کد خبر: ۲۱۷۵۷۰
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۴
تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:
قرار است خودروهای واردتی در بورس کالا عرضه شود؛ این عرضه چه مزیتی برای بازار سرمایه دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، بر اساس اعلام وزارت صمت قرار است واردات خودرو به زودی انجام شود و خودروهای وارداتی نیز در بورس کالا عرضه خواهند شد.

سال گذشته بود که بحث آزادسازی واردات خودرو به‌طور جدی مطرح شد و دولت و وزارت صمت نیز وعده داد که واردات از اردیبهشت امسال آغاز می‌شود. اما اکنون در نهمین ماه سال 1401 همچنان تکلیف واردات خودرو مشخص نیست.

هنوز این واردات آغاز نشده اما کارشناسان حوزه خودرو عقیده دارند که واردت خودرو تا پایان سال عملی می‌شود.

آمارها نشان می‌دهد خودروهای وارداتی در صورتی که از خود کارخانه‌ها یا حتی بازار خریداری شوند باز هم ارزان نخواهد نبود. البته این گرانی خودرو به نفع بورس است و می‌تواند گردش نقدینگی را در بازار سرمایه افزایش دهد.

عرضه خودروهای وارداتی در بورس

چند هفته پیش بود که منوچهر منطقی، معاون وزیر صمت اعلام کرد قیمت‌گذاری خودروهای وارداتی، در بورس و بر مبنای عرضه و تقاضا انجام خواهد شد که فرآیند کنترلی بهتری روی قیمت آن خواهد بود. اگرچه در موضوع واردات بر خودروهای اقتصادی تاکید شده، اما قیمت این خودروها لزوما اقتصادی نخواهد بود، زیرا در بورس عرضه می‌شوند.

بررسی گفته‌های معاون وزیر صمت نشان می‌دهد اگر خودروها حتی از کارخانه به طور مستقیم وارد شود باز هم ارزان نخواهد بود. البته این سناریو در خصوص خرید خودرو از بازار آزاد نیز تحقق می‌یابد؛ به نوعی فرقی ندارد که خودرو نو یا دست دوم باشد مهم این است که واردات خودرو با دلار نیمایی بسیار گران تمام می‌شود.

از سوی دیگر استقبال زیادی از خودروهای وارداتی خواهد شد و با توجه به اینکه معاملات بورس کالا بر اساس عرضه و تقاضاست احتمالا قیمت این خودروها میلیاردی تمام می‌شود.

واردات خودرو

مزیت عرضه خودروهای وارداتی در بورس

بر اساس اعلام مسئولان قرار است خودروهای وارداتی در بورس کالا عرضه شود. آمارها نشان می‌دهد میزان عرضه خودروهای وارداتی بالاست و ورود این خودروها به بورس می‌تواند گردش نقدینگی در بورس را افزایش دهد.

برخی از کارشناسان می‌گویند عرضه خودرو در بورس کالا می‌تواند گردش نقدینگی بازار سرمایه را به میلیاردها تومان برساند. این افزایش گردش نقدینگی می‌تواند تالار شیشه‌ای را از سقوط ادامه‌دار نجات دهد و به نوعی با عرضه این خودروهای وارداتی بورس تهران یک رنگ جدید به خود می‌گیرد.

کشف قیمت خودرو در بورس

الله‌وردی دهقانی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه مسائل و مشکلات مربوط به صنعت خودرو در ایران مربوط به سال‌های گذشته است گفت: کشور حدود ۴ سال با واردات خودرو مواجه نبوده و عرضه و تقاضا هم با یکدیگر همخوانی نداشته است. طی سال‌های اخیر شاهد بازاری انحصاری در داخل کشور بودیم که رهایی از آن نیازمند تدبیر دقیق و جدی است. مشکل خودرو چیزی نیست که با یک تصمیم دستوری بتوان آن را حل کرد.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر اینکه همه مسائل مربوط به صنعت خودرو را باید مورد بررسی قرار دارد تا به نتایج بهتر دست یافت، اظهار کرد: جلسات متعددی در کمیسیون صنایع با مسئولان و صاحب‌نظران بخش خصوصی برگزار شده تا بتوان به مشکلات این صنعت بیش از پیش رسیدگی کرد.

این نماینده مجلس تصریح کرد: اگر خودرو بی‌رویه و بی‌برنامه وارد شود تولید داخل آسیب خواهد دید؛ بنابراین، بهتر است همزمان با واردات خودرو، تکنولوژی و خدمات پشتیبان آن هم وارد کشور شود.

دهقانی بیان کرد: آیین‌نامه و بخشنامه‌های مربوط به واردات و افزایش ظرفیت تولید خودرو تدوین و در حال اجراست. امیدواریم با واردات و افزایش تولید در داخل کشور عرضه به میزان تقاضا تامین و شاهد افزایش قیمت نباشیم. برای خودروهای وارداتی، منطقی این است که خودرو را به بورس ببریم تا کشف قیمت شود.

خبرهای بیشتر درباره بورس را اینجا بخوانید.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار