گروه اقتصاد کلان: صنعت خودرو یکی از سودآورترین صنایع در جهان و به لحاظ ارتباط گسترده با زنجیرهای از صنایع قبل و بعد از خود، صنعتی کلیدی محسوب میشود و دارای پتانسیل بالایی در ایجاد اشتغال و توسعه اقتصادی است.
به گزارش «تجارت آنلاین»، این صنعت در ایران، پس از شکلگیری اولیه در دهه ۱۳۴۰، فراز و نشیبهای متعددی را تجربه کرده است، به این شکل که از نظر محبوبیت و میزان توجه مردم، با صنایعی همچون نفت، پتروشیمی و فلزات اساسی برابری میکند. طی سالهای گذشته تاکنون، صنعت خورو در کشور ما با چالشهایی روبهرو بوده که یکی از این چالشهای مهم، اختلاف بالای قیمت خودرو در کارخانه و بازار است و با عرضه خودرو در بورسکالا، میتواند این اختلاف کاهش یابد، به گونهای که قیمت کشفشده در بورسکالا چیزی بین قیمت فروش کارخانه و قیمت خودرو در بازار آزاد باشد. از دیدگاه کارشناسان صنعت خودرو، با عرضه خودرو در بورسکالا دلالی و سفتهبازی در این صنعت از بین خواهد رفت. از جمله پیامدهای مثبت این اتفاق، تغییر در کمیت و کیفیت تولید، حذف قرعهکشی خودرو، شفافیت و رقابتیشدن بازار، حذف قیمت دستوری، معافیت مالیاتی برای عرضهکننده کالا و کشف قیمت واقعی خودرو خواهد بود. شفافیت قیمتی در عرضه خودرو در بورسکالا میتواند سبب حذف قیمتگذاری دستوری این کالا شود و با این شیوه عرضه و تقاضا در بورس، نه تولیدکننده متضرر میشود و نه مصرفکننده و ازاین سو قیمت واقعی برای خودرو تعیین خواهد شد. علاوه بر اینکه هر دو طرف عرضهکننده و تقاضاکننده سود خواهند کرد. سهامداران شرکتهای خودرویی نیز از این فرآیند قیمتگذاری سود خواهند برد و از سوی دیگر، نوعی تامین مالی برای شرکتهای خودرویی که سالهای طولانی زیانده بودهاند، موجب اقداماتی مثبت خواهد شد. باید به این موضوع اشاره کرد که نباید از تاثیر قیمتهای جهانی، کشش بازار و قیمت دلار بر معاملات محصولات در بورسکالا غافل شد؛ به این دلیل که ارتباط مستقیمی میان نرخ دلار و قیمتهای جهانی با قیمتهای معاملهشده در بورسکالا وجود دارد و تحتتاثیر این فاکتورها، شاهد نوسانات قیمتی در بازار خواهیم بود.
ارزیابی رئیس سازمان بورس از عرضه خودرو در بورس
اما رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با تشریح عملکرد این سازمان در ۱۰ ماه گذشته، گفت: تلاش کردیم تا بازاری کارا، شفاف و منصفانه داشته باشیم. مجید عشقی گفت: تلاش کردیم التهابات بازار را مدیریت کنیم؛ سال گذشته دغدغههای بازار سرمایه را به دولت منتقل کردیم. ارزش بورس و فرابورس هفت هزار هزار میلیارد تومان است؛ یعنی بیش از نقدینگی کل کشور و تقریبا معادل کل GDP کشور. برای همین بازار سهام برای دولت بسیار مهم است.
وی با اشاره به این که در صورتی که سقفگذاری نرخ سوخت خوراک صنایع انجام نمیشد، بسیاری از صنایع سودآور ما زیانده می شدند، ادامه داد: در دولت قبل بدعتی گذاشته شد که اساسنامه صندوق پالایشی یکم و دارایکم در دولت تصویب شد و تغییرات آن نیز در دولت باید مصوب شود. بند به بند اساسنامه این دو صندوق باید در دولت تصویب شود و برای همین زمانبر خواهد بود. پس از این تغییرات، این دو صندوق نزدیک به NAV معامله خواهد شد؛ چرا که فرآیندهای بازار ارزش صندوق را به ارزش NAV خواهد رساند.
رییس سازمان بورس همچنین با اشاره به اینکه ۱۵ مجوز جدید کارگزاری در ۱۰ ماه گذشته صادر شده است، گفت: متاسفانه از سال 1389 تاکنون هیچ مجوز کارگزاری داده نشده بود؛ همچنین ۲۹ مجوز سبدگردان صادر شده است. عشقی در بخش دیگری از صحبت هایش در خصوص بازار سرمایه با اشاره به اینکه از سال گذشته تاکنون ۴ مورد واریزی به صندوق تثبیت بازار سرمایه داشتیم و پیگیر ادامه واریزیها هستیم، ادامه داد: ما عموم مردم را به سرمایهگذاری غیرمستقیم دعوت میکنیم. تا پیش از این مردم ابزارهای کمی برای سرمایه گذاری در اختیار داشتند؛ هماکنون صندوقهای تضمین اصل سرمایه راهاندازی شده تا اصل سرمایه مردم تضمین شود و همچنین برای افرادی که تحمل ریسک بالایی دارند، صندوقهای اهرمی تاسیس شد. رییس سازمان بورس با تصریح اینکه عرضه خودرو در بورس کالا پیروزی شفافیت بر دلالان بود، در یک برنامه تلویزیونی گفت: با اعلام عرضه دو خودرو فیدلیتی و دیگنیتی، قیمت در بازار غیررسمی کاهش پیدا کرد. پس از عرضه نیز، قیمت این دو خودرو مجددا کاهش پیدا کرد. در سایت بورس کالا، تعداد و تاریخ عرضههای بعدی مشخص شده است. به گفته عشقی، بسته شدن نماد یکی از خطوط قرمز سازمان بورس است؛ چرا که بسته شدن نماد، تنبیه سرمایهگذار است نه شرکت. برای همین برای احقاق حقوق سرمایه گذار تلاش کردیم و بسیاری از نمادهای بازار پایه باز شده است. البته بعضی از نمادها عملکرد بسیار غیرشفافی دارند و صورتهای مالی غیرقابل قبولی دارند. تلاش داریم با همکاری قوه قضائیه این معضل را نیز حل کنیم. وی با حضور در یک برنامه تلویزیونی افزود: بازار نیازمند نظارتهای سیستماتیک و هوشمند است. دیگر با روشهای به اصطلاح چشمی نمیتوان بر بازار نظارت کرد. برای همین در سال گذشته ما از سامانه نظارتی جدید سازمان بورس رونمایی کردیم.
رییس سازمان بورس همچنین گفت: امسال همه شرکتها سود خود را به صورت الکترونیک پرداخت میکنند. مشکل قدیمی دیگری، سودهای رسوب شده سهامداران در سالهای گذشته بود که اکنون آن هم به صورت الکترونیکی توسط سپردهگذاری مرکزی و از طریق سامانه سجام پرداخت میشود. یکی از مصادیق بیعدالتی میان کارگزار و بازارگردان و مردم عادی که به معامله سهام میپرداختند، عدم نمایش عمق مظنه بود. سازمان برای رفع این بیعدالتی، عمق مظنه را در اختیار همه قرار داد؛ اگرچه که در هیچ کجای دنیا عمق مظنه به صورت رایگان در اختیار عموم قرار نمیگیرد.
همچنین رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به آغاز عرضه خودرو در بورسکالا، گفت: ایجاد شفافیت، حذف تقاضای کاذب، تعدیل قیمت برای مصرفکننده و برنامهریزی برای تولیدکننده، چهار مزیت اصلی عرضه خودرو در بورسکالا به شمار میروند. به گزارش «ایرنا»، محمدرضا پورابراهیمی، در مورد عرضه خودرو در بورسکالا اظهار کرد: واقعیت این است که امروز شاهد وضعیت نابسامان بازار خودرو در قیمتگذاری، عرضه، تولید و تقاضا هستیم که یکی از راهکارهای اساسی برای حل این معضلات، استفاده از ظرفیتهای بازار سرمایه بهخصوص بورسکالاست. وی با اشاره اینکه ظرفیت بازار سرمایه با توجه به جایگاه آن در اقتصاد کشورمان که قانونگذار آن را تعیین کرده، آثار و پیامدهای مثبت و مطلوبی را چه در حوزه سهام و چه در حوزه کالایی به دنبال دارد، افزود: ورود هر نوع کالا یا محصول به بورسهای کالایی میتواند به رشد شفافیت و رقابت در اقتصاد کمک کند. به گفته رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس، تجربه سالهای اخیر نشان میدهد که معامله و دادوستد محصولها در بورسهای کالایی توانسته است پیامدهای مطلوبی برای تولیدکنندگان و مصرفکنندگان داشته باشد و خودرو نیز از این قاعده مستثنی نیست.