کد خبر: ۴۱۱۰
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۳ - ۱۰:۱۸
افزايش تنش هاي سياسي در سومين اقتصاد بزرگ جهان
به دنبال ورود ژاپن به ركود اقتصادي ، شينزو ابه نخست وزير‌اين كشور، مجلس ژاپن را منحل كرده و خواستار انتخابات زودهنگام شد كه‌اين گمانه‌ها را به همراه داشته است كه‌ايا سياست‌هاي اقتصادي ابه با شكست روبرو شده است.
ژاپن كه در تلاش براي بهبود اقتصادي بود با ركود ناگهاني روبرو شد. كارشناسان اقتصادي و سياسي معتقدند مقامات ژاپني براي اتخاذ محركهاي مالي و اعمال سياستهاي رياضت مالي با مشكل روبرو شدند كه نشانگر بحث شديد درباره اقتصاد پيچيده ژاپن است. كاهش شديد قيمت ها كه نتيجه محركهاي مالي است در دو دهه اخير باعث كندي روند رشد اقتصادي و رشد بدهيهاياين كشور شده است كه قادر به نابودي آيندهاين كشور گردد.اين امر همچنين منعكس كننده رشد سياستمداران جنگ طلب در وزارت اقتصاد ژاپن است كه تقاضاهاياين قشر براي سياستهاي جدي در بودجه كشور عليه شينزو ابه و ديگر مقاماتي است كه افزايش قدرت خريد دولت و سياستهاي فشرده مالي را ضرورتي بر رشد اقتصادي ميدانند.اين رويكرد در اوايل سال جاري ميلادي منجر به افزايش ماليات خريد كالا در ژاپن شد كه باوجود هشدارهاي مختلف بهبود ضعيف اقتصادي را تحت الشعاع قرار داد. آقاي آبه پيش از گذشته متعهد به پيشبرد رويكرد خود است و اعمال افزايش مالياتها را به تاخير انداخته است و با درخواست انتخابات زودهنگام به دنبال جذب حمايت از استراتژيهاي خود است. درعين حالاين ديدگاه وجود دارد كه نه توازن بودجه و نه محرك مالي به تنهايي قادر به بهبود وضع اقتصادي نيست . آنچه اقدامهاياينچنيني به همراه داشته اند تنها بازارهاي ضربه خورده بوده است و نخست وزير ژاپن قادر به اصلاح آنها نبوده است. رويكرد اقتصادي آبه در كوتاه مدت قادر به تغيير اقتصاد نيست. پيشتر تلاشهاي نخست وزير ژاپن براي بهبود اقتصادي به عنوان رويكردي خاص براي حل كاهش روند اقتصادي و قيمتها مشاهده ميشد. دو سال پيش زماني كه آبه سمت نخست وزيري را پذيرفت با فشار به بانك مركزي باعث تزريق مالي به اقتصاد شد كه با حمايت دولت در قدرت خريد مالي همراه شد و بر بازارهاي سهام تاثير گذار شد، حركتي كه باعث تغيير در اقتصاد ژاپن و رشد اقتصادي گرديد ، اكنون به نظرميرسد جادوي ابه ناپديد شده است. ضربه سنگين وروداين كشور به ركود اقتصادي نشانگر كاهش شديد در سومين كشور بزرگ در عرصه اقتصاد بود. آقاي ابه در نطق تلويزيوني خواهان برنامه مشخص اقتصادي براي حلاين امر شد بيشتر اقتصاددانان معتقدند دليل اصلياين امر افزايش مالياتها از 5 درصد به 8 درصد بوده است كه باعث فشار به مصرف كنندگان شد. افزايش ماليات كه ناشي از سياست هاي وزارت اقتصاداين كشور يكي از قدرتمند ترين وزارتخانهها در ميزان كسري تاثير

داشته اند. عدهاي از تحليلگران معتقدند انتخابات زودهنگام تلاشي از سوي وزارت اقتصاداين كشور است و با اولويت قراردادن ماليات در انتخابات شينزو ابه مقامات وزارتخانه را تحت فشار قرار ميدهد تا در انتخابات آتي از وي حمايت كنند.

منبع :نيويورك تايمز

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار