کد خبر: ۲۰۶۴۳۵
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۶
جزییات جدید درباره پول‌های بلوکه شده چیست؟
بانک مرکزی در واکنش به اظهارنظر اخیر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مبنی بر رد آزادسازی منابع مسدودی ایران، اعلام کرد: مقامات وزارت خارجه کشورمان در اظهارنظرهای خود، از توافق اولیه برای آزادسازی منابع مسدودی ایران خبر دادند و هیچ‌گاه صحبت از این‌که منابع مذکور آزاد و وصول شده است، از جانب مقامات ایرانی صورت نگرفته است.

ماجرای دلارهای پرحاشیه

مریم فکری: قیمت دلار در شرایطی روندی صعودی به خود گرفته است که طولانی شدن توقف مذاکرات وین و سیگنال‌های منفی از برجام، دلار را در مرز 28 هزار تومان قرار داده است. این در شرایطی است که البته هفته گذشته به دنبال انتشار اخباری مثبت از احتمال آزادسازی 7 میلیارد دلار از ارزهای بلوکه شده، روند قیمت‌ها نزولی شد، اما در همان فاصله، اظهارنظری از سوی سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، فضای بازار ارز را تغییر داد.

ند پرایس در یک کنفرانس خبری در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا آمریکا پول‌های بلوکه شده ایران را آزاد کرده است و آیا در جریان است که هر یک از متحدان آمریکا مبالغی از پول‌های بلوکه شده ایران را آزاد کرده باشند، گفت: تمامی تحریم‌های ما هنوز پابرجا هستند و پابرجا و فعال خواهند ماند، مادامی که بتوانیم به بازگشتی دوجانبه به پایبندی به برجام دست پیدا کنیم.

او عنوان کرد: گزارش‌ها درباره این‌که پول‌های ایران در حساب‌های مسدود شده در کشورهای طرف سوم (طرف سوم تحریم‌های آمریکا) نادرست هستند، نه شرکای ما این پول‌ها را به ایران داده‌اند و نه آمریکا انتقال این پول‌های بلوکه شده را مجاز یا تایید کرده است.

اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در بانک‌های خارجی در پی این مطرح بود که اخیرا اخباری درباره احتمال آزادسازی بخشی از پول‌های بلوکه شده ایران منتشر شده و گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای حاکی از آن بود که قرار است دارایی‌های ایران در کره جنوبی آزاد و به حساب بانک مرکزی ایران منتقل شود.

دوشنبه هفته گذشته خبرگزاری دولتی ایران مدعی شده بود که یک مقام بلندپایه منطقه‌ای، فردا سه شنبه به تهران سفر خواهد کرد که یکی از اهداف این سفر، نهایی کردن سازوکار آزادسازی هفت میلیارد دلار از ارزهای مسدودی ایران است.

بر اساس این گزارش، این منابع مالی با توافق امضاشده، به طور انتقال بانکی به حساب‌های ایران واریز می‌شود. این ۷ میلیارد دلار به حساب‌های ایران واریز می‌شود، که نشانه‌هایی از باز شدن تدریجی محدودیت‌های بانکی علیه ایران است به نحوی که حتی پس از برجام نیز چنین نقل و انتقال بانکی سابقه نداشته است.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان نیز اخیرا درمورد اخبار منتشرشده درباره آزادسازی بخشی از پول‌های بلوکه شده ایران، با تایید این خبر گفته بود: اصل آزادسازی انجام می‌شود.

جزییات جدید از مذاکرات اخیر درباره آزادسازی وجوه مسدودی ایران

در این شرایط، مدیر امور بین‌الملل بانک مرکزی در جدیدترین اظهارنظر با خبرگزاری دولتی ایران، ضمن تایید مذاکرات درخصوص آزادسازی منابع مسدودی ایران و حضور نماینده بانک مرکزی در این مذاکرات، اعلام کرد: مذاکرات با هدف آزادسازی منابع ارزی ایران که به‌صورت غیرقانونی در سایر کشورها مسدود شده، از چندی قبل به‌صورت جدی در دستور کار قرار گرفته است و در همین راستا نیز اخیرا بخشی از این منابع معادل حدود ۳۹۰ میلیون پوند که بیش از ۴۰ سال، توسط انگلیس مسدود شده بود، بطور قطعی وصول شد.

وی با اشاره به اخباری که طی روزهای اخیر درباره توافق جدید برای آزادسازی بخش قابل توجهی از منابع مسدودی ایران منتشر شده و همچنین اخبار مربوط به سفر هیات منطقه‌ای به تهران در این خصوص، ضمن تایید این موضوع، گفت: براساس این توافق، چارچوب کلی برای آزادسازی بخش قابل توجهی از منابع مسدودی ایران در یکی از کشورها مشخص شده و سفر هیات منطقه ای به تهران نیز به منظور جمع‌بندی جزییات اجرایی کردن این توافق صورت گرفته است.

او در پاسخ به سوالی درخصوص میزان این مبلغ، به رقم دقیق اشاره نکرد، اما گفت: این مبلغ چندین برابر مبلغی است که اخیرا پس از توافق با انگلیس، وصول شد.

اظهارنظر اخیر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا مبنی بر رد آزادسازی منابع مسدودی ایران، سوال دیگری از این مقام بانک مرکزی بود. وی در پاسخ به این سوال گفت: مقامات وزارت خارجه کشورمان در اظهارنظرهای خود، از توافق اولیه برای آزادسازی منابع مسدودی ایران خبر دادند و هیچ‌گاه صحبت از این‌که منابع مذکور آزاد و وصول شده است، از جانب مقامات ایرانی صورت نگرفته است، کما اینکه درخصوص توافق ایران و انگلیس، وقتی که ۳۹۰ میلیون پوند بطور قطعی وصول شد، این موضوع رسما اعلام و تایید شد. اتفاقا سفر هفته گذشته هیات منطقه‌ای به ایران که از سوی وزارت امور خارجه نیز اعلام شد، نیز دقیقا در همین راستا و به منظور بررسی و جمع بندی درخصوص جزییات نحوه و فرآیند آزادسازی منابع مسدودی ایران در چارچوب همین توافق، صورت گرفت، بنابراین به نظر می‌رسد هیچ‌گونه تعارضی بین این اظهارنظرها وجود ندارد.

وی در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه در برخی خبرها مطرح شده است که توافق اخیر در چارچوبی مستقل از برجام صورت گرفته است، منظور از این موضوع چیست، افزود: مذاکراتی که درخصوص ازادسازی منابع مسدودی ایران در سایر کشورها از سوی دولت پیگیری می‌شود، در راستای صیانت از منافع ملت ایران و در چارچوب قوانین بین‌المللی است؛ چراکه مسدود کردن منابع ایران در سایر کشورها، کاملا برخلاف مقررات بین‌المللی بوده و تعدی به حقوق ملت ایران بوده و از این رو، این موضوع می‌بایست در چارچوبی مستقل از برجام پیگیری و تعیین تکلیف شود و همین اصل نیز در مذاکرات و توافق‌هایی که تاکنون صورت گرفته، به عنوان یک مبنای اساسی مدنظر بوده است.

این مقام بانک مرکزی در عین حال تاکید کرد: با توجه به رشد قابل ملاحظه درآمدهای ارزی به سبب افزایش بازگشت ارز حاصل از صادرات و همچنین رشد چشمگیر قیمت نفت، با فرض حفظ شرایط موجود نیز سال جاری در مقایسه با سال گذشته از نظر درآمدهای ارزی، در وضعیت بهتری قرار خواهیم داشت، اگرچه همانطور که مقامات وزارت امور خارجه نیز اعلام کردند، جمهوری اسلامی ایران، آزادسازی منابع مسدود شده را حق مسلم ملت ایران و مسدود کردن آنها را اقدامی غیرقانونی می‌داند و حداکثر ظرفیت خود را برای آزادسازی این منابع در چارچوب مصالح و منافع مردم بکار بسته است.

بیشتر بخوانید: ادعای رویترز در مورد جزئیات توافق احیای برجام / آغاز جلسه مذاکره‌کننده ارشد ایران با نمایندگان اروپایی

قیمت دلار سقوط می‌کند؟/ جزییات جدید از شیوه آزادسازی ۷ میلیارد دلار دارایی مسدود ایران

دلارهای آزاد شده ایران خرج چه می‌شود؟

در این میان، رییس سازمان برنامه و بودجه نیز در اظهارنظری جدید سیاست دولت را در قِبال نحوه هزینه کرد ارزهای آزاد شده ایران از دیگر کشورها برای جبران کسری بودجه، توسعه و پیشرفت کشور اعلام کرد.

مسعود میرکاظمی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه ارزهای آزاد شده ایران در دیگر کشورها تا چه میزان می‌تواند به جبران کسری بودجه سال جاری کمک کند و در کدام بخش‌ها هزینه خواهد شد، گفت: ارزهای آزاد شده در سه بخش در اختیار بانک مرکزی، صندوق توسعه ملی و دولت قرار می‌گیرد تا براساس سیاست و برنامه مشخص هزینه شود.

وی در واکنش به انتظار افکار عمومی در خصوص اینکه با آزادسازی ارزهای بلوکه شده ایران اتفاقات موثری در کشور اتفاق بیافتد، بیان کرد: قطعا همینطور است و اگر ارزی آزاد شود، برای کمک به پیشرفت پروژه‌های عمرانی، کارهای زیرساختی و رفع مشکلات مردم تزریق می‌شود و این موضوع کاملا روشن است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار