کد خبر: ۳۰۶۷۲
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۶
يك عضو هيات علمي موسسه مطالعات و پژوهش هاي بازرگاني گفت: جمهوري اسلامي ايران از رقم تجارت يك هزار و 61 ميليارد دلاري خدمات با فناوري بالا در سال 1392( 2014 ) سهمي به ميزان 0.6 درصد را از آن خود ساخت.
پريسا يعقوبي منظري  افزود: ارزش صادرات خدمات با فناوري بالا از سوي ايران در سال 2014 به رقم 725 ميليون دلار رسيد كه متناسب با توانمندي هاي موجود در اين بخش نيست.
وي گفت: امروز كشورهاي جهان در بخش اقتصاد به جاي كالا به صادرات خدمات بويژه با فناوري بالا توجه ويژه‌اي دارند و براي آن برنامه‌هاي توسعه‌اي در نظر گرفته‌اند.
پژوهشگر موسسه مطالعات و پژوهش هاي بازرگاني يادآوري كرد: فعاليت هاي بخش صادرات خدمات بويژه با فناوري بالا براساس تقسيم بندي آنكتاد (كنفرانس تجارت و توسعه ملل متحد) در قالب 6 گروه خدمات مالي، بيمه، تفريحي-فرهنگي و شخصي، خدمات ارتباطي-رايانه و فناوري اطلاعات، حق امتياز و خدمات دولتي ارزيابي مي شود.
به گفته وي، بررسي عملكرد ايران در قالب گروه هاي ششگانه در سال 2013 ميلادي نشان داد بيشترين ارزآوري در زمينه خدمات دولتي به ارزش 215 ميليون دلار بود.
عضو هيات علمي موسسه مطالعات و پژوهش هاي بازرگاني گفت: مطالعات نشان مي دهد پاكستان، تاجيكستان و جمهوري آذربايجان از اعضاي كشورهاي عضو سازمان همكاري هاي اقتصادي «اكو» به عنوان بازار هدف ايران در صادرات خدمات با فناوري بالا معرفي شده‌اند.
يعقوبي منظري با بيان اينكه بر پايه بررسي ها در سطح جهان 90 كشور، بازار جذب خدمات با فناوري بالا به شمار مي روند، افزود: در پنجمين برنامه توسعه كشور (1394- 1390) بر موضوع ارتقاي صادرات كالا و خدمات تاكيد شد و دستگاه هاي مختلف براي تحقق اين مهم برنامه ريزي كردند.
اين پژوهشگر لزوم ارتقاي فعاليت ايران در اين زمينه را يادآوري كرد و افزود: انتظار مي رود دولت براي حضور فعالان اين عرصه در بازارهاي هدف حمايت هاي لازم را داشته باشد.
وي اضافه كرد: تامين زيرساخت ها و ابزارهاي قانوني به عنوان پشتوانه اي براي صادركنندگان خدمات با فناوري بالا اهميت بسزايي دارد و بايد نسبت به تعيين مرجع رسمي يا سازماني براي انتشار اطلاعات و ارائه آمارهاي مستند در اين بخش اقدام شود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
پرطرفدارترین عناوین