کد خبر: ۲۲۶۸۷
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۳۹۴ - ۰۵:۳۱
گزارش «تجارت» از روند بازارهای مالی در هفته ای که گذشت
بورس اوراق بهادار تهران واپسین هفته آبانماه را نیز سرد و پاییزی به پایان برد تا همچنان مشارکت کنندگان ناامید در بازار سهام را چشم انتظار روزهای آینده نگه دارد.
در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته شاخص کل که به مدد معاملات کد به کد و عمده در مرز 63 هزار واحدی نگه داشته شده بود، تحت تاثیر افت دسته جمعی قیمت سهام، به مدار 62 هزار واحدی بازگشت.
 از نقطه نظر تکنیکی  از دست رفتن عدد روانی 63 هزار واحد،می تواند شروع جدیدی برای ریزش مجدد شاخص کل باشد.
همچنان رکود و رخوت حرف اول را در بازار سهام می زند و حجم معاملات نرمال در ارقام ناچیزی قرار دارد. سهامداران و سرمایه گذاران با شک و دودلی نظاره گر  معاملات روزانه بورس هستند و ترجیح می دهند همچنان خود را از ریزشهای پیاپی قمیت سهام دور نگه دارند.
بدین ترتیب در پایان معاملات این هفته شاخص کل با 185 واحد کاهش نسبت به هفته قبل، به رقم 62871 واحد رسید.
 در 5 روز کاری هفته قبل ارزش کل معاملات سهام و حق تقدم به 3826 میلیارد ریال بالغ شد که نسبت به هفته قبل 1/9 درصد افزایش یافته است.
طی هفته گذشته ابزار پزشکی، اپتیکی و اندازه گیری با 37/14درصد، استخراج سایر معادن با 39/7درصد، انتشار، چاپ  و تکثیر با 9/4 درصد، سایر محصولات کانی غیر فلزی با 86/ 2 درصد، حمل و نقل، انبارداری و ارتباطات با 74/2 درصد بیشترین تغییر مثبت در شاخص صنایع را نسبت به سایر گروه ها به خود اختصاص دادند.
در اخبار مرتبط با بازار سرمایه اتمام نابهنگام طرح فروش اقساطی خودرو تاثیر منفی بر روی سهام دو غول بزرگ خودروسازی داشت و ایران خودرو را به صف فروش کشاند.
این در حالیست که اخبار استقبال خیره کننده از این طرح که در 6 روز بیش از 129 هزار نفر در آن ثبت نام کرده بودند، عملا تاثیری در رشد قیمت سهام این دو خودرو ساز نگذاشته بود.
 اتفاقاتی از این دست خود موید این موضوع است که اخبار منفی تا چه حد بیش از اخبار مثبت در بازار تاثیر گذار است. شایان ذکر است نماد ایران خودرو برای تصمیم گیری در خصوص افزایش سرمایه 27درصدی بسته شد.
افزایش قیمت دلار در هفته های اخیر و نزدیکی آن به محدوده 3600 تومان باعث شده تا پس از مدتها، مجددا بخشی از انتظارات افزایشی به بازار ارز بازگردد.
 این امر می تواند در افزایش نسبی اقبال به سهام وابسته به قیمتهای جهانی و صادرات محور مانند پتروشیمی و فلزات موثر باشد. البته در این میان نباید از کاهش نرخ محصولات این شرکتها در عرصه بین المللی و داخلی نیز غافل ماند.
در حوزه نفت‌ و ‌انرژی اعلام آژانس بین‌المللی انرژی پیرامون افزایش روزانه ٤٠٠ هزار بشکه‌ای صادرات نفت ایران بعد از لغو تحریم‌ها در هفته گذشته منتشر شد.
این آژانس در جدیدترین گزارش خود با اشاره به تشدید رقابت در بازار نفت اروپا اعلام کرد: تهران پس از برداشته شدن تحریم‌ها حداقل روزانه ٤٠٠ هزار بشکه نفت اضافی به بازارهای آسیا و اروپا صادر خواهد کرد.
به نوشته رویترز، با پیشی گرفتن عراق از عربستان و صف خریداران اروپایی نفت ایران، جنگ بر سر سهم از بازار میان روسیه و تولیدکنندگان نفت اوپک در اروپا تشدید می‌شود. تهران پیش از تحریم‌ فروش نفت به اروپا در سال ٢٠١٢، حدود یک میلیون بشکه در روز نفت ترش با سولفور بالا صادر می‌کرد.
در گروه معدنی نیز این هفته رییس سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی از تفاهم نامه چهار میلیارد یورویی این سازمان با شرکت‌های معتبر بین المللی اروپایی خبرداد و گفت: این موضوع در سفر رییس جمهور به اروپا به احتمال زیاد نهایی می‌شود.
در اخبار بین المللی موثر در بازار سرمایه در هفته گذشته، اقدامات تروریستی پاریس که به کشته و زخمی شدن بیش از ٤٠٠ نفر انجامید، در صدر اخبار قرار داشت.
 تاثیر این حملات در روز دوشنبه هفته قبل که زمان بازگشایی بازارهای جهانی است، موجب افت شاخص سهام در بورس‌های اروپا، آمریکا و آسیا و نیز افزایش قیمت طلا در پی رشد قابل ملاحظه حجم تقاضا برای این فلز گرانبها شد، که بلافاصله اثر خود را از دست داد و مجددا آرامش بر بازارها حاکم شد.
پیش بینی بازار سهام
فعالان بازار سرمایه همچنان در سردرگمی شرایط این روزهای اقتصادی کشور به سر می برند و فضای اقتصاد کلان هر روز آبستن اخبار و اتفاقات گوناگونی است. همین عامل در کنار رکود فراگیر، سبب بروز رفتار نوسانی در بازار سرمایه نیز گردیده است.
در چنین شرایطی سرمایه گذاران در جستجوی سهامی برای رشد در راستای کسب سود و جبران ضرر و زیانهای قبلی خود هستند.
اینگونه است که توجه اکثریت فعالان بازار در شرایط فعلی معطوف به تک سهم های ریسکی و بدون بنیان شده است.
سهامی که شناوری آنها کم و یا سهامداران غیر فعال داشته باشد. البته ممکن است که این رویه معاملاتی سوداگرایانه در هفته های اخیر سودهای بغضاً چند ده درصدی برای سرمایه گذاران به ارمغان آورده باشد، ولی باید به این مورد اذعان نمود که کوچکترین تصمیم اشتباه در استراتژی معاملاتی در اینگونه سهام می تواند به قیمت گزافی برای سهامداران آنها منجر شود.
از طرفی مداومت در اینگونه معاملات نیز، امکان خطا و اشتباه را بالا برده و سبب از دست رفتن سودهای اندوخته خواهد شد.
 در پایان ذکر این نکته لازم است که انتظار برون رفت از وضعیت حال حاضر حداقل تا پایان سال جاری انتظاری خلاف واقع و خوشبینانه است، ولیکن با اطمینان می توان گفت که سرمایه گذاران بلند مدت برندگان اصلی افت و ریزش این روزهای بازار سهام خواهند بود.
سایر بازارهای مالی
*در تحولات بازار فلزات گرانبهاء قیمت جهانی طلا  با افت شدید ناشی ازتقویت دلار و اطمینان سرمایه‌گذاران از افزایش نرخ بهره در نشست ماه آینده فدرال‌رزرو، به کمترین میزان در شش سال گذشته رسید.
در بازار داخل نیز تحت تاثیر ریزش قیمت اونس جهانی، سکه و طلا مسیر کاهشی را در پیش گرفتند. بدین ترتیب سکه طرح جدید با کاهش 8500 تومانی به قیمت 909هزار و 500 تومان و قیمت هر گرم طلای 18 عیار نیز 92هزار و 370 تومان در پایان هفته رسید.
فعالان بازار سکه و طلا پس از حادثه تروریستی پاریس انتظار داشتند با شروع به کار بازارهای جهانی، بهای اونس جهانی سیری افزایشی را آغاز  کند و قیمت سکه نیز تحت‌تاثیر جهش فلز زرد به کانال بالاتر صعود کند، ولی این اتفاق نه ‌تنها رخ نداد، بلکه افت اونس جهانی و رفتن آن به زیر محدوده 1070 دلار، موجب غافلگیری بازار و ریزش قیمتها شد.
*در بازار ارز های خارجی رکوردزنی قیمتی دلار همچنان ادامه دارد.
 نرخ دلار در هفته گذشته تا مرز 3600تومان نیز رشد کرد که بالاترین قیمت در طول یکسال گذشته برآورد می شود.
 در هفته قبل خبر از تزریق 21میلیون دلار ارز به صرافی بانکها شنیده شد که در راستای تعادل بخشی به بازار ارز انجام پذیرفت.
 در همین زمینه دبیرکل کانون صرافان ازعرضه روزانه 50 هزار دلارتوسط 5 بانک در بازار خبر داد و گفت: هر یک از بانک های ملی، پارسیان، ملت، سینا و صادرات برای تعدیل قیمت دلار موظف به عرضه 50 هزار دلار به صرافی های مجاز شدند.
 این اقدام البته تا حدودی از التهاب بازار کاست و شاید جلوی رشد بیشتر قیمت را گرفت ولیکن این اقدام نیز تاثیر قابل ملاحظه ای بر جای نگذاشت و در آخرین روز هفته قیمت دلار دوباره به نزدیکی 3585 تومان رسید.
 کارشناسان از تقاضای ارز مسافرتی به دلیل در پیش بودن اربعین حسینی و کوچ معامله گران سکه و طلا به بازار ارز به عنوان دلایل اصلی افزایش نرخ دلار در هفته گذشته نام می برند.*در اخبار مرتبط با حوزه مسکن و مستغلات رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران با اشاره به ادامه رکود در بازار معاملات خرید و فروش مسکن گفت: آنچه مسلم است اینکه بازار مسکن تا پایان زمستان 94 دچار هیچ تغییر محسوسی نخواهد شد.
حسام عقبایی افزود: از سوی دیگر و با توجه به اینکه هم ‌اکنون هیچ‌گونه ظرفیتی برای افزایش قیمت مسکن وجود ندارد، قطعا تا پایان سال بازار مسکن در وضعیت ثبات به سر می‌برد.
وی همچنین در برنامه تیتر امشب شبکه خبر گفت: صنعت مسکن صنعت مادر است. لذا اگر رکود فعلی که در 30 سال گذشته در بخش مسکن بی سابقه بوده ادامه یابد، ما به ورشکستی بازار مسکن می‌رویم و این یعنی اضمحلال صنعت و از دست رفتن 1200 نوع شغل.

گزارش از: حسين نوروزي زاد‌ه
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار