کد خبر: ۲۳۵۲۹۲
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۴:۳۳
«تجارت آنلاین» گزارش می دهد
رکود معاملات از یک طرف و حجم انبوهی از خانه های خالی که به دست مستاجران نرسیده دو معضل روز بازار مسکن از ناحیه خانه های خالی عنوان شده است.

طبل توخالی مدیریت خانه های خالی

گروه راه ومسکن: رکود معاملات از یک طرف و حجم انبوهی از خانه های خالی که به دست مستاجران نرسیده دو معضل روز بازار مسکن از ناحیه خانه های خالی عنوان شده است. در حالی که به اذعان مسئولان حوزه مسکن، بیش از ۴۵ هزار واحد مسکونی خالی در پایتخت وجود دارد اما این تعداد با توجه به اینکه اکثرا متراژ بالا هستند نه توانسته اند نیاز روز بازار اجاره را رفع کنند و نه درامد مالیاتی برای دولت داشته اند .

خانه های خالی جوابگوی نیاز مستاجران نیست
به گزارش «تجارت»، بررسی‌ها نشان می‌دهد در هر دو بخش فروش و اجاره تعداد قابل توجهی واحدهای بزرگ متراژ در نیمه شمالی تهران عرضه شده است که با توجه به قیمت نامتعارف برخی از این واحدها تقاضای چندانی برای آنها نیست. از طرفی بازار مسکن هم دچار رکود شده است این موضوع اخیرا هم از جانب سازندگان و هم مشاوران املاک مطرح شده است. آنها معتقدند جدایی از اجرای برنامه های دولتی برای کنترل قیمت املاک، کمبود مسکن های کوچک متراژ از یک طرف و کاهش توان مالی خریداران رکود تابستانی را رقم زده است.

ردپای کمبود خانه های کوچک متراژ در رکود
با نابسامانی در وضعیت اقتصاد کلان کشور، مسیر صعودی تورم و افزایش بی‌رویه قیمت مسکن اکنون خرید خانه حتی خانه‌های نقلی‌ با وام نیز برای مردم سخت شده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که حدود ۱۵ درصد از کل معاملات مسکن در تهران به واحد‌های ۵۰ متری اختصاص دارد. بر اساس این گزارش، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی ضمن انتقاد از عدم همکاری سایر دستگاه‌ها با سامانه املاک و اسکان گفت: این دستگاه‌ها باید اطلاعات خانه‌های خالی را با این سامانه به اشتراک بگذارند. حسینعلی حاجی دلیگانی، عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با مهر در پاسخ به این سوال که طبق قانون مالیات‌های مستقیم که جزو دستاوردهای مجلس محسوب می‌شود، سامانه املاک و اسکان مسؤول شناسایی خانه‌های خالی است و باقی دستگاه‌ها باید اطلاعات مورد نیاز رو در اختیار این سامانه بگذارند. آیا این اتفاق رخ داده و سامانه تکمیل شده است؟ گفت: بر اساس آنچه تاکنون مشاهده کرده‌ایم مشخص شده است که اراده‌ای برای اجرای درست و کامل قانون اخذ مالیات از خانه‌های خالی و شناسایی این خانه‌ها در دستگاه‌های مسئول وجود ندارد. وی در ادامه بیان کرد: به نظر می‌رسد که مجلس برای مقابله با عدم اجرای این قانون و ثبت نشدن لیست خانه‌های خالی در سامانه املاک و اسکان باید اقدامی مؤثر انجام دهد. این نماینده مجلس یازدهم افزود: در این قانون درصدد بوده‌ایم که قیمت مسکن تا حدودی کنترل شود و باید در مرحله اول این قانون اجرایی شود و در مرحله بعد شناسایی خانه‌های خالی مورد بررسی قرار بگیرد و مشکل حل شود.

ضرورت عرضه وتقاضای مناسب در حوزه مسکن
حاجی دلیگانی با بیان اینکه باید عرضه خانه متناسب با تقاضا انجام شود ادامه داد: اگر تولید مسکن در کشور انجام نشود اقدامات نظارتی هم نخواهد توانست مشکلی را حل کند. عضو کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس بیان کرد: باید برای شناسایی خانه‌های خالی، سایر دستگاه‌ها اطلاعات خود را با سامانه املاک و اسکان به اشتراک بگذارند تا به این وسیله این خانه‌ها هم شناسایی شود تا مالکان آن‌ها از احتکار ملک منصرف شوند. و به این وسیله هم بر عرضه مسکن افزوده شود. ولی متأسفانه تاکنون همکاری لازم برای این امر انجام نشده است و این قانون تاکنون نتوانسته موفق باشد. وی ادامه داد: از سوی دیگر مقرر شده بود توانیر لیست خانه‌های خالی را در سامانه بارگذاری و قبوض بالا از آنها اخذ کند تا بی عدالتی موجود از بین برود زیرا این خانه‌ها در حال حاضر در حال استفاده از یارانه پنهان انرژی هستند.

خانه‌های خالی مسکن را گران می‌کنند
مجید گودرزی در این رابطه اظهار داشت: این سخن که «افزایش قیمت مسکن ناشی از احتکار خانه و خانه‌های خالی است» برداشت صحیحی از شلختگی موجود در بازار مسکن است. بر اساس سر شماری سال ۱۳۹۵ کل خانوار ایرانی حدود ۲۶ میلیون بود و کل واحدهای مسکونی به رقم حدود ۲۹ میلیون می‌رسید. یعنی ۳ میلیون خانه خالی از سکنه بود. حالا این آمار جزیی از بافت فرسوده بود یا اینکه با انگیزهای کسب سود خریداری و نگهداری شده بودند تا بعدها با قیمتی به مراتب بالاتر به فروش برسند. کارشناس حوزه مسکن در ادامه گفت: وقتی به آمار قیمت مسکن نگاه می‌اندازیم، می‌بینیم که در ۱۰۰ سال گذشته این بازار مسکن بوده که گرانی را تجربه کرده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار