کد خبر: ۲۳۷۶۵۹
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۴۰۳ - ۱۸:۲۴
بررسی تسهیلات پرداختی در بهار سال ۱۴۰۳ نشان می‌دهد بیشترین تسهیلاتی که توسط شبکه بانکی پرداخت شده به هدف «تامین سرمایه در گردش» کسب و کار‌ها بوده است.

اولویت اول نظام بانکی کشور چیست؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد بیشترین نزدیک به ۶۰ درصد تسهیلات پرداختی بانک‌ها در بهار امسال در جهت «تامین سرمایه در گردش» بنگاه‌ها به کار گرفته شده است.

به گزارش اکوایران، یکی از مهمترین موتور‌های محرک یک اقتصاد تحریک پولی از سمت بانک مرکزی است. به بیان دیگر زمانیکه بانک مرکزی در هر اقتصادی اقدام به ارائه تسهیلات به خانوار‌ها یا کسب و کار‌ها می‌کند این اقدام عملا در حال کمک به شکل گیری عرضه و تقاضای بیشتر در اقتصاد است.

زمانیکه وام به کسب و کار‌های یک اقتصاد داده می‌شود به افزایش تولید و توسعه کسب و کار‌ها کمک می‌کند که این اقدام عرضه کالا و خدمات در کشور را سرعت می‌بخشد. از سوی دیگر زمانیکه این وام به خانوار‌های کشور داده می‌شود این خانوار‌ها با پولی که در دست دارند اقدام به تقاضای کالا و خدمات تولید شده در صنعت کرده و باعث ایجاد یک چرخه مثبت در کشور می‌شود.

بررسی تسهیلات پرداختی در بهار سال ۱۴۰۳ نشان می‌دهد بیشترین تسهیلاتی که توسط شبکه بانکی پرداخت شده به هدف «تامین سرمایه در گردش» کسب و کار‌ها بوده است.

اولویت اول نظام بانکی کشور چیست؟ ///

«تامین سرمایه در گردش»، اصلی‌ترین بخش تسهیلات بانکی در بهار ۱۴۰۳

همانطور که گفته شد تسهیلات بانکی یکی از مهمترین راه‌هایی است که بانک‌ها از طریق آن عرضه و تقاضا در جامعه را تحریک کرده و کشور را از رکود خارج می‌کنند. اما بررسی تسهیلات پرداختی به اهداف مختلف می‌تواند رویکرد تسهیلات دهی بانکی را در کشور به خوبی نشان دهد.

بررسی تسهیلات پرداختی در بهار سال ۱۴۰۳ نشان می‌دهد در سه ماهه ابتدایی امسال بیشترین میزان تسهیلات بانکی به هدف «تامین سرمایه در گردش» بنگاه‌های تولیدی داده شده است. طبق آمار‌ها ۵۹.۶ درصد تسهیلات بانکی بهار در جهت تامین سرمایه تولیدکنندگان اعطا شده است.

پس از آن در حدود ۱۴.۱ درصد از این تسهیلات در جهت ایجاد بنگاه تولیدی توسط شبکه بانکی تخصیص یافته است.

رتبه سوم و چهارم تسهیلات دهی بانکی به خانوار‌ها نیز در اقتصاد تعلق گرفته است. بر اساس آمارها، ۸.۷ درصد از تسهیلات بانکی فصل بهار مربوط به «خرید کالای شخصی» و ۷ درصد آن مربوط به «قرض الحسنه ضروری» بوده است.

همچنین ۳.۶ درصد از این تسهیلات در جهت «توسعه» کسب و کار‌ها اعطا شده و به کار گرفته شده است. طبق آمار‌ها وام «قرض الحسنه ازدواج» که تنها به خانوار‌ها تعلق دارد، سهمی ۲.۳ درصدی در تسهیلات بانکی بهار داشته است. وام «خرید مسکن نوساز» نیز سهم بسیار اندکی در حدود ۱.۱ درصد از کل تسهیلات را به خود اختصاص داده است.

تسهیلات دیگری نیز توسط بانک‌ها به بنگاه‌ها و خانوار در کشور داده می‌شود که هر کدام سهم کوچکی از کل تسهیلات بانکی بهار را داشته است. مابقی تسهیلات داده شده در شبکه بانکی در سه ماهه ابتدایی امسال مجموعا ۳.۶ درصد از کل تسهیلات را شکل داده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار