کد خبر: ۲۳۱۰۲۲
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۴۰۲ - ۱۷:۲۳
گزارش تجارت آنلاین از وضعیت قیمتهای محصولات شب یلدا
رصد میدانی بازار آجیل در آستانه شب یلدا حاکی از این است که قیمت‌ها متغیر بوده و از حداقل ۲۹۸ (آجیل مشکل گشا) تا حداکثر یک میلیون و ۷۰ هزار تومان قیمت گذاری شده است.

قیمت آجیل شب یلدا یک میلیون تومان!

گروه کشاورزی: امروزپنجشنبه ۳۰ آذر بلندترین شب سال خورشیدی است. ایرانیان در عصر باستان آن را به نام شب چله یا یلدا جشن می‌گرفتند. این آئین تا امروز حفظ شده و خانواده‌ها در چنین شبی گرد هم آمده و با آجیل، هندوانه و انواع شیرینی جشن می‌گیرند.رصد میدانی بازار آجیل در آستانه شب یلدا حاکی از این است که قیمت‌ها متغیر بوده و از حداقل ۲۹۸ (آجیل مشکل‌گشا) تا حداکثر یک میلیون و ۷۰ هزار تومان (گردو پیکن، پسته مغز شور، مغز بو داده فندق، مغز بادام شور، بادام هندی زعفرانی، توت خشک و کشمش سبز) است.در بازار خشکبار با انواع آجیل چهار مغز خام، چهار مغز شور، آجیل شیرین، مشکل‌گشا، سالادی و… رو به رو می‌شوید که قیمت‌های متفاوتی دارند. هر کیلو آجیل با محتوای پسته و بادام با پوست، بادام هندی، انجیر خشک و برگه زردآلو و هلو ۵۸۵ هزار تومان به فروش می‌رسد. آجیل سالادی مخلوطی از کشمش طلایی، مغز آفتابگردان، کدو و هندوانه خام ۳۲۰ هزار تومان قابل خرید است. این روزها بازار دست‌فروش‌ها هم گرم شده و هر کیلو آجیل ۴ مغز را ۶۵۰ هزار تومان و آجیل با اقلام بیشتر مانند کشمش، نخود، بادام زمینی و… را ۵۲۰ هزار تومان به فروش می‌رسانند.گفتنی است، رئیس اتحادیه آجیل‌فروشان تهران قیمت آجیل ممتاز شامل پسته اکبری یا احمد آقایی ممتاز، بادام هندی، مغز گردو، انجیر، مغز فندق، بادام، توت، کشمش، مویز و برگه زردآلو را حداکثر ۴۸۰ هزار تومان اعلام کرد. این قیمت از سوی سازمان مدیریت میادین میوه و تره بار برای آجیل شور ۳۲۲ و آجیل شیرین ۳۲۱ هزار تومان اعلام شده است. طبق نرخ نامه سازمان، قیمت هر کیلو گرم آجیل مخلوط چهار مغز با ۲۵ درصد پسته احمد آقایی، ۲۵ درصد مغز فندق شور، ۲۵ درصد مغز بادام شور و ۲۵ درصد بادام هندی شور به قیمت ۵۷۴ هزار تومان در میادین و بازارهای میوه و تره بار عرضه می‌شود.

قیمت انواع تخمه
هر کیلو تخمه جاباونی ۳۴۰ تا ۴۲۰، دو آتیشه ۲۵۲، تخمه کدو ۲۱۰ تا ۳۵۰ و آفتابگردان ۱۷۰ تا ۲۲۰ هزار تومان است.پسته احمد آقایی ۷۶۸ تا ۱.۲، بادام زمینی ۳۳۰، بادام درختی ۳۵۰ تا ۷۰۰، بادام هندی ۷۵۰ و فندق حدود ۶۵۰ هزار تومان به فروش می‌رسد.

نرخ انواع شیرینی
در این قسمت از بازار شب یلدا عموماً شیرینی‌های سنتی استان‌های مختلف در بسته بندی‌های گوناگون به فروش می‌رسد که بخشی از آنها بدون مشخص بودن وزن قیمت گذاری و به فروش می‌رسند.هر بسته هفت لوز یزدی ۱۸۸، شیرینی نخودی ۱۱۵، کشمشی ۷۰ تا ۹۰، نارگیلی و گردویی ۱۰۰ تا ۱۰۹، قطاب یزد ۱۱۵ تا ۱۷۰، قطاب پسته ای ۱۳۵، شیرینی میکس مغز دار قزوین ۲۱۲، نان خرمایی گردویی ۱۱۶، نان چایی کریستال ۱۲۲، باقلوا ۱۱۵، شیرینی کره‌ای مخصوص ۲۱۶، شیرینی آلمانی ۱۸۰ و باسلق هر کیلو ۱۳۴ تا ۱۴۰ هزار تومان است.همچنین هر کیلو شیرینی تر ۱۸۰ تومان بوده و شیرینی زبان ۱۴۰، گل محمدی ۱۲۰ و… هزار تومان به فروش می‌رسد.

قیمت میوه شب یلدا اعلام شد
در آستانه یلدا«‌وانتی‌های میوه فروش کنار خیابان‌ها هم بارشان پر از انار، هندوانه و پرتقال است»، اتحادیه بارفروشان جدیدترین قیمت‌های میوه شب یلدا را اعلام کرده و خبرهای خوبی از عرضه مناسب در بازار دارد. «وانتی‌ها در خیابان‌ از بالا تا پایین میوه‌ می‌فروشند،‌ بارشان پر اناره»، «هندوانه امسال زودتر به بازار آمده»، «میوه‌ شب یلدا هم فراوون و قیمت‌ها نسبتا مناسبه»، اینها را یک خانم میانسال می‌گوید. مدیرکل دفتر امور سبزی‌ و گیاهان جالیزی وزارت جهاد کشاورزی حسین اصغری می گوید که مصرف هندوانه شب یلدا 120 هزار تن است با این وجود 170 هزار تن عرضه کردیم.
مدیرکل دفتر میوه‌ه وزارت جهاد کشاورزی زهرا جلیلی مقدم هم از «رتبه نخست ایران در دنیا در تولید انار» می‌گوید که امسال یک میلیون و ۲۰۰ هزارتن انار تولید شده است.در عین حال به گفته اسدالله کارگر رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی از تامین میوه‌های موردنیاز شب یلدا خبر داده است.اتحادیه بارفروشان قیمت‌های جدید میوه‌ را برای شب یلدا اعلام کرد.

3 اقدام برای ایجاد بازار باثبات و عرضه مناسب میوه در‌ شب یلدا‌
گفتنی است مسئولان تأمین و تنظیم بازار میوه، با تشریح 3 اقدام برای فراوانی عرضه و کنترل قیمت میوه در بازار شب یلدا، از شهروندان خواسته‌اند تخلفات گرانفروشی را به سامانه 124 اطلاع دهند. مسوولان می‌گویند ‌«عرضه گسترده میوه از 27 آذر» و «تشدید نظارت بر بازار» انجام می‌شود تا بازار میوه در شب یلدا نوسان قیمت و یا کمبود نداشته باشد.
رئیس اتحادیه بارفروشان تهران، مصطفی دارایی‌نژاد، از «ذخیره ۵۰۰۰ تن میوه» از جمله انار، کیوی، نارنگی، پرتقال، سیب و هندوانه و توزیع از 27 آذر برای تنظیم قیمت‌ها خبر داده بود. مدیرکل دفتر بازرسی و نظارت بر کالای اساسی وزارت جهاد کشاورزی هم گفته است طرح «تشدید نظارت بر بازار ویژه شب یلدا» برای نظارت بر قیمت های میوه، محصولات پروتئینی، آجیل از دیروز آغاز شده است و شهروندان هم می‌توانند تخلفات را به سامانه 124 شکایت کنند.سالهای گذشته با نزدیک شدن به شب یلدا و با افزایش تقاضا، قیمت میوه افزایش می‌‌یافت، سیستم‌های نظارتی اعلام می‌کردند نظارت بر همه فروشندگان امکانپذیر نیست و باید عرضه فراوان قیمت‌ها را بشکند. رئیس اتحادیه بارفروشان تهران روز گذشته از افزایش عرضه میوه مخصوص شب یلدا در روزهای پایانی ماه خبر داده و گفته است در حال حاضر نیز روزانه ۲ تا ۳۰۰۰ تن سیب، انار، هندوانه و... ورودی میدان مرکزی میوه و تره بار داریم.مدیرکل دفتر امور سبزی‌ و گیاهان جالیزی وزارت جهاد کشاورزی حسین اصغری هم از عرضه ۱۷۰ هزار تن هندوانه پاییزی برای شب یلدا خبر داده و گفته است که برآورد تقریبی نیاز مصرف هندوانه در شب یلدا حدود 120 هزار تن است.

تشدید نظارت بر فروش کیک و شیرینی شب یلدا
این در حالی است که رییس اتحادیه قنادان، شیرینی فروشان و کافه قنادی تهران با بیان اینکه هیچ بحث کمبودی در مواد اولیه و شیرینی نداریم، گفت: در شب یلدا نظارت بر کیفیت و عملکرد قنادی‌ها افزایش می‌یابد. «علی بهره‌مند» در گفت‌وگو با ایرنا درباره وضعیت قیمت شیرینی در آیین شب یلدا، افزود: با توجه آزادسازی نرخ کالاهای اساسی و افزایش قیمت سایر مواد اولیه تولید کیک و شیرینی، هیچ قیمت‌گذاری دستوری برای شیرینی نداریم، اما مردم می‌توانند هرگونه گران فروشی شب یلدا را گزارش کنند.رییس اتحادیه قنادان، شیرینی فروشان و کافه قنادی تهران اظهار داشت: شیرینی فروشی‌های درجه یک و دو و سه بر اساس متریال مورد استفاده و عرضه و تقاضا قیمت ها را تعیین می‌کنند.وی اضافه کرد: تمامی قنادی‌ها و شیرینی فروشی‌های کشور تحت نظارت و بازرسی بهداشتی و قیمتی مستمر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، بازرگانی، اصناف کشور و اتحادیه قنادان و شیرینی فروشان کشور قرار دارند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار