کد خبر: ۲۶۲۲
تاریخ انتشار: ۰۷ آبان ۱۳۹۳ - ۱۰:۰۲
تجارت آنلاین-طی هفته‎های اخیر برخی انتقادها به وزارت نفت مطرح شده مبنی بر اینکه چرا ایران برای برگزاری نشست اضطراری اوپک پیشقدم نمی شود؛ درحالیکه منطق تولید ایران در بازار در شرایط کنونی نشان می دهد ایران نباید برای برگزاری نشست اضطراری پیشقدم شود.

نشست عادی اوپک دهه اول آذرماه برگزار می شود و اعضا برای برگزاری نشست اضطراری در موعدی زودتر از آن زمان به توافق نرسیدند. در این میان ایران که بودجه سال جاری را برمبنای نفت ۱۰۰ دلاری تنظیم کرده و قطعا با تداوم روند فعلی نفت دچار کسری بودجه می شود، یکی از کشورهایی محسوب می شود که بیش از دیگران از کاهش قیمت نفت متضرر خواهد شد و همین امر زمینه ای فراهم ساخته تا برخی منتقدان داخلی، پیشقدم نشدن ایران در برگزاری نشست اضطراری اوپک را زیر سوال ببرند.

این درحالی‎است که پیشقدم شدن در برگزاری نشست اضطراری اوپک با هدف جلوگیری از کاهش هر چه بیشتر قیمت نفت، به معنای پیشقدم شدن در کاهش تولید نفت است و این با سیاست‎های کلی وزارت نفت و دولت مبنی بر بازگرداندن ایران به جایگاه قبلی خود در تولید نفت ۴ میلیون و ۲۵۰ هزار بشکه در روز مغایرت دارد.

در زمان دولت قبل با سیاست‎های نادرستی که در عرصه دیپلماسی در پیش گرفته شد و همچنین برخی سوءمدیریتها در صنعت نفت، تولید نفت ایران به شدت کاهش یافت و به نزدیک یک پنجم تولید نفت ایران در سال ۱۳۸۴، یعنی آخرین سال دولت سید محمد خاتمی و دوره قبلی وزارت بیژن زنگنه رسید.

زنگنه با بازگشت به وزارت نفت، افزایش تولید نفت ایران به همان حد قبلی و سپس ۵ میلیون بشکه در روز را هدفگذاری کرده تا بار دیگر ایران اعتبار خود را در اوپک به دست آورد. در چنین شرایطی، هر گونه وقفه هر چند کوتاه در برنامه افزایش تولید نفت، می تواند این برنامه را خدشه دار کند و طبیعی است که ایران با حجم نه چندان بالای تولید فعلی خود، می تواند در کاهش تولید مشارکت نکند و این کار را کشورهای دیگری همچون عربستان در اوپک و روسیه در خارج از اوپک بر عهده بگیرند که البته هر دو کاهش تولید را آغاز کرده اند.

طبیعتا وقتی ایران تمایلی به کاهش تولید نفت خود ندارد، ضرورتی هم برای پیشقدم شدن در برگزاری نشست اضطراری اوپک وجود نخواهد داشت چراکه پیشقدم شدن برای برگزاری اجلاس اضطراری اوپک همانگونه که ذکر شد به معنای چراغ سبز ایران برای کاهش تولید نفت خود است که در شرایط کنونی پذیرفته نیست.

شاید برخی نگرانی‎ها به خاطر کسری بودجه ایران به دلیل کاهش قیمت نفت در سال جاری باشد که البته نگرانی نادرستی نیست چرا که از ابتدا تعیین ۱۰۰ دلار برای هر بشکه نفت در بودجه، چندان منطقی و مطابق با واقعیات نبود.

اما بهتر است به جای پیشقدم شدن برای برگزاری نشست اضطراری با هدف کاهش تولید، آن هم در شرایطی که تولید نفت ایران با شرایط گذشته خود هنوز فاصله زیادی دارد، برنامه‎های دیگری را برای جلوگیری از کسری بودجه پیگیری کرد.

* حمیدرضا شکوهی- روزنامه نگار
برچسب ها: اوپك ، وزارت نفت ، بودجه
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار