کد خبر: ۲۳۰۰۳۵
تاریخ انتشار: ۲۶ آبان ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۳
«تجارت آنلاین» گزارش می دهد
در شرایطی که تولیدکنندگان لوازم خانگی توانسته‌اند در سالهای گذشته از نظر کمی و‌کیفی موفقیت زیادی در تولید محصول کسب کنند، با این حال همچنان تصمیمات لحظه‌ای و غیرکارشناسی تبدیل به دغدغه فعالان این صنعت شده است.

تولیدکنندگان لوازم خانگی زیر تیغ تصمیمات خلق الساعه

گروه صنعت و تجارت: در شرایطی که تولیدکنندگان لوازم خانگی توانسته‌اند در سالهای گذشته از نظر کمی و‌کیفی موفقیت زیادی در تولید محصول کسب کنند، با این حال همچنان تصمیمات لحظه‌ای و غیرکارشناسی تبدیل به دغدغه فعالان این صنعت شده است. به گزارش تجارت،برهمین اساس تولیدکنندگان بارها اعلام کرده‌اند تنها در صورت برقراری ثبات سیاستی میتوان به فعالیت ادامه داد.

بلاتکلیفی تولیدکنندگان
در همین خصوص،عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی اراک و هیئت مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی ایران گفت: تصمیمات خلق‌الساعه و دستوری، پاشنه آشیل صنایع کشور و همچنین صنعت لوازم خانگی در ایران است. عضو هیات رییسه اتاق بازرگانی اراک و هیئت مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی ایران گفت: تصمیمات خلق‌الساعه و دستوری، پاشنه آشیل صنایع کشور و همچنین صنعت لوازم خانگی در ایران است. سیدسعید رضوانی در گفت‌وگو با ایسنا، به مشکلات بخش تولید و چالش‌های ناشی از تصمیمات برخی از مدیران، علی الخصوص بانک مرکزی در این روزها اشاره کرد و افزود: تصمیمات خلق‌الساعه و دستوری، صنعت لوازم خانگی کشور را متوقف کرده است. وی بیان کرد: وقتی کشور بر مدار توسعه صنعتی و رشد در میزان تولید قرار می‌گیرد نباید با برخی تصمیمات غیرکارشناسی و نیز شتابزده روند رشد و توسعه مختل و با چالش مواجه شود.وی با بیان اینکه "ممنوعیت افزایش ثبت سفارش مواد اولیه بیشتر از میانگین ۶ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۱ برای واحدهای تولیدی" تصمیم خلق الساعه ای است که چالش بزرگی را پیش روی تولیدکنندگان قرار داده است، گفت: در این تصمیمی که در سه هفته اخیر گرفته شده است، به جای اینکه تولیدکننده موفق و دارای طرح توسعه مورد تشویق قرار گیرد، نه تنها تشویق نشده و مورد حمایت قرار نگرفته بلکه حق تامین منابع ارزی از او گرفته شده و تمامی ثبت سفارشات او ابطال شده و در عوض، بر اساس این تصمیم، تولیدکننده‌ای که در نیمه نخست سال، کاهش تولید داشته و طرح توسعه‌ای هم نداشته تشویق می شود و می تواند ثبت سفارش داشته باشد. این تولیدکننده انواع یخچال و فریزر با تاکید بر اینکه این تصمیمات فاقد بررسی های کارشناسی، مانع بزرگی پیش روی تولید و عملا سرکوب کننده رشد در تولید است، افزود: در هیچ جای دنیا چنین رویه‌ها و تصمیماتی را پیش نمی گیرند و موانع بزرگ این چنینی را پیش پای تولیدکنندگان موفق قرار نمی دهند. وی بیان کرد: وقتی کالای لوازم خانگی در سامانه جامع تجارت ثبت و برای هر کالایی که تولید می‌شود شناسه کالا و گارانتی اخذ و تمامی سریال نامبرها در سامانه‌ها ریجستر می‌شود، یعنی زمانی که عملکرد یک واحد تولیدی به لحاظ فعالیت اقتصادی با حضور دولت الکترونیک شفاف سازی شده، این تصمیم بانک مرکزی و وزارت صنعت، معدن و تجارت نه تنها کمکی به تامین ارز کشور نمی‌کند بلکه موجب ایجاد مانع و توقف رشد تولید برای واحدها خواهد شد. وی با تاکید بر اینکه ارز تخصیص داده شده به هر واحد تولیدی قابل رصد و پایش است، گفت: وزارت صمت و بانک مرکزی با سامانه‌هایی که در اختیار دارد کلیه فعالیت‌های اقتصادی تولیدکنندگان را ثبت می‌کند و به طور دقیق می‌تواند منابع ارزی تخصیص داده شده و کالاهای تولید شده به هر واحد تولیدی را رصد و پایش کند و چنانچه انحرافی صورت گرفته باشد اقدام سلبی و برخورد قانونی انجام و او را از چرخه حمایتی خارج کند. عضو هیات مدیره انجمن صنایع لوازم خانگی ایران در ادامه گفت: تصمیماتی که ختم به این موضوع می‌شود که به تولید کننده اجازه نمی‌دهد محموله‌های رسیده به گمرکات را ترانزیت کند یا نتواند از امتیاز ترخیص ۹۰ درصدی کالاهای موجود خود در گمرکات استفاده کنند نه تنها در سال رشد تولید، کمکی به روند تولید نخواهد کرد بلکه مانع بزرگی پیش روی تولیدکنندگان است.
وی تصریح کرد: خوشبختانه تولیدکنندگان ایرانی با اعتبار ملی که به دست آورده‌اند کالاها و مواد اولیه خود را از آن طرف دنیا به گمرکات می‌رسانند و گمرک هم با حمایت وزارت صمت اجازه ترخیص درصدی می‌دهد اما با این اقدام بانک مرکزی در حال حاضر حتی ترخیص درصدی کالا متوقف شده و واحدهای تولیدی در آستانه تعطیلی قرار دارند. رضوانی از مسئولین نظام و مقام عالی وزارت صنعت، معدن و تجارت و بانک مرکزی خواست تا اجازه ندهند با این اقدام و تصمیم خلق الساعه، توسعه صنعتی و رشد تولید در روزهایی که کشور و تولید در روزهای سختی به سر می برند متوقف شود.

وضعیت‌دشوار تولید در کشور
یک کارشناس صنعت لوازم خانگی در گفتگو با اقتصاد ۲۴ گفت: عادی جلوه دادن شرایط در وضعیتی که تولید کننده با رکود کم سابقه‌ای در بازار مواجه شده بسیار مهلک و مخرب است.
امروز شکاف تورم قیمت لوازم خانگی با قدرت خرید مردم موضوع اصلی در بحث تولیدات لوازم خانگی است. فدایی با بیان این مطلب ادامه داد: پاک کردن صورت مسئله از سوی متولیان نشان از چیست؟ مسئله زیر پوست بازار است.
آیا بهبودی در وضعیت تولید و بازار خرید و فروش کالا و لوازم خانگی ایجاد شده است؟ وی تصریح داشت: تولید کننده با توجه به کاهش توان مالی مردم توان افزایش قیمت را ندارد و می‌داند با گران کردن کالا همین مشتریان حداقلی را نیز از دست خواهد داد. اما از سوی دیگر تولید کننده هر چه به سمت جلو با همین وضعیت حرکت می‌کند، ادامه تولیداتش باعث کاهش سرمایه در گردش و انباشت بدهی هایشان می‌شود. این فعال بازار لوازم خانگی ادامه داد: با این وضعیت حاشیه سود لازم هیچ گاه به چرخه تولید باز نمی‌گردد؛ از این رو تولید کننده مجبور به کاهش ثبت سفارش شده و تولید را با ظرفیت پایین انجام خواهد داد  که به مرور زمان ادامه فعالیت واحد تولیدی دور از انتظار خواهد شد. وی در پاسخ به این سوال که شایبه عرضه و تزریق قطره چکانی لوازم خانگی توسط تولید کننده‌ها با هدف افزایش قیمت تا چه میزان درست است گفت: این مکانیزم در یک برهه منطقی است. زمانی که کشش در سمت بازار پر تقاضا وجود داشته باشد، امکان چنین اقدامی پیامد مثبت به همراه دارد چراکه همزمان با عرضه محدود، قیمت بالا می‌رود. در حالی که در شرایط فعلی که تقاضا به کما رفته، این نوع اقدامات دست و پازدن و مُسکن مقطعی است و عملا جواب نمی‌گیرد. فدایی با تأکید بر این موضوع که تظاهر به عادی نشان دادن وضعیت بازار لوازم خانگی غیر کارشناسی است، گفت: تولید کننده در مقابل بازاری قرار گرفته که اجناس غیر قانونی و برند‌های خارجی، سهم رو به رشدی از بازار را تصاحب کرده اند و در برابر چنین هجمه‌ای باید مقاومت کند.
این کارشناس صنعت لوازم خانگی ادامه داد: تولید کننده مواد اولیه مورد نیاز تولید را باید با نوسانات نرخ ارز تأمین کند و افزایش هزینه‌های دور زدن تحریم‌ها و مجموعه مالیات‌های تکلیفی، سود، فروشنده، اتاق بازرگانی، ورودی گمرک، حق عضویت اتاق‌های مختلف و مبالغ پرداختی گارانتی را نیز متحمل شود. وی ادامه داد: حجم این هزینه‌ها باعث افزایش قیمت و کاهش میزان تولید شده، همزمان در مقابل این حجم از موانع  بخش تولید، واردات قانونی یا غیر قانونی لوازم خانگی حاشیه سود بالایی را برای وارد کنندگان برند‌های مختلف ایجاد کرده است. به گفته فدایی؛ تخفیف برند‌های خارجی در طی سال به ویژه در فروشگاه‌های بزرگ، منجر به جلب توجه بیشتر متقاضیان این کالا‌ها شده تا حدی که تولید داخلی را مستهلک کرده است و تولید کنندگان ایرانی به دلیل رقابت نابرابر با این برند‌ها ناگزیرشده اند برای تداوم حیات خود، محصولات خود را برای برند‌های دیگر که به oem‌ها مشهورند تولید کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار