کد خبر: ۲۳۸۰۳۴
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۳ - ۱۴:۰۶
وزیر خارجه لبنان حمایت خود را از بیانیه سه‌جانبه درباره مذاکرات پیرامون معامله تبادل اسرا و آتش‌بس در غزه اعلام کرد.

حمایت لبنان از بیانیه آتش‌بس غزه

وزیر خارجه لبنان حمایت خود را از بیانیه سه‌جانبه درباره مذاکرات پیرامون معامله تبادل اسرا و آتش‌بس در غزه  اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، «عبدالله بوحبیب» وزیر خارجیه لبنان امروز (جمعه) اظهار داشت: دولت لبنان از بیانیه مشترک «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا، «عبدالفتاح السیسی»، رئیس‌جمهور مصر، و «شیخ تمیم بن حمد آل ثانی» امیر قطر حمایت می‌کند و لازم است به مردم فلسطین در غزه و زندانیان و خانواده‌هایشان که رنج عظیمی را متحمل شده‌اند کمک‌ فوری ارائه شود.

وبگاه لبنانی النشره نوشت، وزیر خارجه لبنان تاکید کرد که تلاش‌های رهبران این سه کشور و مقامات مربوطه در کشورهایشان برای ایجاد یک «توافق چارچوبی» شایسته ستایش است. دولت لبنان بر اهمیت تکمیل توافق آتش‌بس و آزادی زندانیان و بازداشت‌شدگان بر اساس اصول تعیین شده توسط بایدن که قطعنامه ۲۷۳۵ شورای امنیت سازمان ملل آن را تصویب کرده تاکید دارد.

بوحبیب تاکید کرد: دولت لبنان معتقد است که مجالی برای تاخیر بیشتر وجود ندارد و از همه طرف‌های ذی‌ربط می‌خواهد تا روند آزادی زندانیان، آغاز آتش‌بس و اجرای توافق را بدون تردید تسریع بخشند. دولت لبنان نیز در نظر دارد پیشنهاد جدیدی را برای تکمیل اجرای سایر بندها به نحوی که رضایت همه طرف‌ها را جلب کند، ارائه دهد.

او افزود: دولت لبنان به درخواست برای از سرگیری مذاکرات فوری در روز پنجشنبه ۱۵ اوت در دوحه یا قاهره جهت نهایی کردن توافق و آغاز فوری اجرای آن می‌پیوندد. زمان آن رسیده است که قاطعانه رفتار کنیم و به تعهدات خود برای برقراری صلح و کمک به آسیب‌دیدگان از وقایع جاری و بازگشت آرامش به منطقه عمل کنیم.

کشورهای آمریکا، قطر و مصر بامداد امروز (جمعه) در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند توافق برای توقف درگیری‌ها در غزه و آزادی اسرا تکمیل شده و باید بدون تاخیری نهایی شود. این کشورها گفتند تنها جزئیات توافق باقی مانده است و باید روی آن کار شود.

طبق این بیانیه، «پس از ماه‌ها فعالیت، میانجیگران آماده هستند تا پیشنهاد نهایی را به حماس و اسرائیل ارائه کنند.»

این کشورها از حماس و رژیم صهیونیستی خواستند تا مذاکرات را در دوحه و یا قاهره از سر بگیرند تا در یک هفته جزئیات پایانی را نهایی کرده و اجرای آن را آغاز کنند.

در واکنش به این بیانیه، دفتر «بنیامین نتانیاهو»، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اعلام کرد، این رژیم مذاکره کنندگانی را برای شرکت در نشست ۱۵ اوت به محل مذاکرات اعزام خواهد کرد. هدف از اعزام تیم مذاکره‌کنندگان، نهایی کردن جزئیات و اجرای «توافق چهارچوبی» است.

یک مقام آمریکایی تصریح کرد که اسرائیلی‌ها از بیانیه مشترک درباره غزه استقبال کردند و قطر و مصر در تلاشند تا حماس نیز آن را بپذیرد. 

این در حالیست که «بتسلئیل اسموتریچ»، وزیر دارایی رژیم صهیونیستی گفت بیانیه میانجی‌ها درباره مذاکرات آتش‌بس، برابری خیالی میان گروگان‌های دو طرف را به وجود می‌آورد. زمان برای افتادن در تله خطرناکی که در آن میانجی‌ها می‌خواهند ما را مجبور به توافقی کنند که به حماس اجازه می‌دهد توانمندی‌های خود را بازسازی کند، فرا نرسیده است.

او گفت، این توافق به حزب‌الله اجازه می‌دهد در مرزهای شمالی بماند و پاداشی برای آن و ​​حملات ایران علیه اسرائیل خواهد بود. اسموتریچ افزود: از نتانیاهو می‌خواهم که در این دام نیفتد و از خطوط قرمزی که برای حفظ امنیتمان تعیین شده است دست نکشد.

جنبش حماس هنوز دیدگاه خود را درباره این بیانیه اعلام نکرده است.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار