کد خبر: ۳۴۵۴
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۳ - ۲۱:۳۰
معاون برنامه ریزی وزارت جهادکشاورزی خبر داد:
معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهادکشاورزی، از اجرای و تجهیز حدود 250 هزار هکتار سیستم آبیاری تحت فشار در اراضی آبی کشور تا پایان سالجاری خبر داد.
به گزارش تجارت آنلاین به نقل از ایرنا؛عبدالمهدی بخشنده به اهم فعالیت ها و برنامه های در دست اجرای حوزه کشاورزی اشاره کرد و افزود: وزارت جهادکشاورزی به دنبال افزایش بهره وری آب این بخش با اجرای سیستم های آبیاری تحت فشار است و تاکنون در 110 هزار هکتار از اراضی تجهیزات نوین آبیاری نصب شده که طی دو تا سه ماه آینده به بهره برداری می رسد.
 
وی اضافه کرد: تاکنون بخشی از منابع مورد نیاز این طرح تامین و ابلاغ شده و بخشی از آن طی چند ماه آینده تخصیص می یابد.
 
وی مجموع اراضی کشاورزی کشور را 8.6 میلیون هکتار عنوان کرد و گفت: معتقدیم 4 میلیون و 500 هزار هکتار از اراضی آبی قابلیت اجرای سیستم های آبیاری تحت فشار و کم فشار را دارد.
 
وی افزود: طی دو دهه گذشته 1.3 میلیون هکتار از اراضی به سیستم های آبیاری تحت فشار مجهز شده اند و پیش بینی می شود با افزایش حدود 250 هزار هکتار دیگر طی سالجاری این میزان به یک میلیون و 550 هزار هکتار برسد.
 
وی تصریح کرد: اخیرا به دستور رئیس جمهوری قرار شده طرح جامع فنی برای تجهیز اراضی کشاورزی به سیستم های نوین آبیاری به دولت ارایه شود که با تلاش های وزارت جهادکشاورزی طی یک ماه گذشته، توانستیم این طرح جامع را برای 4 میلیون و 100 هزار هکتار تهیه کرده و طی چند روز قبل به رییس جمهوری تقدیم شد.
 
معاون وزیر جهادکشاورزی در امور برنامه ریزی گفت: براساس برآوردهای صورت گرفته، در صورت تامین اعتبار وزارت جهاد کشاورزی و بخش خصوصی آمادگی طراحی و اجرا این سیستم ها برای 4.1 میلیون هکتار ار اراضی را طی یک برنامه 10 ساله دارد.
 
وی اضافه کرد: براساس برنامه زمان بندی شده، می توانیم سالانه 400 هزار هکتار از اراضی را به سیستم های نوین آبیاری (آبیاری تحت فشار و کم فشار) مجهز کنیم که اجرای آن حداقل سالانه 30 درصد صرفه جویی در مصرف آب را به همراه خواهد داشت.
 
وی اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوان داری را مورد تاکید قرار داد و گفت: طی سالهای گذشته در اجرای این طرح ها غفلت صورت گرفته و امروز برای تغذیه آب سفره های زیرزمینی باید این طرح ها به شکل جدی اجرا شود.
 
وی افزود: طبق گزارش های فنی ارایه شده سازمان جنگل ها، اجرای طرح های آبخیزداری و آبخوان داری می تواند سالانه ذخیره سازی و ضریب نفوذ آب را در هر هکتار 500 مترمکعب آب افزایش دهد.
 
وی ادامه داد: بنابراین طرح اجرای آبخیزداری و آبخوان داری در سطح 11 میلیون هکتار برای یک دوره زمانی 3 ساله تهیه شده که در صورت تامین اعتبار توان اجرای سالانه 3.5 تا 4 میلیون هکتار آن را داریم.
 
وی با بیان آنکه برای اجرای این طرح ها، سالانه به 1 تا 1.1 میلیارد دلار اعتبار نیاز است، افزود: معتقدیم برای تامین منابع آبی مورد نیاز و صرفه جویی در آب بخش کشاورزی باید این طرح ها به طور همزمان در اراضی کشاورزی کشور اجرا شود.
 
 
 
** امسال 6 میلیون و 706 هزار تن گندم خریداری شد
 
معاون وزیر جهادکشاورزی با بیان آنکه امسال 10.5 میلیون تن گندم در کشور تولید شده است، گفت: در سال جاری 6 میلیون و 706 هزار تن گندم به شکل تضمینی خریداری شده است.
 
وی افزود: بالغ بر 7 هزار میلیارد تومان اعتبار تامین و به حساب کشاورزان واریز شده است و دیگر هیچ بدهی به گندمکاران نداریم.
 
وی اضافه کرد: مابقی گندم تولیدی کشور نیز به مصرف فروش آزاد (کارخانجات ماکارونی)، خودمصرفی و بذر سال زراعی جدید رسیده است.
 
وی ادامه داد: برای سال آینده درصدد افزایش تولید گندم هستیم که البته در شرایط کنونی تولید سال آینده قابل پیش بینی نیست، ولی برآورد تولید در اسفند ماه که سطح مزارع کشت گندم سبز می شود، قابل پیش بینی خواهد بود.
 
بخشنده تصریح کرد: تاکنون حدود 2.5 میلیون هکتار ارا اراضی کشور به زیر کشت گندم رفته و در اصل بیش از یک سوم کار انجام شده است.
 
وی درباره تولید کلزا نیز اظهار داشت: کلزا هم به موقع امسال از کشاورزان خریداری و وجه آن به آنها پرداخت شد.
 
وی درباره خرید ذرت هم گفت: قیمت ذرت در بازار کمی کمتر از قیمت تضمینی بوده و خرید این محصول توسط سازمان تعاون روستایی انجام می شود.
 
وی افزود: هرچند حدود 150 هزار تن ذرت از کشاورزان خریداری شده اما وجه آن به کشاورزان پرداخت نشده بود که هفته گذشته بخش عمده آن تامین و پرداخت شد.
 
معاون برنامه ریزی و اقتصادی وزارت جهادکشاورزی تصریح کرد: با وجودی که دولت برای خرید ذرت، برنج و نخود هزار میلیارد تومان وعده داده بود که از محل منابع هفت بانک به کشاورزان پرداخت شود اما تاکنون تنها 300 میلیارد تومان آن توسط دو بانک تأمین و به کشاورزان پرداخت شده و قرار است ظرف 3 روز آینده 300 میلیارد تومان دیگر آن نیز تأمین و پرداخت شود.
 
انتهای پیام/
برچسب ها: آبیاری ، تحت فشار ، هکتار
نام:
ایمیل:
* نظر: