کد خبر: ۲۲۳۵۵۴
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۷
بورس سال جدید را طوفانی آغاز کرد و تا به امروز توانسته قله‌های جدیدی را فتح کند؛ با این حال بسیاری از سهامداران نگران هستند که اتفاقات سال 99 تکرار و بورس دوباره نزولی شود؛ اکنون این سوال مطرح است که بازار سرمایه می‌تواند روند صعودی خود را ادامه دهد یا از نیمه راه تن به اصلاح سنگین می‌دهد؟

به گزارش تجارت‌نیوز، حدود سه ماه است که بورس تهران روند صعودی خود را آغاز کرده و طی این مدت شاخص کل بورس توانسته سقف سال‌ 1399 را بشکند؛ به این ترتیب نماگر بازار به سرعت وارد محدوده دو میلیون و 500 هزار واحدی شده است.

همه شاخص‌ها و صنایع بازار در این مدت رشد بسیار خوبی را ثبت کرده‌اند؛ حتی برخی از تک سهم‌های بازار بیش از تورم بازدهی داشتند.

به عقیده بسیاری از کارشناسان این رکوردشکنی‌ها تنها جبران زیان‌های گذشته است و بازار سرمایه به همین واسطه توانسته به تعادل برسد. پس از این، تالار شیشه‌ای می‌تواند روند صعودی داشته باشد و خصوصا در شرایط تورمی بهترین بازار برای حفظ ارزش سرمایه است. با توجه به این شرایط انتظار می‌رود که ورود نقدینگی به بورس افزایش یابد و در نهایت شاهد رشد پایدار بازار و شاخص‌ها باشیم.

چرا بورس برای سرمایه‌گذاری مناسب است؟

بهمن فلاح، کارشناس بازارهای مالی در خصوص وضعیت رشد بورس به تجارت‌نیوز گفت: «با توجه به رکود سایر بازارها و رشد حجم نقدینگی می‌توان گفت نقدینگی، بازاری مناسب‌تر از بورس برای فعالیت پیدا نخواهد کرد.»

وی توضیح داد: «به دو دلیل بورس بازاری مناسب برای نقدینگی‌ است؛ نخست اینکه سود بانکی (بازار پول) کمتر از تورم است و دوم اینکه بازار سرمایه می‌تواند رشد تورمی را در خود لحاظ کند. یعنی سرمایه‌گذاران می‌توانند تورم را به عنوان حداقل رشد روی دارایی خود در نظر بگیرند.»

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: «در حال حاضر برخی از صنایع بازار با ارز 28 هزار و 500 تومانی و برخی دیگر با دلار نیمایی سودسازی می‌کنند. این انتظار وجود دارد که اگر قیمت‌گذاری دستوری ارز برداشته و دلار نیمایی رشد کند، در نهایت بازار سرمایه بتواند به جز نرخ دلار و نسبت‌های p/e، p/s وnav رشد تورمی را نیز لحاظ کند.»

فلاح تاکید کرد: «در مقطع فعلی و به عقیده سرمایه‌گذاران، بورس سپری در برابر تورم است.»

بورس تا چه زمانی صعودی می‌ماند؟

وی با اشاره به رشد بورس گفت: «پایدار بودن رشد بازار سرمایه به مدیریت سازمان بورس، حقوقی‌ها و حقیقی‌ها بازمی‌گردد و اینها سه ضلع یک مثلث را تشکیل می‌دهند.»

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: «اگر این سه ضلع رفتار عقلایی و منطقی داشته باشند و تصمیم‌گیریشان نیز عینی‌گرا باشد، بورس می‌تواند رشد معقولی را ثبت کند.»

فلاح اظهار کرد: «با توجه به nav و نسبت‌ مالی شرکت‌ها در کلیت به نظر می‌رسد که بازار سهام تا پایان فصل مجامع پتانسیل رشد دارد.»

وی با اشاره به رشد بازار گفت: «علت رشد این روزهای بازار سرمایه به علت زیر ارزش ذاتی بودن شرکت‌هاست. اکنون تالار شیشه‌ای در حال جبران زیان‌های گذشته است و رشد خاصی در بازار رخ نداده است.»

این فعال بازار سرمایه تشریح کرد: «با توجه به افزایش نرخ‌ صنایع و انتظار افزایش قیمت دلار‌ نیمایی، دلار 28 هزار و 500 تومانی و رشد نقدینگی، انتظار می‌رود که بورس یک رشد پایدار و منطقی داشته باشد.»

بورس در انتظار عرضه‌های اولیه جدید

فلاح درباره عرضه‌های اولیه‌ اظهار کرد: «متولی می‌تواند با عرضه اولیه، حجم، ارزش معاملات و روند روبه بالای بازار را مدیریت کند. چراکه عرضه‌های اولیه‌ پتانسیل جذب نقدینگی به سمت خود را دارند.»

وی ادامه داد: «نزدیک به 50 شرکت از سال گذشته در صف عرضه اولیه هستند. اگر این عرضه‌ها شدت بگیرد، یکی دیگر از شروط رشد پایدار بورس محقق خواهد شد و اتفاقات سال 99 نیز در بازار تکرار نمی‌شود.»

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که رشد شرط پایدار بورس چیست گفت: «رشد پایدار تالار شیشه‌ای مشروط به توسعه و افزایش عمق بازار است.»

فلاح در پایان تاکید کرد: «مهمترین مسئله بازار اکنون تسریع عرضه‌های اولیه‌ است، چراکه می‌تواند به رقابت حقیقی‌ها و حقوقی‌ها و افزایش شناوری سهام کمک کند.»

با توجه به شرایط بازار سرمایه به نظر می‌رسد که افزایش عرضه‌ها می‌تواند به افزایش نقدینگی و عمق بازار کمک کند. از سوی دیگر افزایش نقدینگی و عمق بازار نیز سودی بیش از گذشته نصیب سهامداران خواهد کرد.

مطالب مرتبط
برچسب ها: بازار سهام ، تورم
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار