کد خبر: ۲۳۳۳۵۷
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۳:۲۷
بر اساس آخرین آمارها نزدیک به ۲۷۵ هزار ظرفیت شغلی در سامانه جست‌وجوی شغل به ثبت رسیده است. همچنین درخواست شغلی بیش از ۱۴۰ هزار متقاضی کار و درخواست نیروی کار ۲۷ هزار کارفرما در سامانه ثبت و ۹۳ هزار معرفی‌نامه از طریق دفاتر کاریابی برای کارجویان صادر شده است.

آخرین آمار ثبت‌نام در سامانه جست‌وجوی شغل

سامانه جست‌وجوی شغل با هدف ایجاد بستری مناسب برای ارتباط کارجویان و کارفرمایان توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی راه‌اندازی شد تا افراد جویای کار و کارفرمایان نیازمند نیروی کار بتوانند از خدمات سامانه بهره‌مند شوند.

با ایجاد این سامانه علاوه بر فراهم شدن امکان ثبت درخواست شغلی توسط جویندگان کار، کارفرمایان نیز فرصت‌های شغلی مورد نظر خود را به طول رایگان در سامانه بارگذاری و نیروی کار ماهر و مورد نیازشان را تامین می کنند.

این سامانه با شفافیتی که در اطلاعات بازار کار ایجاد می‌کند می‌تواند هزینه جست‌وجوی شغل را برای کارفرما و کارجو کاهش دهد؛ از طرفی این سامانه چون به واسطه حاکمیتی بودن به بانک‌های اطلاعاتی متصل است، سوابق شغلی، تحصیلی و مهارتی کارجو را راستی آزمایی می‌کند و کارفرما نیرویی انتخاب می‌کند که گفته‌هایش با رزومه او همخوانی دارد.

کارشناسان بازار کار معتقدند با توجه به آمار بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی، ایجاد سامانه جست‌وجوی شغل در توسعه کاریابی‌ها و بهبود وضعیت اشتغال در کشور اثرگذار است.

از زمان راه‌اندازی سامانه جست‌وجوی شغل در تیرماه امسال تا آذرماه جاری، دفاتر کاریابی و کارفرمایان مستقل بیش‌ از ۲۰۸ هزار فرصت شغلی را در سامانه ثبت کرده‌اند اما تازه‌ترین آمار ثبت‌نام در سامانه جست‌وجوی شغل نشان می‌دهد که بیش از ۲۸۰ هزار نیروی کار وارد این سامانه شده‌ و نزدیک به ۲۷۵ هزار ظرفیت شغلی این طریق ثبت شده است.

امید ملک ـ مدیرکل دفتر سیاستگذاری و توسعه اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به تازگی جزئیات جدیدی از ثبت‌نام متقاضیان و کارفرمایان در سامانه جست وجوی شغل ارائه کرده و گفته است: طبق آخرین آمار بالغ بر ۲۸۰ هزار نیروی کار وارد سامانه شدند. ۱۴۰ هزار نفر رزومه خود را تکمیل و درخواست شغلی را در سامانه ثبت کردند. همچنین ۲۷ هزار کارفرما در سامانه اطلاعات خود را ثبت و درخواست نیرو کرده‌اند و حدود ۲۷۵ هزار ظرفیت شغلی در سامانه جست‌وجوی شغل به ثبت رسیده است.

به گفته وی طبق این آمار ۹۳ هزار معرفی‌نامه برای کارجویان از طریق دفاتر کاریابی صادر شده و حدود ۳۰ هزار نفر نیز از این طریق وارد بازار کار شده‌اند.

مدیرکل دفتر سیاستگذاری و توسعه اشتغال وزارت کار از امضای تفاهم‌نامه با سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای خبر داد و در تشریح جزئیات آن گفت: این تفاهم‌نامه به منظور بهبود وضعیت کارجویان، امضا شده تا افرادی که از طریق سامانه جست‌وجوی شغل به این سازمان جهت آموزش معرفی می‌شوند بتوانند وارد بازار کار شوند.

ملک از پرداخت هزینه آموزش توسط وزارت کار خبر داد و گفت: ظرف دو ماه گذشته حدود ۱۰ هزار نفر از طریق سامانه جست وجوی شغل به سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای معرفی شدند.در حال حاضر مشوق‌های کارفرمایی نظیر معافیت بیمه‌ای، طرح کارورزی و بحث یارانه دستمزد از طریق این بستر پیش‌بینی شده است. همچنین آزمون‌های شخصیت شناسی و مهارت سنجی درنظر گرفته شده تا افراد بتوانند شغل مناسب خود را پیدا کنند و یک موتور جست‌وجو هم در حال راه‌اندازی در سامانه است تا به تطبیق شغلی مورد نظر دفاتر کاریابی کمک شود.

سامانه جست‌وجوی شغل به منظور شفافیت در بازار کار، تسریع در دسترسی کارفرمایان به نیروی کار مورد نیاز و کاهش نرخ بیکاری در کشور تیرماه امسال راه‌اندازی شد که تسهیل و تسریع ارتباط میان کارجویان و کارفرمایان، توانمندسازی بیکاران و تقویت نقش کاریابی‌ها از مهم‌ترین رویکردهای این سامانه است.

افراد متقاضی کار که از مهارت خاصی برخوردارند، می‌توانند در سامانه جست‌وجوی شغل نام‌نویسی و فرصت‌های شغلی موجود را بررسی کنند. کارفرمایانی هم که به دنبال جذب نیروی کار ماهر در بخش‌های مختلف هستند با ثبت‌نام در سامانه رزومه‌های مختلف و درخواست‌های شغلی را مشاهده کرده و از میان آنها نیروی مورد نیاز خود را انتخاب می‌کنند.

کلیه کارفرمایان و جویندگان کار با مراجعه به نشانی https://shoghl.mcls.gov.ir می‌توانند از مزایا و خدمات سامانه استفاده کنند.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار