کد خبر: ۲۳۴۴۸۶
تاریخ انتشار: ۰۴ فروردين ۱۴۰۳ - ۱۳:۱۴
کمیته تحقیقاتی روسیه در پیام‌رسان تلگرام از افزایش قربانیان حمله تروریستی به تالار کنسرت کروکوس در مسکو، پایتخت روسیه خبر داد.

آمار تلفات حمله تروریستی در مسکو به ۹۳ کشته و ۱۴۶ زخمی رسید

کمیته تحقیقاتی روسیه در پیام‌رسان تلگرام از افزایش قربانیان حمله تروریستی به تالار کنسرت کروکوس در مسکو، پایتخت روسیه خبر داد.

به گزارش ایسنا، جمعه شب افرادی مسلح با لباس شبه‌نظامی به طبقه همکف تالار کروکوس مسکو حمله و سپس با سلاح‌های خودکار شروع به تیراندازی کردند.

طبق ویدئو منتشر شده توسط کمیته تحقیقات روسیه، عاملان حمله تروریستی در ساختمان کروکوس سیتی در مسکو، به اسلحه کلاشینکف مسلح بودند.

هم‌چنین براساس فهرست منتشر شده توسط وزارت بهداشت منطقه مسکو، تعداد قربانیان ۹۳ ثبت شده و مجروحان این حمله تروریستی به ۱۴۶ نفر رسیده است.

وزارت بهداشت منطقه مسکو هم‌چنین از انتقال افراد مجروح به چندین بیمارستان و تکمیل روند درمانی آنها خبر داده است.

وزارت بهداشت مسکو هم‌چنین گفته سه کودک در پی این حمله کشته شده‌اند.

همچنین سرویس امنیت فدرال روسیه از بازداشت ۱۱ نفر از جمله چهار تروریست که مستقیما در حمله تروریستی در مسکو دست داشتند، خبر داد.

 

اولین واکنش پوتین به حادثه تروریستی مسکو

خبرگزاری تاس ضمن انتشار تصاویری تازه از صبح امروز – شنبه – در مقابل این تالار کنسرت در مسکو، به نقل از «تاتیانا گولیکووا» معاون نخست‌وزیر فدراسیون روسیه نوشت: ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه برای همه مجروحان حمله تروریستی تالار شهر کروکوس آرزوی بهبودی کرده و از کادر پزشکی تشکر می‌کند.

شهروندان منطقه چوکوتکا روسیه در سوگ قربانیان این حمله تروریستی نشسته و دسته گل‌هایی را در برای یادبود کشته‌شدگان در میدان شهر آنادیر قرار می‌دهند.

هم‌چنین در شهرهای متعددی از روسیه و ایستگاه مترویی که در حوالی این تالار کنسرت است، بنرهایی نصب شده که روی آن نوشته شده است: «ما عزاداریم.»

از سوی دیگر، خبرگزاری ریانووستی به نقل از بازرسان روسی گزارش داد که گزارش‌های مربوط به کشف یک بمب انفجاری روی بدن یکی از کشته شدگان حمله تروریستی در مسکو صحت ندارد.

بازرسان توضیح دادند که هنوز خیلی زود است که درباره سرنوشت عاملان حمله مسکو چیزی بگوییم.

آمار تلفات حمله تروریستی در مسکو به ۶۲ کشته و ۱۴۵ زخمی رسیدحمله تروریستی در مسکو
آمار تلفات حمله تروریستی در مسکو به ۶۲ کشته و ۱۴۵ زخمی رسیدتالار کنسرت کروکوس - مسکو، روسیه

واکنش‌های جهانی

استفان دوجاریک، سخنگوی سازمان ملل می‌گوید آنتونیو گوترش، دبیرکل این سازمان این حمله تروریستی به مسکو را شدیدا محکوم کرد. علاوه بر این، اعضای شورای امنیت سازمان ملل نیز این «حمله تروریستی شنیع و بزدلانه» را شدیدا محکوم کرده‌اند.

طبق گزارش خبرگزاری آناتولی، «الکساندر لوکاشنکو» رئیس‌جمهور بلاروس ضمن ابراز همدردی با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه، با انتشار بیانیه‌ای حادثه پیش‌آمده در تالار کنسرت کروکوس در مسکو، پایتخت روسیه را «حمله تروریستی» خواند و در عین حال افزود: «در این لحظات غم و اندوه، برای خانواده‌ها و دوستان قربانیان شجاعت و استقامت و هم‌چنین برای همه آسیب‌دیدگان آرزو بهبودی سریع می‌کنم».

«الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان در نامه‌ای خطاب به همتای روسی خود گفت جمهوری آذربایجان از خبر این حمله «عمیقا شوکه» شده است و «این اقدام تروریستی را شدیدا محکوم می‌کند».

«نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان هم در پیامی به ولادیمیر پوتین تاکید کرد که ایروان به شدت این تیراندازی در مسکو را محکوم کرده است.

«قاسم جومارت توکایف» رئیس‌جمهور قزاقستان گفت کشورش تیراندازی و این حمله را محکوم می‌کند و هم‌چنین به سازمان‌های مجری قانون دستور داده تا در صورت نیاز به آژانس‌های مجری قانون روسیه کمک کنند.

«شوکت میرضیایف» رئیس‌جمهور ازبکستان نیز در پیامی به رئیس‌جمهور روسیه تسلیت گفت و افزود که تاشکند «این اقدام تروریستی علیه غیرنظامیان را محکوم می‌کند».

«سادیر جاپاروف» رئیس‌جمهور قرقیزستان هم در بیانیه‌ای از سوی دفترش که در شبکه اجتماعی فیسبوک منتشر شد، ضمن محکومیت این حمله در مسکو، اعلام کرد که قرقیزستان از «تلاش‌هایی با هدف مبارزه موثر با این اهریمن و متحد کردن تلاش‌های جامعه جهانی در مبارزه با تروریسم بین‌المللی» حمایت می‌کند.

دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی – ائتلاف تحت رهبری روسیه – هم این «جنایت بی‌رحمانه و غیرقابل توجیه» را محکوم کرد و به خانواده قربانیان این حمله تروریستی تسلیت گفت.

«شی جینپینگ» رئیس‌جمهور چین هم در نامه‌ای به همتای روسی خود نوشت: «چین با هر گونه تروریسم مخالف است و حمله تروریستی را قویا محکوم و هم‌چنین قاطعانه از تلاش‌های مقامات روسیه برای حفظ امنیت ملی حمایت می‌کند. از طرف دولت و مردم چین مراتب تسلیت عمیق خود را به خاطر کشته‌شدگان و هم‌چنین همدردی صمیمانه خود را با خانواده‌های قربانیان اعلام می‌کنم.»

علاوه بر کشورهای مذکور، وزرای خارجه چندین کشور اروپایی هم ضمن واکنش به حمله تروریستی در مسکو، به خانواده قربانیان تسلیت گفتند و با آنها ابراز همدردی کردند.

وزارت امور خارجه آلمان در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «تصاویر حمله وحشتناک به مردم بی‌گناه در تالار شهر کروکوس در نزدیکی مسکو ترسناک است. باید به سرعت بررسی شود. ما به خانواده قربانیان تسلیت عرض می‌کنیم.»

طبق تصاویری که در شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌شوند، دسته گل‌هایی به نشانه «همبستگی و سوگواری» به سفارت‌های روسیه در کشورهای مختلف جهان ارسال می‌شوند.

سفارت روسیه در تاجیکستان

وزارت امور خارجه فرانسه نیز این تصاویر را «وحشتناک» توصیف کرد و هم‌چنین در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: «فکر ما پیش قربانیان، مجروحان و مردم روسیه است. جریان این اعمال شنیع باید روشن شود.»

طبق اطلاعیه کاخ الیزه، «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه هم حمله تروریستی در مسکو را شدیدا محکوم کرد و گفت: «فرانسه با خانواه قربانیان و مردم روسیه ابراز همسبتگی می‌کند.»

«آنتونیو تاجانی» وزیر امور خارجه ایتالیا نیز در ایکس نوشت: «واحد بحران وزارت خارجه وضعیت کنونی را زیر نظر دارد». او هم‌چنین «هر گونه تروریسم» را محکوم و با خانواده قربانیان ابراز همبستگی کرد.

وزارت امور خارجه اسلوونی هم خاطرنشان کرد که «هیچ بهانه‌ای برای کشتن غیرنظامیان بی‌گناه وجود ندارد».

«الکساندر ووجیچ» رئیس‌جمهور صربستان ضمن نیز عرض تسلیت در یک سخنرانی تلویزیونی عنوان کرد: «در ابتدا، من می‌خواهم صمیمانه تسلیت خود را به شهروندان فدراسیون روسیه و رهبری روسیه ابراز کنم. هم‌چنین امیدوارم تروریست‌هایی که مرتکب چنین جنایت وحشتناکی شده‌اند به دست عدالت سپرده شوند؛ به عبارتی دستگیر یا نابود شوند.»

رئیس جمهوری صربستان در اظهاراتی جالب توجه نیز اشاره کرد درخواست‌های صادره از سوی سفارتخانه‌های انگلیس و آمریکا به شهروندانشان در هفت مارس مبنی بر نرفتن به مراکز تجاری مسکو اشاره داشت به اینکه سازمان اطلاعات آنها داده‌هایی از حملات تروریستی احتمالی داشتند.

وزارت امور خارجه اسپانیا هم ضمن محکومیت این حمله تروریستی در مسکو، در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: به خانواده قربانیان تسلیت می‌گوییم و با آنها ابراز همبستگی می‌کنیم.»

«ویکتور اوربان» نخست‌وزیر مجارستان هم ضمن عرض تسلیت، در ایکس نوشت: «به مردم فدراسیون روسیه تسلیت عرض می‌کنم و برای خانواده‌های قربانیان دعا می‌کنیم.»

«پیتر استانو» سخنگوی سیاست خارجی اتحادیه اروپا در ایکس نوشت: «اتحادیه اروپا از گزارش‌هایی پیرامون حمله تروریستی در مسکو شوکه و وحشت‌زده شده است. اتحادیه اروپا هرگونه حمله علیه غیرنظامیان را محکوم می‌کند.»

جنبش حماس نیز با انتشار بیانیه‌ای حمله تروریستی در مسکو را شدیدا محکوم کرد و به مردم روسیه و رئیس‌جمهور این کشور تسلیت گفت.

وزارت خارجه عراق در بیانیه‌ای حمله تروریستی در غرب مسکو را به‌شدت محکوم کرد.

به گزارش خبرگزاری عراق، در بیانیه وزارت خارجه عراق آمده است که وزارت خارجه به شدت حمله تروریستی به غیرنظامیان در حومه کروکوس سیتی روسیه را که منجر به کشته و زخمی شدن شمار زیادی شد، به شدت محکوم کرده و با دولت روسیه و خانواده‌های قربانیان ابراز همبستگی و برای مجروحان شفای عاجل آرزو می‌کند.

این بیانیه افزود که وزارت خارجه عراق بار دیگر بر موضع ثابت خود تاکید می‌کند مبنی بر اینکه ضرورت دارد تا جامعه بین‌المللی به مسؤولیت‌های خود برای مقابله با تروریسم عمل کرده و با جنایات خشونت در تمام اشکال آن مخالفت کند.

همچنین وزارت خارجه لبنان بر همبستگی خود با روسیه و مخالفت قاطع خود با این حمله تروریستی تاکید کرد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار