کد خبر: ۲۳۲۴۴۶
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۳:۵۸
روز گذشته دوشنبه (۹ بهمن) محور بیشتر خبرهای رسانه‌ای جهان به موضوع حمله به پایگاه آمریکا در مرز اردن و کشته شدن سه نظامی این کشور اختصاص داشت.

تهدیدهای آمریکا علیه ایران؛ واقعی یا خیالی؟ + فیلم

منتقدان بایدن معتقدند که «هزینه انفعال بیشتر است» زیرا نیروهای مقاومت هم‌چنان نیروهای آمریکایی را هدف قرار خواهند داد و به عملیات در دریای سرخ و تنگه هرمز نیز ادامه می‌دهند و «و ما شاهد تابوت‌های پرچم‌پوش بیشتری خواهیم بود که به خانه می‌آیند».

عملیات پهپادی مقاومت عراق علیه پایگاه این کشور در اردن مرگ ۳ سرباز و جراحت حداقل ۲۵ سرباز را در پی داشت. سه سناتور کنگره، لیندسی‌گراهام، تام‌کاتن و جان‌کورنین، خواستار حمله آمریکا به ایران شده‌اند.

علی‌رغم اعلام رسمی ایران مبنی بر اینکه «ارتباطی با این عملیات نداشته» و گروه‌های مقاومت به طور مستقل تصمیم می‌گیرند، «ایران همچنان حامی اصلی چنین گروه‌هایی است و سپاه پاسداران روابط نزدیکی با آنها دارد».

نشریه فارن پالیسی در همین راستا در تحلیلی نوشت: دولت بایدن در مقابل بیش از ۱۶۵ عملیات علیه پایگاه‌های آمریکا، فقط ۸ بار به گروه‌های مقاومت عراق و هم‌چنین انصارالله یمن حمله کرده که نشان خویشتن‌داری دولت آمریکا برای جلوگیری از گسترش جبهه نبرد است. اما اکنون دولت بایدن تحت فشار شدیدی است که حتما واکنش سختی نشان دهد. به تعبیر نویسنده، بر مبنای گفتگوها با مقامات فعلی و سابق پنتاگون، سه گزینه در اختیار بایدن قرار گرفته است:

حمله به ایران

بایدن با این انتقاد روبروست که مماشات وی با عملیات‌های قبلی مقاومت، به ایران جسارت بیشتری برای تهدید نظامیان آمریکایی داده است. پس برخی منتقدان معتقدند که «حمله همه‌جانبه به خاک ایران» تنها راه حذف این تهدید است. پیشنهاد جان‌میلر دریاسالار بازنشسته ارتش، «حمله به منافع اقتصادی سپاه در داخل ایران است که توانایی ارسال سلاح به خارج را تضعیف کند». وی هم‌چنین خواستار تحریم شدید علیه صادرات نفت ایران شد. میلر معتقد است که حمله به «نیروهای نیابتی» کافی نیست زیرا این نیروها «تا آخرین نفر مبارزه خواهند کرد».

 

حمله به نیروهای ایرانی خارج از ایران

ناتان‌سیلز، مدیر هماهنگ‌کننده حوزه «مبارزه با تروریسم» در وزارت امور خارجه ترامپ، گفت که «ضربه به دارایی‌های با ارزش ایران در منطقه، می‌تواند از تداوم تحریکات ایران جلوگیری کند». وی حملات آمریکا به ناوچه‌ها و سکوهای نفتی ایران در جریان جنگ تحمیلی را مثال زد. او مدعی است که ترور سردار سلیمانی و ابومهدی‌المهندس نیز واکنش چندانی برنینگیخت و موجب «عقب‌نشینی ایران از عملیات علیه آمریکا در عراق و سوریه شد».

 

مسیر دیپلماتیک

اما برخی کارشناسان معتقدند که عملیات علیه ایران، تلاش‌های دیپلماتیک آمریکا برای توقف نبرد غزه را خدشه‌دار خواهد ساخت. به خصوص که آمریکا درصدد گسترش صلح اعراب و اسرائیل پس از پایان این نبرد است. مت‌دوس، کارشناس سابق وزارت خارجه آمریکا و معاون «مرکز سیاست بین‌الملل» می‌گوید که «آمریکا در نهایت باید به راه‌حلی برسد که ایران نیز جزیی از آن باشد». بازگشت به میز مذاکرات هسته‌ای و تحقق راه‌حل دوکشوری دو پیشنهاد او به دولت بایدن است.

هیچ‌یک از کارشناسان خواستار «یک حمله گسترده به تهران و حذف رهبران جمهوری اسلامی» نبودند ولی باید محاسبات ریسک بالای هر اقدامی علیه ایران را در نظر گرفت. زیرا ایران نیز خواستار جنگ با آمریکا نیست ولی «حمله به داخل ایران می‌تواند آمریکا را وارد یک نبرد داغ با تهران کند».

منتقدان بایدن معتقدند که «هزینه انفعال بیشتر است» زیرا نیروهای مقاومت هم‌چنان نیروهای آمریکایی را هدف قرار خواهند داد و به عملیات در دریای سرخ و تنگه هرمز نیز ادامه می‌دهند و «و ما شاهد تابوت‌های پرچم‌پوش بیشتری خواهیم بود که به خانه می‌آیند».

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار