کد خبر: ۲۳۷۰۲۸
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۵۷
گزارش تجارت آنلاین از وضعیت LNG در کشور
جایگاه ایران در تولید LNG در کشور بسیار نازل و به گفته معاون وزیر نفت تقریبا صفر است. تلاش کشورهای همسایه در تولید این ماده برای استفاده در حوزه هایی چون صنعت ریلی و هوایی، اهمیت تولید در این حوزه را دو چندان کرده و حالا ایران هم از تولیدکنندگان این انرژی می شود.

ایران در رده تولیدکنندگان ال ان جی قرار گرفت

آیلین سیروس: با آغاز عملیات اجرایی پروژه تولید و ذخیره سازی گاز طبیعی مایع  (LNG)  ایران نیز در رده تولیدکنندگان گاز طبیعی مایع قرار گرفت. این پروژه توسط شرکت آهن و فولاد ارفع آغاز شده و قرار است تولید واحد مایع سازی به ظرفیت 100 تن در روز را داشته باشد. مجتبی مهری نژاد، مدیر عامل شرکت آهن و فولاد ارفع در مراسم کلنگ زنی پروژه تولید و ذخیره سازی گاز طبیعی مایع (LNG)از سرمایه گذاری 3 هزار میلیارد تومانی شرکت ارفع در این پروژه خبر داد.

بر اساس این گزارش معاون وزیر نفت در این مراسم با قدردانی از حمایت‌های ویژه وزارت نفت و مرکز همکاری‌های تحول و پیشرفت ریاست‌جمهوری به‌منظور تکمیل این پروژه، تصریح کرد: اجرای این طرح براساس امضای قرارداد ارائه خدمات فناورانه طرح تولید و ذخیره‌سازی ال‌ان‌جی بین این شرکت و شرکت آهن و فولاد ارفع شهرستان اردکان استان یزد، با هدف توسعه دانش فنی در حوزه صنایع نفت و گاز کشور و به‌منظور افزایش تولید و ذخیره‌سازی گاز طبیعی مایع اجرا شده است. 

با توجه به ناترازی در بخش گاز و از طرفی به دلیل تحریمها، سرمایه گذاری لازم در حوزه بالادستی گاز انجام نمی شود و این ناترازی شدید باعث ایجاد محدودیت برای صنایع در فصل سرد سال می شود و عمده مصارف برای بخش خانگی هدایت می شود؛ بنابراین یکی از راههای مقابله با این محدودیتها اجرای طرحهای ذخیره سازی است.

 معاون وزیر نفت با اشاره به ابلاغیه وزیر در جهت راه اندازی طرح های ذخیره سازی در خصوص (LNG) بیان کرد: خوشبختانه 14 شرکت تا کنون متقاضی احداث واحد (LNG) هستند که با این خط شکنی مهندس مهری نژاد این بستر به وجود آمد که امیدواریم این مهم در سایر صنایع نیز تحقق یابد تا بتوانیم حداقل یک ماه را از ذخیره سازی زمینی تامین کنیم.

گفتنی است شرکت‌های فولادی به دلیل محدودیت‌های تأمین گاز در سال‌های گذشته، متحمل ضررهای زیادی شده‌اند به عنوان مثال در سال ۱۴۰۱ قطعی گاز منجر به عدم تولید ۱۵۰ هزار تن آهن اسفنجی و ۱۲۰ هزار تن شمش فولاد در  شرکت ارفع شد. این عدد در سال ۱۴۰۲ به ۱۶۰ هزار تن شمش فولاد افزایش پیدا کرد که ارزش صادراتی آن حدود 90 میلیون یورو برآورد شده است. پیش‌بینی می‌شود مشکل کمبود گاز در سال‌های پیش رو روند افزایشی داشته و توقف تولید در شرکت ارفع و دیگر صنایع تشدید خواهد شد.

ایران در حوزه LNG در پله صفر

وی در ادامه به حوزه تاب آوری و رقابت پذیری اشاره کرد و گفت: متاسفانه به دلیل تحریمها ما هنوز جایگاه خود را در این حوزه پیدا نکرده ایم و سهم ما در معادلات تجاری جهان در (LNG) تقریبا صفر است که این اقدام شاید اغازی باشد که بتوانیم در آینده سهم خود را در این حوزه توسعه داده و حرفی برای گفتن داشته باشم.

چگنی با بیان اینکه در دنیا سوخت (LNG) بسیار مهم است و بسیاری از کشورهای همسایه در حوزه ریلی و دریایی بسیار از این سوخت استفاده میکنند گفت: باید در احداث (LNG) از بخش خصوصی کمک گرفت؛ بخش خصوصی باید در این حوزه وارد شود و تاکید مقام معظم رهبری همواره بر مشارکت مردم بوده است که نگاه ایشان به بخش خصوصی را نشان می دهد.

ناترازی انرژی در کشور و اهمیت اجرای پروژه های راهبردی

ریس مرکز همکاری های تحول و پیشرفت ریاست جمهوری در خصوص بحث ناترازی انرژی در کشور معتقد است: بحث ناترازی انرژی به عنوان یک آسیب بزرگ اقتصادی در کشور شمرده می شود. به این صورت که بر اساس آمار در سال گذشته حدود 220 میلیون مترمکعب در فصل سرد سال مصرف گاز طبیعی داشتیم که به موجب این مصرف ناترازی شدیدی به وجود آمد و با توجه به اینکه اولویت با مصارف خانگی است دچار تعطیلی موقت صنایع بزرگ به خصوص صنایع فولادی داشتیم. نتیجه تعطیلی موقت صنایع فولادی حدااقل چند میلیارد دلار عدم النفع سالانه حاصل شد اما برآوردیکه وجود دارد صنایع فولادی در کشور حدودا یک میلیارد دلار شامل عدم النفع می شوند؛ از طرفی به دلیل اینکه خروجی صنایع فولادی و در کل صنایع مهم و راهبردی، محصولات صادراتی است بالطبع درامدهای ارزی کشور به واسطه این عدم النفع کاهش می یابد.

سجاد احدزاده در ادامه به فناری های پیشرفته اشاره کرد و گفت: در حوزه ذخیره سازی گاز امروز در دنیا از فناوری های پیشرفته نه تنها در ذخیره سازی گاز مایع استفاده می شود بلکه در بسیاری از صنایع مهم راهبردی استفاده می شود به همین خاطر در تحریمها این حوزه دارای محدودیتهای فراوانی است.

وی در ادامه با بیان اینکه کشور 15 سال است که درگیر پروژه ذخیره سازی گاز مایع است افزود: تا کنون در این حوزه طعم موفقیت را نچشیده ایم و چندین پروژه نیمه تمام در این حوزه داریم لذا قانع کردن ذهن مدیرانی که این تجارب ناموفق و نیمه تمام را دیده اند بسیار کار سختی است. بنابراین اثبات امکان پذیری تحقق و توسعه فناوری های ال ان جی در کشور یکی از دلایلی مهم انجام پروژه مذکور است که با موفقیت به ثمر نشست.احدزاده الگوسازی برای مشارکت سایر صنایع در جهت تامین پایدار گاز مصرفی دانست با توجه به اینکه ارفع قرار است حدود 30 تا 45 روز از نیاز خود را از این پروژه تامین کند قاعدتا این اتفاق می تواند الگوی مناسبی برای سایر صنایع راهبردی در کشور باشد.

سرعت رو به رشد جهان برای تصاحب ال ان جی

طبق آمار و اطلاعات منابع معتبر با وجود بی‌ثباتی بی‌سابقه ناشی از همه‌گیری ویروس کووید -۱۹ در بازار و اقتصاد در سراسر جهان، تجارت جهانی گاز طبیعی مایع (ال‌ان‌جی) در سال ۲۰۲۰ به ۳۶۰ میلیون تن افزایش یافت.

این تقاضا در سال ۲۰۱۹ برابر با ۳۵۸ میلیون تن بود. ثابت ماندن یا افزایشی کم در حجم تقاضا، تاب‌آوری و انعطاف‌پذیری بازار جهانی ال‌ان‌جی در سال ۲۰۲۰ را نشان می‌دهد، سالی که چند تریلیون دلار افت تولید ناخالص داخلی، به‌دلیل تلاش اقتصادهای بزرگ و کوچک برای مهار شیوع ویروس کووید -۱۹ در جهان دیده شد.

در سراسر جهان بسیاری از کشورها سیاست‌های جلوگیری از انتشار گازهای گلخانه‌ای را اتخاذ کرده و به‌دنبال ایجاد سیستم‌های انرژی کم‌کربن هستند. در میان سوخت‌های فسیلی گاز طبیعی و ال‌ان‌جی به‌عنوان سوخت‌هایی با کمترین آلایندگی، نقش اصلی را در تأمین انرژی مورد نیاز جهان حداقل تا اواسط قرن حاضر و حتی بیش از آن ایفا خواهند کرد. هنگام استفاده از گاز طبیعی برای تولید برق، حدود ۴۵ تا ۵۵ درصد انتشار کمتر گازهای گلخانه‌ای در مقایسه با دیگر سوخت‌های مایع نفتی و کمتر از یک‌دهم آلاینده‌های هوا در مقایسه با زغال‌سنگ را شاهد هستیم.

بازار ال‌ان‌جی همچنان بازاری رو به رشد است. همسایه جنوبی ایران، قطر که در میدان گازی پارس جنوبی با کشور ما مشترک است، هم‌اکنون با ظرفیت تولید سالانه ۷۷ میلیون تن ال‌ان‌جی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان در دنیا به شمار می‌آید. این کشور در نظر دارد تولید خود را در گام نخست تا سال ۲۰۲۵ به ۱۱۰ میلیون تن و در گام بعدی تا سال ۲۰۲۷ به ۱۲۶ میلیون تن ال‌ان‌جی افزایش دهد که این موضوع بیانگر بازار رو به رشد این صنعت و به تبع آن بازار جهانی گاز حداقل تا افق ۲۰۴۰ است.

به‌طور کلی، تقاضای جهانی ال‌ان‌جی تا سال ۲۰۴۰ حدود ۷۰۰ میلیون تن برآورد می‌شود. انتظار می‌رود آسیا با کاهش تولید گاز و استفاده از ال‌ان‌جی به جای دیگر حامل‌های انرژی، حدود ۷۵ درصد از این رشد را به خود اختصاص دهد. با افزایش تقاضا، پیش‌بینی می‌شود شکاف عرضه و تقاضا در اواسط دهه جاری بیشتر شود و تولید جدید کمتری نسبت به آنچه از قبل برآورد می‌شد محقق شود.

 

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار