یکی از دغدغههای همیشگی کاربران بستههای اینترنتی، احتمال کمتر بودن حجم اینترنت دریافتی نسبت به حجم خریداریشده است و در گذشته یکی از مسائلی که کاربران شرکت های اینترنتی در این زمینه داشتند، نگرانی از کم فروشی در حجم یا سرعت کمتر از سرعت اسمی خریداری شده بود؛ اما با این حال دلایل بسیار دیگری هم وجود دارد که ممکن است به اتمام حجم بستههای اینترنتی زودتر از زمانی که کاربران تصور میکنند منجر شود.
البته باید به این نکته هم توجه کرد وقتی در گذشته مشترکان چند عکس و یا مطلب را دانلود می کردند، حجم آنها برای مدت بیشتری دوام می آورد اما همین که سه تا چهار فایل ویدیوئی دانلود میشود، چند برابر فایل های عکس و مکتوب حجم مصرف می شود. در کنار این مسئله دلایل دیگری هم برای تمام شدن زودتر حجم بسته ها وجود دارد.
به طور مثال بهروزرسانی و فعالیت خودکار نرمافزارهای نصبشده روی دستگاههای شما (گوشی، تبلت و…) در زمان اتصال به اینترنت، یکی از دلایل زود تمام شدن حجم اینترنت است. در صورتی که برنامههای نصبشده روی دستگاههای خود را برای حالت بهروزرسانی خودکار فعال کردهاید، حالت خودکار آن را لغو کنید تا بتوانید هر زمان که مایل بودید این فرآیند بهروزرسانی را انجام دهید.
استفاده از نرمافزارهای مالتیمدیا (مانند اینستاگرام، تلگرام و …) هم یکی از مواردی است که حجم اینترنت زیادی میطلبد. به دلیل دانلود تصاویر و ویدئوهایی که حجمهای بیشتری در مقایسه با فایلهای نوشتاری دارند، استفاده از این نرمافزارها موجب بیشتر شدن استفاده از حجم اینترنت میشود.
هک شدن احتمالی مودم هم میتواند یکی دیگر از دلایل زود تمام شدن اینترنت باشد. درواقع ممکن است مودم به هر روشی هک شده باشد و فردی که اقدام به این کار کرده، از حجم اینترنت شما مصرف کند و موجب زودتر تمام شدن حجم اینترنتتان شود. برای مقابله با این موضوع میتوانید رمز مودم خود را تغییر دهید یا موضوع را با سرویسدهندهی خود در میان بگذارید تا از ادامهی مصرف اینترنتتان توسط شخص دیگر جلوگیری کنید.
خدمات اینترنت خود را آزمایش کنید
در عین حال، با توجه به اهمیت موضوع سنجش سرعت و کیفیت اینترنت پرسرعت، سامانههای ایجاد شده توسط اپراتورها در بخش خدمات الکترونیک وبسایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی به صورت متمرکز و سامانیافته آورده شده است. مشترکان به منظور سنجش سرعت و کیفیت میتوانند اپراتور سرویسدهنده خود را در این بخش انتخاب و نسبت به سنجش پارامترهای سرویس خود اقدام کنند.
کاربران برای اطمینان از کیفیت و سرعت اینترنت خود میتوانند بسته خریداریشده خود را راستیآزمایی کنند. آنها برای آگاهی از کیفیت اینترنت خود میتوانند به سامانه سنجش سرعت و کیفیت اینترنت اپراتورها که در رگولاتوری قرار داده شده مراجعه کنند و سرویس خود را بررسی کنند و از انطباق این شرایط با قرارداد خود مطمئن شوند.
مشترکان شرکتهای ارائهدهنده خدمات انتقال داده میتوانند از طریق لینکهای معرفی شده نسبت به سنجش شاخصهای کیفیت سرویس دریافتی خود از قبیل latency، packet loss، سرعت دانلود و آپلود اقدام کرده و در صورت عدم تطبیق موارد فوق با مقادیر مندرج در قرارداد سرویس نسبت به درج شکایت بر اساس کد رهگیری تخصیصیافته توسط سامانه اپراتور اقدام کنند.