کد خبر: ۲۳۳۰۸۳
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۶:۲۶
«تجارت آنلاین» چالش های پیش روی صنعت پوشاک را بررسی کرد
مهمترین موانع صنعت نساجی چیست؟ در حال تا چه میزان امکان رشد بخش خصوصی در این صنعت وجود دارد؟ دلیل جاماندگی ایران از برخی رقبا منطقه ای در این صنعت استراتژیک و پیشران چیست؟

زنگ خطر برای صنعت نساجی

گروه صنعت و تجارت: نساجی و پوشاک، جزو صنایع مهم و کلیدی برای اقتصادهای مختلف دنیا محسوب می‌شوند و در تجربه توسعه صنعتی کشورهای موفق در دوقرن گذشته، همواره نقش پیشران را در مرحله‌‌‌ای از توسعه آنها ایفا کرده‌اند. این صنایع از مزیت‌‌‌های ارزش‌‌‌آفرینی بالا و اشتغال‌زایی گسترده در کنار تحریک توسعه سایر صنایع و سرریزهای گسترده افقی و عمودی برخوردار بوده و از همین منظر نقش پیشران را در این کشورها ایفا کرده‌اند. نساجی و پوشاک از سه‌ویژگی شاخص برخوردارند که همواره برای صنعتی شدن، بسیار اهمیت دارند. به گفته تولیدکنندگان در حال حاضر مهم‌ترین مشکل صنعت پوشاک کشور بحث تامین مواد اولیه و نقدینگی واحدهای تولیدی به‌خصوص واحدهای تولیدی بزرگ است. صنایع نساجی و پوشاک ایران با وجود تراز تجاری منفی بیش از ۱۱۷۰میلیون دلاری، از صنایع کارآی کشور هستند که بهره‌وری و خلق ارزش‌افزوده بالایی دارند؛ اما کاهش بیش از ۲۰درصدی سهم صنایع نساجی و پوشاک از تولیدات صنعتی از سال ۱۳۷۰ تا ۱۳۹۸ زنگ خطر بزرگ این صنایع است. این صنایع که پتانسیل‌‌‌های زیادی در خود می‌‌‌بینند و در نوک پیکان صنایع خالق ارزش قرار دارند، موانع و چالش‌‌‌های زیادی از قبیل قاچاق کالا، پراکندگی آمایشی واحدها، نبود نظارت و شفافیت‌‌‌ کافی و در نتیجه فعالیت‌‌‌های واحدهای غیرمجاز با تولیدات ارزان و بی‌‌‌کیفیت، مشکلات زنجیره تامین مواد اولیه، زنجیره ارزش برای متحدتر شدن صنعتگران، فرسوده شدن ماشین‌‌‌آلات و تجهیزات این صنایع، نبود قابلیت رقابت‌پذیری و ناتوانی در صادرات، آنها را رنجور کرده است.
در این ارتباط رئیس اتاق ایران گفت: باید برندهای ملی در حوزه پوشاک و صنعت نساجی تقویت شود؛ صنعت پوشاک به عنوان یک کالای استراتژیک توان تبدیل شدن به پیشران اقتصادی کشور را دارد. باید سیاست‌گذاری‌های علمی در این زمینه انجام شود. صمد حسن زاده با اشاره به اهمیت صنعت پوشاک و نساجی گفت: صنعت نساجی در ایران توان و ظرفیت تبدیل‌شدن به پیشران اقتصادی را دارد. باید تکنولوژی و کیفیت محصولات نساجی و پوشاک ما با دنیا منطبق شود وگرنه از جریان تولید جهانی خارج خواهیم شد. رئیس اتاق ایران در نشست با اعضای هیات‌مدیره اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران و هیات رئیسه انجمن دارندگان نشان‌های تجاری پوشاک ایران و تعاونی تأمین اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران گفت: نساجی صنعتی است که با کل جامعه ارتباط دارد. چند ماه قبل نمایشگاه نساجی در محل مرکز نمایشگاه‌های بین‌المللی برگزار شد؛ حضور در آن نمایشگاه بسیار امیدبخش بود و نشان می‌داد که مپوشاک ایرانی جز بهترین‌های دنیاست و جایگاه خوبی در میان برندهای جهانی دارد. رئیس اتاق ایران گفت: ما انتظار داریم که دولت از حوزه صنعت نساجی و پوشاک حمایت منطقی داشته باشد؛ البته خواسته بخش خصوصی امکانات مالی نیست بلکه انتظار داریم دولت جلو بخشنامه‌های غیرکارشناسی را بگیرد. بخشنامه‌های غیرکارشناسی و غیرعلمی، مانع کسب و کار می‌شود و اعتماد ملی را از سیاست‌های دولت سلب می‌کند. امیدواریم دولتمردان به این نکته توجه کنند و شرایطی ایجاد شود که مردم به سیاست‌های دولت اعتماد داشته باشند تا نتیجه بهتری گرفته شود. حسن‌زاده گفت: تشکل‌ها اقتصادی با شناخت مسئله تولید، تجربه خود را به سیاست‌گذاران عرضه می‌کنند و امیدواریم دولت از تجربه‌ها بهتر بهره بگیرد. رئیس اتاق ایران ادامه داد: من مشکلات و دردسر تولید را می‌دانم ولی معتقدم که باید تکلیف خود را در مقابل ملت، درست انجام دهیم. همه ما باید در مسیر رشد اقتصادی کشور تلاش کنیم. او سرمایه‌گذاری در برند ملی را ارزشمند خواند و تصریح کرد: باید شرایطی ایجاد شود که کیفیت محصولات ایرانی بالاتر برود تا ملت احساس نیازی به کالای خارجی نداشته باشند. باید برندهای ملی را توسعه دهیم. به‌عنوان مثال ترکیه سالانه 20 کیلو تولید زعفران دارد و این محصول خود را ثبت جهانی کرده است. این‌ها از ایران محصول می‌خرند و با بسته‌بندی جدید به اسم تولید خود می‌فروشند. ما باید این مسائل را رصد کنیم و صنعت خود را با این مسائل تطبیق دهیم. حسن‌زاده ادامه داد: ما برای تعامل و همکاری با تشکل‌های اقتصادی، آمادگی داریم و این تکلیف هیات رئیسه اتاق ایران است. هر کاری که به ارتقای جایگاه تولید و صادرات ایرانی کمک کند، اتاق ایران آمادگی دارد در کنار بخش خصوصی قرار گیرد. او تأکید کرد: هیات رئیسه اتاق ایران برای تعامل و ارتباط با دولت همیشه تلاش کرده و هیچ اموری در ارتباط با سیاست‌های اتاق ایران در دوره دهم، هیات نمایندگان، متوقف نشده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار