خودرو‌های سی. ان. جی سوز خواهد شد.

وی توضیح داد: در این میان تنها تعدادی از صاحبان خودرو‌ها در ناوگان خاصی از حمل و نقل کشور که به دلایل مختلف از جمله استهلاک موتور علاقه‌ای به سی. ان. جی سوز کردن خودروهایشان ندارند، به سمت اتوگاز به عنوان سوخت دوم خودرو خود خواهند رفت.

ایجاد مشوق اقتصادی برای وزارت نفت جهت توسعه اتوگاز در کشور

طغیانی اظهار داشت: تنها دلیل عدم توسعه جایگاه‌های اتوگاز توسط وزارت نفت سهم ۱۰۰ درصدی این وزارتخانه از درآمد‌های صادراتی گازمایع است. به همین دلیل است که این وزارتخانه ۳ میلیون تن LPG را در خط لوله هدر می‌دهد، ولی به خودرو‌ها تخصیص نمی‌دهد و باید با افزودن این ۳ میلیون تن به سبد سوخت مانع از این اقدام شد.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در این صورت حتی میتوان تشویق‌هایی برای وزارت نفت در نظر گرفت که ترغیب به توسعه اتوگاز و در نتیجه جلوگیری از هدر رفت گازمایع اضافه شود. از جمله این تشویق‌ها برای مثال میتوان به سهم ۱۰۰ درصدی این وزارتخانه از فروش داخلی گازمایع اشاره کرد که میتواند بررسی شود.

پیشنهاد توسعه اتوگاز در ناوگان حمل و نقل عمومی سنگین

وی اظهار داشت: در نتیجه به دنبال پذیرش اجرای طرح اتوگاز، وزارت نفت می‌تواند سناریوی اجرای طرح را به گونه‌ای بچیند که علاوه بر حاصل شدن هدف از توسعه اتوگاز، به توسعه طرح سی. ان. جی نیز کمک کند.

طغیانی در پایان تاکید کرد: یکی از راهکار‌های مهمی که در آیین‌نامه اخیر توسعه اتوگاز مطرح شده بود این است که در مناطق نزدیک پالایشگاه‌ها، جایگاه‌های سوختگیری اتوگاز جهت استفاده بخش خاصی از ناوگان حمل و نقل عمومی مثل اتوبوس‌ها احداث شود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار