کد خبر: ۲۱۷۶۲۲
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۴
یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار روی صنایع بورسی قیمت دلار نیمایی است.دلار نیمایی چیست و چه تاثیری روی بازار سرمایه دارد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، یکی از مهم‌ترین عوامل تاثیرگذار روی صنایع بورسی قیمت دلار است. همچنین صنایع دلارمحور در بورس تهران بر اساس دلار نیمایی معامله می‌شوند. دلار نیمایی چیست و چه تاثیری روی بازار سرمایه دارد؟

نوسانات نرخ ارز در بازار ارزی کشور به علت رویدادهای سیاسی و بین‌المللی از جمله تحریم‌هاست؛ زیرا این بازار ارتباطی مستقیم با این رویدادها در کشور دارد. از اثرات مهم تحریم‌ها روی نرخ ارز در ایران می‌توان اقتصاد تک‌محصولی و وابستگی فراوان به دریافت ارز با فروش نفت و صادرات کم اشاره کرد.

تحریم‌های مالی می‌تواند اثر مستقیم بر روی بازار ارز داشته باشد. یعنی این تحریم‌ها تاثیر منفی روی اقتصاد کشور دارند و نرخ ارز را افزایش می‌دهند و در مقابل با کاهش ارز پول ملی (ریال) مواجه می‌شویم.

در نهایت اقتصاد کشور و بازارهای مالی آن با خطر سقوط و کاهش سود و افزایش تورم مواجه می‌شوند. این خطر کاهش بازدهی باعث می‌شود که نوع سرمایه‌گذاری و زندگی مردم جامعه نیز تغییر کند که در نهایت این تغییرات روی بورس تاثیر خواهد شد.

بورس و دلار نیمایی

برخی از صنایع بورسی تحت تاثیر قیمت دلار نیمایی قرار دارند و محصولات خود را در زمان فروش در بازارهای داخلی و خارجی با قیمت این دلار معامله می‌کنند.

بنابراین تغییرات نرخ ارز در بازار آزاد، تأثیری در شرایط قیمتی این شرکت‌ها ندارد و تنها به صورت روانی بازار سرمایه را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

بر این اساس نمی‌توان انتظار داشت که به علت افزایش نرخ ارز آزاد، شاخص‌ها در بورس هم افزایشی شوند. زیرا بزرگترین این شرکت‌ها تحت تأثیر ارز نیمایی هستند که ارزی کنترل شده و در اختیار دولت است.

معمولا قیمت ارز نیمایی با تغییرات زیادی روبه‌رو نیست؛ زیرا تحت نظارت کامل دولت است.(منظور از تغییرات زیاد افزایش هزار تا 4 هزار تومانی قیمت در یک روز است.) در صورتی که ارزی که در بازار آزاد عرضه می‌شود چندان در اختیار دولت قرار ندارد.

در همین حال یکی دیگر از عوامل تأثیر گذار در بازار سرمایه، وضعیت درآمدی این شرکت‌های بورسی است که البته درآمد آن‌ها نیز وابسته به نرخ ارز نیمایی است.

دلار

بسیاری از سهم‌های بورسی یا دولتی هستند یا با قیمت ارز نیمایی معامله می‌شوند. در نتیجه قیمت دلار نیمایی تاثیر مستقیمی در ترازنامه آن‌ها خواهد داشت و این اتفاق می‌تواند تاثیر مستقیمی بر قیمت نماد و سودآروی آن داشته باشد.

قیمت دلار به دو صورت کوتاه‌مدت و بلندمدت می‌تواند روی بازار سرمایه تاثیر بگذارد. نخست به‌صورت بلندمدت است که تقریبا می‌تواند چشم‌انداز رشد بعدی (دور بعدی حرکت تورم) را برای بورس مشخص کند. یعنی بورس اتفاقات پیش‌ روی خود را می‌تواند پیش‌خور کند و به نوعی سودآوری آن در گزارش‌ها مشخص می‌شود.

دومین تاثیر نیز کوتاه‌مدت و شاید روزانه است که ناشی از یک تاثیر روانی است. قیمت دلار با هر نوسان خود جوی از ترس یا امیدواری در دل سهامداران ایجاد می‌کند و این ترس یا امیدواری اگر با درصد بیشتری اتفاق بیفتد رفتارهای هیجانی نیز در بازار بیشتر می‌شود؛ در چند هفته اخیر هم دیدیم که هیجانات بازار افزایش یافته بود.

اما به طور کلی می‌توان گفت دلار نیمایی یک ملاک و معیار برای بازار سرمایه به حساب می‌آید. با افزایش قیمت دلار صنایع سودده و با کاهش آن زیان‌ده می‌شوند.

خبرهای بیشتر درباره بورس را اینجا بخوانید.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار