کد خبر: ۲۳۸۱۳۱
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۴۰۳ - ۰۴:۲۲

پاشنه آشیل اسرائیل برای ادامه جنگ غزه

علی بیگدلی
کارشناس مسائل بین الملل

طی ماه‌های گذشته هیئت‌های بسیاری در خصوص آتش بس در غزه نشست‌های طولانی داشتند، اما درنهایت به در بسته کابینه و شخص نتانیاهو خورده اند. حملات مکرر رژیم صهیونیستی به مراکز غیر نظامی مثل حمله به مدرسه التابعین نشان می‌دهد نتانیاهو خواهان .آتش بس نیست. کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی در این باره به بصیرت توضیحاتی داده که چرا نتانیاهو در برابر آتش بس پالس مثبتی نمی‌فرستد؟
تداوم جنایت‌ها در سطح گسترده وکشتارعامدانه مثل بمباران یک مدرسه در مرکز شهر غزه نشان می‌دهد با اینکه آمریکا از صلح دم می‌زند و در آستانه انتخابات آمریکا، دموکرات‌ها تلاش می‌کنند تا با دست یابی به صلح برگ برنده‌ای داشته باشند، اما نتانیاهو مانع بزرگی در برابر آتش بس است. افکار عمومی و سیاستمداران دنیا به خوبی می‌دانند نتانیاهو در شرایطی قرار دارد که اگر جنگ تمام شود زندگی و حیات سیاسی او نیز خاتمه می‌یابد حتی ممکن است راهی دادگاه و روانه زندان شود به همین دلیل برگشت دست خالی او به اسرائیل قطعاً به حیات سیاسی وی پایان می‌دهد. بخشی از عدم آتش بس در غزه طی ده ماه گذشته را میتوان به وجود تندرو‌های افراطی در کابینه نتانیاهو نسبت داد. تندرو‌های افراطی مذهبی که در کابینه نتانیاهو حضور دارند افراد تندرو و خشنی هستند که نه فقط خواهان نابودی حماس، بلکه خواهان نابودی کل فلسطینیان هستند.
گروه‌های خشن و دیکتاتوری که در کابینه نتانیاهو حضور دارند تا کنون مانع بسیار بزرگی بر سر راه ایجاد توافق و آتش بس بوده اند. به عنوان مثال، روز گذشته وزیر دارایی اسرائیل بر این موضوع تاکید کرده که پیشنهاد آمریکا مبنی بر توافق وایجاد آتش بس درغزه به نوعی خیانت محسوب می‌شود. پذیرفتن پیشنهاد آمریکا مبنی بر آتش بس نوعی خیانت به اسرائیل محسوب می‌شود و عقب نشینی از تفکرات افراطیون مذهبی است. تا این لحظه که باهم صحبت می‌کنیم همچنان آینده آتش بس و مذاکرات حول این موضوع مبهم است. یعنی تا ۲۵ شهریور که قرار است نشستی درخصوص آتش بس شروع شود معلوم نیست چه وقایعی در پیش روست و از دل ِ این طرح چه چیزی بیرون می‌آید. پیش بینی می‌شود با اولتیماتومی که بایدن به دولت نتانیاهو داده است مساله آتش بس در غزه به نتیجه‌ای برسد. با توجه به اینکه نتانیاهو دچار سرگردانی شده و نگران سیاست انتقام جویانه است این امیدواری وجود دارد که شاهد به وجود آمدن فضای صلح‌آمیزی در منطقه باشیم.
آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند به انحاء مختلف زمینه ساز آتش بس در غزه شوند تا به زعم خود مانع انتقام جویی ایران از اسرائیل شوند. آن‌ها بر این باورند ممکن است درصورتی که مذاکرات صلح به نتیجه برسد ایران دیگر بهانه‌ای برای انتقام نداشته باشد. به هرحال متاسفانه در کابینه اسرائیل مشکلاتی از جانب افراطیون مذهبی وجود دارد که باعث تداوم جنگ شده است.
واقعیت این است که نتانیاهو و کابینه اش میلی به خاتمه جنگ ندارند چرا که تا کنون نزدیک به ۲۵۰ میلیارد دلار اقتصاد اسرائیل برای این جنگ هزینه داده و جنگ بسیار پرهزینه‌ای بر مردم اسرائیل تحمیل کرده اند. وضعیت اقتصادی اسرائیل به هم ریخته و فشار بسیاری بر یهودیان وارد شده است؛ در نتیجه اسرائیل از جهت اقتصادی توان ادامه جنگ را ندارد، این موضوع می‌تواند بارقه امیدی برای پایان دادن به جنگ در غزه و دست یابی به آتش بس پایدار باشد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار