کد خبر: ۲۰۴۵۶۶
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۱:۱۹
رئیس کمیسیون عمران مجلس به روند کند پیشرفت پروژه های فاینانس خارجی در کشور انتقاد کرد.

محمدرضا رضایی کوچی گفت: با خیلی از کشور‌ها پروژه‌های فاینانس داریم مثل روسیه آذربایجان، ولی هیچ کدام از این قرارداد‌های فاینانس به نتیجه‌ای نرسیده است.

رشد ۸ درصدی بدون سرمایه‌گذاری خارجی ممکن نیست. طبق قانون سالانه ۵۰ میلیارد دلار سرمایه باید از آن سوی مرزها تامین شود.  در قوانین بودجه تمامی سنوات گذشته، این تکلیف بر دوش دولت بود که زمینه تامین منابع مالی از خارج از کشور را فراهم کند. برای پروژه‌های توسعه‌ای و زیربنایی کشور، همواره مانعی به نام منابع مالی وجود داشته است.

رئیس کمیسیون عمران مجلس اعلام کرد: حداکثر میزان اجرای این پروژه‌های فاینانس ۵ درصد بوده است و ۵ الی ۶ سال از انعقاد آن‌ها گذشته است. ما با قیمت‌های سنگین قرارداد بسته ایم، ولی اجرایی نشده است. ما در اجرایی شدن این قرارداد‌ها و ارزیابی مسیر بعد از انعقاد قرارداد بسیار ضعیف عمل کرده ایم.

رضایی کوچی گفت: این مسئله به ضعف کارشناسی ما برمی‌گردد باید از تیم‌های فنی‌تر برای انعقاد قرارداد فاینانس استفاده کرد تا این پروژه‌ها عملیاتی شود ما بهترین فرصت را برای پروژه‌های خارجی در کشور فراهم کرده ایم، ولی در دستگاه‌های اجرایی قرارداد‌هایی با آن‌ها هستند که چندین سال است روی زمین مانده و باعث بی اعتمادی در حوزه عمرانی کشور می‌شود.

فاینانس‌هایی که در حال حاضر مورد مذاکره قرار می‌گیرد، عمدتا‌ با تضمین دولت هستند. به این معنا که وام‌دهنده خارجی، اساسا به اتکای بیمه‌‌ای که توسط موسسه دولتی بیمه صادراتی کشور خارجی صادر می‌شود، اقدام به اعطای فاینانس می‌کند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار