کد خبر: ۲۱۸۰۵۲
تاریخ انتشار: ۱۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۵۲
تجارت آنلاین تاثیر افزایش احتمالی نرخ دلار نیمایی در بازار سرمایه را بررسی کرد
مهم ‌ترین محرک رشد بازار وابسته به دو عامل قیمت کامودیتی ‌ها و نرخ بهره در آمریکا است. عدم افزایش نرخ بهره آمریکا و نیز کاهش محدودیت‌‌های کرونایی در چین می‌ تواند محرک خوبی برای رشد قیمت کالاهایی‌‌ها و به مراتب بازار سرمایه کشور باشد.

سوخت ارزی برای رشد بورس

گروه اقتصاد کلان:بازار سرمایه ایران که دست کم طی دوسال گذشته حال و روز خوشی را تجربه نکرده،اکنون با افزایش نرخ ارز در بازار آزاد و احتمال افزایش نرخ دلار نیمایی،جذابیت زیادی برای سرمایه گذاری پیدا کرده و به نظر میرسد کاهش فاصله بین دلار نیمایی و آزاد،محرک رشد بازار سهام خواهد شد.

به گزارش«تجارت آنلاین»،برهمین اساس کارشناسان نیز اعتقاد دارند سیاستگذار میتواند با در نظر گرفتن منافع تولیدکنندگان و شرکتهای بورسی،نرخ دلار نیمایی را اصلاح کند و از این مسیر بازار سرمایه شاهد ورود سرمایه‌های خرد و کلان خواهد بود.

دلار نیمایی و آینده بازار سهام
مجتبی دانشی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌و‌گو با فارس، گفت: اقدامات سازمان بورس برای احقاق حق سهامداران از جمله اتفاقات مثبتی بود که در هفته‌های گذشته انجام شد و مورد توجه فعالان بازار قرار گرفت.این کارشناس بازار سرمایه آینده بورس را مورد پیش‌بینی قرار داد و افزود: آینده این بازار به چند موضوع گره خورده است، مهم ‌ترین محرک رشد بازار وابسته به دو عامل قیمت کامودیتی ‌ها و نرخ بهره در آمریکا است. عدم افزایش نرخ بهره آمریکا و نیز کاهش محدودیت‌‌های کرونایی در چین می‌ تواند محرک خوبی برای رشد قیمت کالاهایی‌‌ها و به مراتب بازار سرمایه کشور باشد.

وی بحث قیمت دلار در سامانه نیما را دیگر عامل تاثیرگذار در معاملات بازار عنوان کرد و ادامه داد: کاهش فاصله موجود بین نرخ دلار نیمایی و بازار آزاد، اتفاقی مثبت برای شرکت‌ های بورسی خواهد بود.دانشی تاکید کرد: انتظار می‌رود دولت در کنار اقدامات مثبتی که در دستور کار خود قرار داده است، دغدغه سهامداران را مورد توجه قرار دهد و بتواند نرخ سود را در بازار اوراق گام مورد مدیریت قرار دهد.همچنین مهرناز سلطانی کارشناس و مدرس بازار سرمایه نیز در خصوص پیش بینی روند بازار بورس در هفته آتی، اظهار داشت: به نظر هفته آینده نیز روند معاملات در بازار بورس همانند دو الی سه هفته اخیر به شکل درجا زدن باشد و با توجه به قطعی گاز برخی پتروشیمی ها و صنایع سیمانی، احتمال افت در این دو گروه زیاد باشد.سلطانی افزود: در گروه خودرویی نیز احتمال افت خفیف و اصلاح قیمت ۱۰ الی ۱۵ درصدی وجود دارد.

این کارشناس بازار سرمایه با توجه به اینکه در روزهای اخیر چندان شاهد افت ارزش معاملات در بازار نبودیم، ابراز داشت: در عین حال می‌توان منتظر شروع یک روند مثبت بود، ولی با توجه به شرایط تکنیکال هنوز جا برای وقت تلف کردن و درجا زدن وجود دارد، فعالان بازار می‌توانند گروه‌های غذایی، دارویی و کانی غیرفلزی را مدنظر قرار دهند و در کل باید به دنبال تک سهم ها در گروه‌ها برای سرمایه گذاری باشند.سلطانی با اشاره به افزایش نرخ دلار، طلا، سکه و مهم تر از آن افزایش نرخ دلار نیمایی، تأکید کرد: اکثریت فعالان بازار منتظر شروع یک روند صعودی در بازار هستند، همچنین شرایط بنیادی در بازار نیز به شکل واضحی نشان می‌دهد که بازار آمادگی یک صعود را دارد، اما تا فراهم شدن شرایط صعود زمان بیشتری نیاز است.این تحلیلگر بازارهای مالی در نهایت خاطر نشان کرد: اتفاقی که در دوره های قبلی شاخص نیز دیده ایم، پس از یک افت شدید، شاهد یک رشد شدید هستیم و سپس بازار برای مدتی تثبیت شده و در نهایت به روند صعودی می‌رویم.

تاثیر افزایش نرخ دلار نیمایی در رشد بورس
در همین ارتباط،یک کارشناس اقتصادی در گفتگو با بازار با بیان اینکه نرخ دلار با رشد اخیری که داشته بالای ۳۶ هزار تومان تثبیت خواهد شد، گفت: این مسأله باعث می شود تا قیمت دلار در سامانه نیما به بالای ۳۰ هزار تومان برسد.حمید میرمعینی با بیان اینکه رشد حاصل از تغییر نرخ ارز در بورس با کمی تاخیر اتفاق می افتد، افزود: در چند وقت اخیر جو منفی حاکم بر بورس که در نتیجه توقف مذاکرات برجام و ادامه سیاست های دستوری بر اقتصاد بود منجر به افت ادامه دار شاخص کل بورس شده بود و حالا رشد قیمت ارز منجر به افزایش تقاضا برای بازار سهام شده به همین دلیل رشد ارزش سهام شرکت های بزرگ و صادراتی منجر به رشد شاخص کل بورس می شود و همین مسئله روی معاملات دیگر سهام هم تاثیر می گذارد.او درباره اینکه رشد شاخص بورس تا سطحی می تواند تحت تاثیر دلار اتفاق بی افتد که نسبت به رشد دلار در چند وقت اخیر عقب افتاده است، گفت: به طور قطع بورس نسبت به سایر بازارهای مالی عقب است، به همین دلیل انتظار یک رشد در کوتاه مدت وجود دارد که می تواند بین ۲۰ تا ۳۰ درصد باشد، اما انتظار رشد بیش از این بستگی به عوامل مختلفی بستگی دارد که یکی از آن ها می تواند ورود نقدینگی به این بازار از طریق صندوق تثبیت و ... باشد.او با تاکید بر اینکه تجربه رشد سال ۹۹ دیگر ممکن نیست، گفت: از یک سو مسئولان مانع تکرار تجربه سال ۹۹ در بورس می شوند و از طرف دیگر نقدینگی خرد نسبت به بازار بدبین شده و پول خود را فعلا وارد این بازار نمی کند به همین دلیل در موقعیت کنونی در بهترین حالت و در کوتاه مدت شاخص کل بورس می تواند تا محدوده یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد رشد کند اما ادامه این رشد بستگی به سیگنال های دیگری دارد که باید دید در آینده چه اتفاقی می افتد.یک کارشناس بورس نیز با اشاره به اینکه شاخص کل بورس در حال حاضر محدوده مقاومتی یک میلیون و ۴۰۰ هزار واحدی را پشت سرگذاشته است گفت: در موقعیت کنونی شاخص در مسیر راه خود مقاومت های محدوده یک میلیون و ۴۰۰ تا یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد را دارد که تقریبا مقاومت مهمی است و بعد از آن تا محدوده یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد مقاومت جدی ندارد.احمد جانجان با بیان اینکه رشد قیمت دلار سیگنالی برای رشد بورس بوده و این مساله نشان می دهد فعلا خبری از برجام نخواهد بود، تصریح کرد: به طور قطع ارزش جایگزینی سهام می تواند یک سیگنال برای رشد بورس باشد، زیرا در موقعیت کنونی همچنان رشد ارزش دارایی ها در حال اتفاق افتادن است و بسیاری از شرکت های بورسی از این نظر ارزندگی بالایی دارند که اگر با ارزش روز محاسبه شوند ارزش هر سهام آن‌ها بسیار بالاتر از قیمت های کنونی خواهد بود.او با تاکید بر اینکه در موقعیت کنونی بسیاری از شرکت های که پی بر ای پایینی دارند و صادراتی هستند رشد دلار شاهد افزایش حاشیه سود خواهند بود، تصریح کرد: نمادهای بنیادی در حال حاضر بیشتر مورد تقاضای بازار هستند زیرا بسیاری از سهامداران معتقدند که این نمادها می تواند سود نقدی خوبی به آن‌ها بدهد به همین دلیل تقاضا برای آن‌ها افزایش یافته است، از طرف دیگر سرمایه آن‌ها تحت تاثیر نوسانات قیمت ارز و ... رشد خواهد کرد، هرچند ممکن است که این رشد با تاخیر اتفاق بیفتد اما در نهایت بورس هم با سایر بازارها همراه خواهد شد.
عضو هیئت علمی اقتصاد دانشگاه اصفهان هم با اشاره به عوامل تأثیرگذار بر بازار بورس گفت: یکی از این عوامل، نرخ ارز است و تا زمانی که نتوان قیمت این ارز را پیش‌بینی نمود، قطعاً چشم‌انداز بازار بورس هم مشخص نخواهد بود.
شهرام معینی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: شرکت‌های بزرگی که در بازار بورس، فعال هستند که در زمان فعالیت‌های صادراتی و همچنین فروش داخلی محصولات خود، تحت تأثیر ارز نیمایی قرار دارند. بنابراین تغییرات نرخ ارز در بازار آزاد، تأثیری در شرایط قیمتی این شرکت‌ها ندارد.
وی افزود: بر این اساس نمی‌توان انتظار داشت که به علت افزایش نرخ ارز آزاد، شاخص‌ها در بازار بورس هم افزایشی شود؛ زیرا بزرگ‌ترین این شرکت‌ها تحت تأثیر ارز نیمایی هستند که ارزی کنترل شده و در اختیار دولت است.
این اقتصاددان ادامه داد: معمولاً قیمت ارز نیمایی با تغییرات زیادی روبه‌رو نیست؛ زیرا تحت نظارت کامل دولت است. در صورتی که ارزی که در بازار آزاد عرضه می‌شود چندان در اختیار دولت قرار ندارد.
معینی افزود: در این حال یکی دیگر از عوامل تأثیر گذار در بازار بورس، وضعیت درآمدی این شرکت‌های بورسی است که البته درآمد آن‌ها نیز وابسته به نرخ ارز نیمایی است.
وی اظهار کرد: مورد دیگر، نرخ بهره بدون ریسک است که افزایش این نرخ بهره تضعیف کننده رشد قیمت‌ها در بازار بورس است.
این اقتصاددان در رابطه با چشم‌انداز بازار بورس گفت: در حال حاضر نمی‌شود هیچ پیش‌بینی خاصی از این بازار نه در کوتاه‌مدت و نه در بلندمدت کرد؛ زیرا همان‌گونه که اشاره شد شرایط این بازار، تحت تأثیر نرخ ارز نیمایی است و تا زمانی که نتوان قیمت این ارز را پیش‌بینی نمود قطعاً چشم‌انداز بازار بورس هم مشخص نخواهد بود.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار