کد خبر: ۲۱۴۲۴۳
تاریخ انتشار: ۱۴ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۸:۰۲

ارزیابی روند مذاکرات برجامی

سید علی سقائیان
کارشناس روابط بین‌الملل

در خصوص روند گفت‌وگوها و مذاکرات برای احیاء برجام و توافق هسته ای به نظر بنده وضعیت به نفع ماست، آمریکا به این مساله نیاز دارد و باید پاسخ دهد ، زیاده خواهی های آمریکایی ها تمام نشدنی است، ما فقط حق مان را می خواهیم. بعد از خروج ترامپ از برجام به مزایایی که باید سهم ما می شد، متاسفانه نرسیدیم و حتی تحریم ها افزایش یافت ، مسائل بانکی به وجود آمد، تحریم پشت تحریم اعمال شد و آمریکایی ها بازی را وارونه جلوه دادند. در مورد مسائل پادمانی نیز آقای اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی گفتند که پرونده باید حتما بسته شود. بنابراین تصور می کنم خواسته های ایران معقول و منطقی است و آمریکا باید پاسخ دهد زیرا به این مساله نیاز دارد و در آینده نزدیک انتخابات پیش رو است، بایدن اگر نتواند به توافق برسد نمی تواند در انتخابات هم نتیجه بگیرد.
باید در نظر داشته باشیم که اسرائیل و عربستان هم در این مساله از نفوذ و فشار خود استفاده می کنند، این موضوعات بازی صهیونیست ها است با لابی که دارند به دنبال تامین منافع خودشان هستند.
معتقدم آمریکایی ها بدانند منافع خودشان را باید نسبت به منافع صهیونیست ها ترجیح دهند. آمریکایی ها چون خود را قدرت برتر می دانند می خواهند خواسته هایشان را تحمیل کنند اما ما زیر بار این تحمیل ها نخواهیم رفت.
دولت آقای رئیسی هم سیاستی که در این راستا پیش برده این بوده که مردم را شرطی نکرده تا همه مسائل به برجام مرتبط باشند، درست است که فشار زیادی به مردم وجود دارد اما با اقتصاد مقاومتی تلاش می شود مشکلات حل شوند حتی روس ها به دنبال این هستند که از تجربیات ما استفاده کنند.
قطعا آمریکایی‌ها زیاده خواهی دارند، ما حق خودمان را می خواهیم و با منطق مطالبات را مطرح کردیم. اگر واقع بین باشند رژیم صهیونیستی دارای کلاهک هسته ای در منطقه است و زیر بار NPT هم نرفته این مساله خود گویای استانداردهای دوگانه ای است که لازم به نظر می رسد آقای گروسی حتما به این موضوع توجه کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار