کد خبر: ۳۱۵۱۱
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۸
گزارش«تجارت» از حكايت غمگين واردات بي رويه، ركود و قاچاق كالا
کشور ایران آب وهوای چهار فصل دارد. کشور ایران معادن متفاوتی در بخشهای گوناگون دارد. کشور ایران نیروهای متخصص، تحصیل کرده، با انگیزه و توانمند دارد.
خلاصه اینکه کشور ایران همه چیز برای توسعه دارد. اما کشور ایران یک چیزی دارد که هرگز نباید می داشت و آن افراد فرصت طلب و سودجویی است که منافع شخصی را به منافع ملی ترجیح می دهند. این افراد بدون توجه به ظرفیتهای کشور، از هر راهی برای کسب درآمد مشروع و نامشروع سوءاستفاده می کنند. یکی از این گروهها، شامل کسانی است که دست به واردات از نوع قاچاق، آن هم از کالاهایی مي زنند که امکان تولید آن در داخل کشور وجود دارد.
 درنتیجه این اقدام بی رحمانه،‌بسیاری از کارخانه ها تعطیل می شوند و کارگران بسیاری شغل خود را از دست می دهند که تبعات این بیکاری، گسترش انواع بزهکاری هاست. اگرچه تمامی بخشهای اقتصاد کشور از معضل وارد کنندگان قاچاق کالا رنج می برند، اما این معضل در هر بخش به نوع دیگری نمود دارد.
در این رابطه رییس اتحادیه فروشندگان گچ، آهک و مصالح ساختمانی، رکود ساخت و ساز که از دو سال پیش آغاز شده و همچنان هم ادامه دارد را مهم‌ترین عامل تعطیلی یا نیمه فعال شدن 35 درصد از واحدهای این صنف دانست و افزود: ‌با وجود تولیدات داخلی و توان تولیدکنندگان در این زمینه شاهد واردات برخی اقلام هستیم که دولت باید با آن مقابله کند تا فعالان در این عرصه بتوانند فعالیت کنند.
اسماعیل کاظمی قهی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در دو سال اخیر به دلیل وضعیت موجود در بازار و کاهش ساخت و ساز شاهد کاهش بی رویه قیمت مصالح ساختمانی بودیم، اظهار کرد: از اواخر سال 1392 به دلیل رکود بازار شاهد رقابت تنگاتنگ و ناسالمی بین تولیدکنندگان بودیم که البته بخشی از این وضعیت مدیریت شده و قسمتی از کاهش های غیرمتعارف قیمت ها جبران شد ولی هنوز به نرخ‌های سال 1393 نرسیده ایم.
وی با تاکید بر ضرورت افزایش کیفیت تولیدات داخلی نیز تاکید کرد: در حال حاضر شاهد واردات بی‌رویه سنگ‌های مقبره، سرامیک، شیرآلات ساختمانی، لوازم بهداشتی ساختمان و دیگر اقلام هستیم و این در حالی است که توان بالقوه ای در تولید داخل وجود دارد و فقط باید حمایت و جلوی برخی واردات با تدابیر لازم گرفته شود.
رییس اتحادیه فروشندگان گچ، آهک و مصالح ساختمانی ادامه داد: سرامیک های خارجی به دلیل تنوع رنگ و جلوه زیبا، طرفداران زیادی دارد و این در حالی است که تولیدگان داخلی در این زمینه فعال تر هستند و طراحی های بسیار زیبایی دارند.
وی در عین حال بیان کرد: یکی از مقوله هایی که ساخت و ساز و رونق نمی‌گیرد بحث نقدینگی دولت است و به دلیل اینکه نقدینگی دولت در حدود چهار سال گذشته در پروژه ای بی برنامه و در مکانی نامناسب هزینه شد، اکنون شاهد چنین وضعیتی هستیم.اما این معضل تنها در بخش مصالح ساختمانی نیست بلکه گریبان دیگر بخشها را نیز گرفته است. به نوعی که بهرام سبحانی رئیس هیات مدیره انجمن فولاد بااشاره به اینکه اکثر صنایع مصرف کننده محصولات فولادی از جمله صنعت ساختمان، خودرو و لوازم خانگی در رکود نسبی به سر می برند، گفت: متاسفانه شاهد سیل واردات فولاد به کشور هستیم. وی افزود: همین اندک بازار ضعیف مصرف به راحتی در اختیار محصولات وارداتی قرار گرفته و اکثر تولید کنندگان داخلی با انباشت کالا در انبار و عدم توفیق در فروش محصولات خود در آستانه تعطیلی یا ورشکستگی قرار دارند.
 اما واردات بی رویه و قاچاق کالا به اندازه ای مشکل ساز شده که صنایع با نمایندگان مردم در خانه ملت ارتباط برقرار کرده دست به دامن آنها شده اند. در این رابطه حجت الاسلام سیدناصر موسوی لارگانی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه نزدیک به ۲میلیون تن آهن از چین وارد کشور می‌شود، گفت: رکود ساخت و ساز، مصالح ساختمانی را در انبارها خانه نشین کرده است .وی با بیان اینکه تعطیلی مسکن مهر به رکود مسکن دامن زده است گفت: قطع وام‌های از جنس بهسازی بافتهای فرسوده که در اختیار مالکین  قرار می‌گرفت در رکود مصالح ساختمانی
بی تاثیر نیست.
نماینده فلاورجان در مجلس شورای اسلامی افزود: بطورمثال کارخانه کاشی و سرامیک  در شهرستان فلاورجان  که علاوه بر تولید  داخلی  در راستای  صادارات نیز فعالیت می کرد هم اکنون 700 میلیون متر مربع  تولید انواع کاشی و سرامیک را تولید و انبار کرده که مشتری ندارد.وی ادامه داد:  بطور مثال ذوب آهن اصفهان  400هزار تن آهن  تولید کرده است اما این تولیدات خریدار ندارند واین در حالی است که واردات  بی رویه مصالح ساختمانی و رکود این صنعت را  وارد بحران کرده است.
موسوی لارگانی با بیان اینکه  واردات بی رویه برای برخی افراد درآمد زا است و این افراد اجازه توقف وارادت بی رویه  را به  نمی دهند تصریح کرد: برخی از اقلام مشهود است که نمی توانند از مسیر قاچاق وارد کشور شده باشد زیرا امکان ندارند که این کالاها  به وسایل نقلیه حمل و نقلی همچون لنج  های کوچک وارد کشور شوند بنابراین  این نوع کالاها از مبادی رسمی وارد می شوند که امکان جابجایی به سادگی امکان پذیر است.
داستان واردات بی رویه و قاچاق کالا غمگین تر از آن است که بتوان به تصویر کشید اما نکته مهم این است که آیا مسوولان این همه مشکلات صنایع، تولید کنندگان و مشکلات کلان اقتصاد کشور را درک می کنند یا همچنان نسبت به این مسایل بی توجه هستند؟
گزارش از : کورش شرفشاهی
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار