کد خبر: ۲۱۵۱
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۳ - ۲۳:۰۰
قائم مقام دبیرکل خانه‌ کشاورزی:
بیابانی گفت: استفاده بی‌رویه از کود و سم متأسفانه سبب سخت شدن خاک کشاورزی و از بین بردن املاح موجود در خاک کشورمان شده که نمی‌تواند به طور طبیعی این املاح که شامل ازت، پتاسیم و ... است را جذب کند.
به گزارش تجارت آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران؛عنایت‌الله بیابانی، قائم مقام دبیرکل خانه‌ کشاورزی اظهار داشت: در گذشته اگر سیلابی رخ می‌داد سعی می‌کردند املاح آب را در زمان سیلاب نگه داشته و این کار بسیار پسندیده‌ای بوده‌است، ولی در حال حاضر با آمدن تکنولوژی به جای بهره‌وری ما از خاک، استفاده از افزودنی‌های شیمیایی بالا رفته است.
 
وی افزود: همان‌طور که ما برای آب سیاست مهار بحران را اتخاذ کرده‌ایم به همان نسبت نیز باید برای خاک چنین رویه‌ای در پیش گیریم زیرا آب و خاک جزء جدایی ناشدنی بخش کشاورزی هستند.
 
بیابانی با بیان این که نمی‌توان سیاست استمرار کشت را برای برخی محصولات کشاورزی به کار برد، مگر این که توجیح اقتصادی داشته باشد، اضافه کرد: مثلاً محصول گندم اگر سالی دو سه بار در یک زمین کشت شود مواد غنی و انرژی خاک از بین می‌رود مگر این که برای خاک آن منطقه توجیح اقتصادی داشته باشد وگرنه باید محصول یونجه یا محصولات دیگری کشت شود.
 
وی با بیان این که چرای بی‌رویه‌ دام سبب از بین رفتن حاصلخیزی خاک کشورمان شده است، تصریح کرد: این جابه‌جایی‌های دام سبب از بین رفتن خاک حاصلخیزی شده و به خصوص در مناطق بالا دست دشت ضایعاتی را برای خاک به وجود آورده که در زمینه‌ مؤسسه‌ خاک و آب لازم است با برنامه‌هایی چون تحقیقات آموزش به کشاورزان و هشدارهای لازم به آنها از چرای بی‌رویه‌ دام جلوگیری بعمل آورد.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: خاک ، کود ، املاح
نام:
ایمیل:
* نظر: