کد خبر: ۲۱۴۶۷۵
تاریخ انتشار: ۲۸ شهريور ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۷
اگر نام پته گمرکی را شنیده اید اما هنوز نمی دانید که پته گمرکی چیست و به چه دردی می خورد این مطلب را تا انتها بخوانید تا از کلیه ی فرآیند پته بار و نحوه استعلام پته گمرکی مطلع شوید.

اگر نام پته گمرکی را شنیده اید اما هنوز نمی دانید که پته گمرکی چیست و به چه دردی می خورد این مطلب را تا انتها بخوانید تا از کلیه ی فرآیند پته بار و نحوه استعلام پته گمرکی مطلع شوید.

  • پته گمرکی چیست
  • پته گمرکی وارداتی
  • استعلام پته گمرکی
  • فرایند پته تجاری و مسافری
  • شماره پته چیست
  • سامانه ثبت پته گمرکی چیست

پته گمرکی چیست و نحوه استعلام پته در فریت و حمل بارهوایی، دریایی و زمینی؟

پته گمرکی چیست (تجاری و مسافری)

اجازه دهید به زبان ساده تعریف کنیم که پته گمرکی چیست؟ پته گمرکی سندی برای ترخیص کالا از گمرک است که برای بارهایی که ارزش ریالی یا دلاری بالایی ندارند و صرفا جهت نمونه و بازاریابی ارسال می شوند، بکار می رود  و در واقع نیازی به ثبت سفارش هم ندارند.

از پته گمرکی هم در صادرات /واردات و هم برای بارهای شخصی/ تجاری استفاده می شود و در آن یک مقدار کوچکی از بار را بصورت پته ارسال می کنند تا نمونه ای برای صادرات انبوه آن کالا در آینده باشد.

توجه داشت باشید که پته گمرکی فقط برای بارهای تجاری کم ارزش یا بارهای مسافری صادر می شود.

ذکر این نکته ضروری می باشد که در ارسال بار مسافری بار بصورت پته ، حتما وزن بار پایین نیست برای مثال برای فریت بار به کانادا  می توان تا 500 یا 600 کیلو بار یا بیشتر بدون محدودیت ارسال نمود.

البته در ارسال بارهای شخصی هم محدودیت های وجود دارد و نمی توان هر باری را پته کرد. برای مثال بتازگی قوانین ویژه ای برای ارسال فرش دستباف لحاظ شده  و امکان حمل بار هوایی آن برای افراد بدون کارت بازرگانی وجود ندارند و مسافران برای حمل فرش های خود باید آن را جداگانه ثبت سفارش نمایند.

پته گمرکی چیست و نحوه استعلام پته در فریت و حمل بارهوایی، دریایی و زمینی؟

مراحل پته گمرکی وارداتی

برای بارهای که به عنوان نمونه ارسال می شوند و فاقد ارزش هستند و با رهای مسافری از پته استفاده می شود.

لازم به ذکراست ، برای نمونه کالاهای با ارزش بالا حتما ثبت سفارش نیاز است  و بار باید بصورت کامل ترخیص گردند.

زمانیکه مدارک را که شامل ترخیصیه، بارنامه و قبض انبار می باشد از ایرلاین تحویل گرفتیم، صاحب کالا یا نماینده قانونی او به گمرک مراجعه می کند.بطور مثال در بارهای هوایی صاحب کالا یا نماینده قانونی او می بایست به گمرک حوزه 1، جنب ترمینال کارگو فرودگاه امام خمینی مراجعه نماید.

در ابتدا نزد سرپرستی گمرک می روید و پس از احراز هویت به قسمت واردات ارجاع داده می شوید تا برای شما یک ارزیاب مشخص شود.در این مرحله با مشاهده قبض انبار متوجه می شوید که بار شما در کدام انبار قرار دارد و بهمراه ارزیاب به آن محل مراجعه میکنید تا بار شما مورد بررسی قرار گیرد.چنانچه به بار مالیات تعلق بگیرد بایستی آنرا پرداخت نمایید.پس از تاییدیه واردات به درب خروج رفته و یک کد سفر می گیرید و کارشناس شما معین می گردد.

سپس به قسمت بیجک و انبارداری رفته و قبض انبار را تحویل داده ، پرداخت ها را انجام می دهید و 3 برگی بیجک را گرفته و به انبار می روید تا بارتان را بگیرید.در آنجا اگر بارتان زیاد و سنگین بود یک ماشین تهیه کرده و بار را در آن بارگیری می کنید.پیش از خروج کارشناس درب خروج بار را دوباره بررسی می نماید.

پته گمرکی چیست و نحوه استعلام پته در فریت و حمل بارهوایی، دریایی و زمینی؟

استعلام پته گمرکی

اگر کالایی برای صادرات دارید که می خواهید آنرا پته گمرکی کنید برای استعلام پته گمرکی با شرکت مرلید به شماره 02155527674 تماس بگیرید تا کلیه ی هزینه ها را محاسبه کرده و اطلاعات لازم را به شما ارائه دهند.

سامانه ثبت پته گمرکی چیست

همانطور که در بالا بیان شد بارهای بار ارزش کم نیاز به ثبت سفارش ندارند و پته می شوند اما هر نمونه ای ارزش بالایی دارد حتما با در سامنه گمرک اظهار گردد.

سامانه ثبت گمرکی   :    www.ntsw.ir

فرایند پته تجاری و مسافری

برای صادرات هم قانون پته به دو شکل اضافه بار مسافری یا نمونه کالاهای تجاری برای بازاریابی وجود دارد.

در پته بارهای تجاری یک فرم به صاحب کالا داده می شود تا آنرا پر کند.شرکتی که برای پته بار تجاری اقدام میکند باید حتما پروانه بهره برداری داشته باشد. پس از پر کردن فرم پته، اجازه ورود می گیرید و وارد سالن فریت می شوید. ارزیاب بار را چک می کند و اگر نیاز باشد آنرا به ازمایشگاه می فرستد. پس از دریافت جواب آزمایشگاه، بار تایید و باسکول می شود.

سپس رسید باسکول به واحد مالی تحویل داده شده و پته بار صادر می گردد.در گام بعدی پته بهمراه فرم عدل بندی و بسته بندی نزد رییس فریت بار برده می شود تا تایید شود.سپس تایید آن از درب خروج گرفته شده و در نهایت پس از تکمیل مدارک بار از ایکس ری رد می شود.

برای بارهای شخصی روال همین است.مسافر مدارک خود را به همراه کپی بلیط و پاسپورت همراه خود می آورد. فرم پته لوازم شخصی را پر می کند و شرح کامل اقلام بارش را در فرم عدل بندی می نویسد.اجازه ورود از دایره فریت گرفته شده و بار توسط مسافر در پایانه هوشمند تخلیه می شود.ارزیاب برای بررسی بار لوازم اقدام می کند.

بار بسته بندی شده و در صورت نیاز پالت بندی می گردد.در مرحله بعد بار باسکول شده و به قسمت ثبت مالی ارجاع می گردد.در انجا فیش های مالی پرداخت و رسیدهای پذیرش کالا دریافت می شود.یکی از این فیش ها به واحد صدور پته تحویل و پته در دو نسخه صادر می گردد.پکینگ لیست و نسخه های پته توسط ارزیاب، سرپرست فریت و درب خروج امضا می شود.اگر درب خروج بخواهد می تواند دوباره بار را بررسی کند تا اقلام نو یا ممنوعه داخل بار نباشد.در مراحل بعد بارنامه بر اساس پته صادر می شود.پته و بارنامه ضمیمه شده و واحد حراست، مالی و پذیرش مهر و امضا می کنند و بار داخل نوبت ایکس ری قرار می گیرد.  

توجه داشته باشید که برای پته بارهای تجاری حتما پروانه بهره برداری نیاز است اما برای پته لوازم شخصی مهم این است که صاحب بار مسافر باشد.

پته گمرکی چیست و نحوه استعلام پته در فریت و حمل بارهوایی، دریایی و زمینی؟

شماره پته چیست

شماره پته چیست؟ معمولا وقتی پته صادر می شود بر روی آن یک شناسه پرداخت نوشته شده که 6 رقم آخر آن به نام شماره پته گمرکی معروف است.

منبع : مرلید

https://merlead.com/shippingcat/freight/

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار