کد خبر: ۴۳۸۲۹
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۴
رییس انجمن پخش کنندگان طلا، جواهر و نقره تهران فاش کرد؛
تجارت آنلاین: این روزها مردم به دلیل ناآشنایی متوجه نمی شوند که با خرید طلا چه به روزشان می آید و تنها زمانی به عمق فاجعه پی می برند که می خواهند طلایی که خریده اند را پس بدهند یا بفروشند.
چنبره مافیا بر بازار طلا
به گزارش تجارت آنلاین، امروزه طلا و جواهر گردش مالی قابل توجهی دارد اما به همان نسبت باعث نارضایتی مردم شده است. امروزه کسانی که طلا می خرند، نسبت به اجرت بالای آن گلایه دارند و نمی دانند چگونه و چطور باید با این معضل رو به رو شوند. البته موارد دیگری وجود دارد که مردم را متضرر می کند اما به دلیل ناآشنایی با آنها، به سادگی از کنار آن می گذرند و متوجه نمی شوند که با خرید طلا چه به روزشان می آید و تنها زمانی به عمق فاجعه پی می برند که می خواهند طلایی که خریده اند را پس بدهند یا بفروشند. در این رابطه رییس انجمن پخش کنندگان طلا، جواهر و نقره تهران با تاکید بر اینکه طلا یکی از بهترین و ایده آل ترین ظرفیتهای تولید و اشتغال در کشور است به نوعی که می تواند گردش مالی بسیاری خوبی را رقم بزند گفت: با کمال تاسف اکنون در شرایط خوبی نیستیم و گرایش مردم به طلا به شدت کاهش داشته است.
محمد اسدی جوزانی با تاکید بر اینکه امروزه قیمت طلا بسیار بالاست و مردم تمایلی برای خرید طلا ندارند گفت: تفاوت قیمت یک گرم طلا با آنچه مردم می پردازند زیاد است و مردم نگران این هستند که چرا باید این همه هزینه کنند.
وی عملکرد بیشتر بنکداران طلا را عامل اصلی گرانی طلا دانست و گفت: مردم گمان می کنند که تولید کننده یا فروشنده طلا سود می برد، در حالی که بنکداران عامل اصلی گرانی طلا هستند. اینها عده ای سرمایه دار هستند که هیچ نقشی در تولید و توزیع طلا ندارند، بلکه با پول کلانی که در اختیار دارند، طلای تولید شده را از تولید کننده می خرند و با سود 10 تا 40 هزار تومان در هر گرم می فروشند.
رییس انجمن پخش کنندگان طلا و جواهر و نقره تهران با ابراز تاسف از اینکه این عده در قبال سودهای کلانی که می برند، به هیچ دستگاهی پاسخگو نیستند گفت: بسیاری از بنکداران طلا مالیات نمی دهند و هیچ نظارتی هم بر عملکرد آنان وجود ندارد. دفتر و دستکی ندارند که اداره دارایی بخواهد از آنها مالیات بگیرد و خلاصه اینکه پولهای کلانی به جیب می زنند بدون آنکه ردپایی از خود برجای بگذارند. البته در بین بنکداران افراد با انصافی هم وجود دارد که همه موارد قانونی را رعایت می کنند.
چنبره مافیا بر بازار طلا
وی بنکداران طلا را معضل صنف دانست و گفت: طلاسازان در بدترین شرایط و با سمی ترین مواد، طلا را تولید می کنند و فروشندگان نیز خواب سرمایه و خطرات سرقت و دیگر تهدیدهای مشابه را به جان می خرند تا سودی از این کار ببرند، اما بنکداران طلا بدون آنکه هیچ زحمتی را متحمل شوند، درآمدهای کلان میلیاردی به دست می آورند.
اسدی جوزانی در پاسخ به اینکه چرا تولید کنندگان، طلای ساخته شده را مستقیم به فروشنده نمی دهند تا دست واسطه ها و بنکداران کوتاه شود گفت: طلاساز سرمایه اندکی دارد که با آن طلا می خرد و پس از آنکه تبدیل به طلای ساخته شده کرد، به سرعت می فروشد تا بتواند طلای خام را خریداری کند و کار دیگری بسازد و تنها کسانی که می توانند از این آشفته بازار نیاز طلاسازان و کمبود نقدینگی تولیدکنندگان سود ببرند، بنکداران طلا هستند.
وی با تاکید بر اینکه طلاساز امکان ارایه طلای ساخته شده به مغازه دار یا خریدار را ندارد گفت: طلاسازان معمولا در مناطقی کار می کنند که ارتباط زیادی با مردم ندارند و خودشان نیز نمی توانند طلای ساخته شده را دست بگیرند و درخیابانها بچرخند تا خریداری پیدا کنند. نتیجه آنکه بنکداران از این نقطه ضعف سوءاستفاده می کنند.
رییس انجمن پخش کنندگان طلا و جواهر و نقره تهران با تاکید بر اینکه طلا به معضل مافیا دچار شده است گفت: عده ای سرمایه دار کلان، بازار طلا را مدیریت می کنند و تاسف آور اینکه انصاف ندارند و هر جور دلشان بخواهد، بازار را مدیریت می کنند. تمامی صنف نیز زیر سلطه این مافیا هستند و هر کس پایش را کج بگذارد یا بخواهد قدرت این مافیا را کاهش بدهد، با ابزار تهدید او را تحت فشار قرار می دهند.
وی افزود: اگر کسی بخواهد در برابر زیاده خواهی های مافیای طلا ایستادگی کند، اعضای صنف را مجبور به تحریم او می کنند تا نتواند در صنف طلا فعالیت کند.
اسدی جوزانی با یادآوری اینکه 15 سال پیش کشور ترکیه به معضل بنکداران طلا مبتلا بود گفت: وضعیت طلا در ترکیه به اندازه ای آشفته بود که به ایران می آمدند و طلاهای دست دوم ایران را می خریدند و پس از آبکاری در کشور ترکیه به عنوان طلای دست اول می فروختند. اما دولت ترکیه آسیب شناسی کرد و متوجه مافیای طلا و بنکداران ترکیه ای شد و به سراغ تولید کنندگان رفت و طلای تولیدی آنها را خرید و به دست مغازه دار سپرد. نتیجه آن شد که با کوتاه شدن دست بنکداران، امروزه ترکیه دومین کشور جهان در تولید و صادارت طلا شده است.
وی در تشریح حل مشکل کمبود نقدینگی طلاسازان ترکیه افزود: دولت ترکیه با کارگاههای طلای سازی مذاکره کرد و هر 15 کارگاه را متحد و هلدینگ ایجاد کرد. سپس با تزریق نقدینگی به این هلدینگها، دست بنکداران را کوتاه کرد و نتیجه آن را امروز می بینیم که ترکیه رتبه دوم طلای جهان را دارد.
رییس انجمن پخش کنندگان طلا و جواهر و نقره تهران با انتقاد شدید از تشکلهایی که باید ناظر باشند و نظارتشان درست نیست گفت: هرگاه که مجری و ناظر یکی شد، نه تنها مشکلات حل نشد، بلکه مافیا قدرت گرفت. زیرا مجری هرگز نمی تواند عملکرد خود را نقد کند و ناچار به سکوت عمدی می شود.
وی با تاکید بر اینکه اگر طلاساز پول داشته باشد، طلای ساخته شده را به بنکدار نمی دهد گفت: حتی اگر طلا ساز به اندازه ای توان مالی داشته باشد که برای یک هفته تولید کارگاهش طلای خام داشته باشد، طلای ساخته شده را مستقیم به دست مشتری میرساند، دست بنکدار کوتاه می شود و سود 40 هزار تومانی در جیب تولید کننده می ماند.
اسدی جوزانی در پاسخ به اینکه وقتی معضل را می شناسید، چرا با آنها مقابله نمی کنید گفت: در برابر مافیای طلا فقط باید سکوت کنیم. اگر کسی جرات داشته باشد و صدایش را بلند کند، ابتدا تهدیدش می کنند و اگر گوش نکند، ساکتش می کنند. به عبارت بهتر باید اجازه بدهیم مافیای طلا کار خودش را بکند.
وی با تاکید بر اینکه اگر تابع مافیا نباشیم، ما را بر زمین می زنند گفت: چندین بار پرچم مخالفت با این رفتارها را بلند کردم و بر اصلاح امور تاکید داشتم و می خواستم دست مافیا از صنف طلا کوتاه بشود، اما نتیجه آن شد که ماشینی به من زد و فرار کرد.
رییس انجمن پخش کنندگان طلا و جواهر و نقره تهران با تاکید بر اینکه در صنف طلا اشکالات فراوانی وجود دارد گفت: بارها آقایان گفته اند که در طلا شن و ماسه وجود دارد. سوال ما اینجاست که اگر شما نماینده صنف هستید، معضل را می شناسید و صدالبته متخلفان را نیز می شناسید، چرا سکوت کرده و اجازه داده اید این تخلفات در صنف گسترش پیدا کند؟
وی با اشاره به اینکه آقایان دایم اعلام می کنند که طلای قاچای وارد کشور می شود گفت: چرا این همه حاشیه می رویم؟ کافی است از هیمن ها بپرسیم که با کدام پشتوانه این کار را انجام می دهند؟ کافی است بدانیم نقدینگی را از کجا می آورند و طلاهای قاچاق را از طریق چه کسانی در بازار توزیع می کنند؟ کافی است سری به بنکداران بزنیم تا طلاهای قاچاق را از گاوصندوقهای بسیاری از آنها پیدا کنیم.
اسدی جوزانی با تاکید بر اینکه متاسفانه نظارت بر بازار طلا ضعیف است گفت: می گویند عیار طلای زرد باید 18 باشد، اما کدام بار مسوولان تشکلهای مرتبط با طلا سرزده به سراغ طلافروشی ها رفته و عیار طلاها را بررسی کرده اند؟
وی با اعلام اینکه امروزه 80 درصد کسانی که نماز می خوانند یا به واسطه شغلشان نمی توانند از طلای زرد استفاده کنند، پلاتین می خرند گفت: عیار پلاتین باید 800 باشد در حالی که امروزه عیار بسیاری از پلاتینها 600 هم نیست. سوال ما اینجاست که کدام بار بازرسان تشکلها به سراغ فروشندگان رفته اند و عیار پلاتینها را کنترل کرده اند؟
رییس انجمن پخش کنندگان طلا و جواهر و نقره تهران با تاکید بر اینکه پلاتین باید آزمایشگاههایی برای عیار سنجی داشته باشد گفت: کدام محلی را سراغ دارید که آزمایشگاه عیار سنجی پلاتین باشد و اگر فردی نسبت به عیار پلاتینی که خریده، اعتراض داشته باشد، چگونه می تواند آن را اثبات کند؟
وی با ابراز تاسف از اینکه صنعت طلاسازی در کشور ما به روز نیست گفت: در گذشته سنگهایی که روی طلاها کار میشد، فیروزه اصل، سنگ مخصوص سیرجان، برلیان و دیگر سنگهای اصل بود. اما با کمال تاسف همین مافیای طلا و جواهر سنگهای مصنوعی را که برای سلامتی زیان آور است، وارد کشورمان کردند و برای آنکه سود بیشتری نصیب شان شود، روی طلا به صورت گسترده نصب کردند تا با سلامتی مردم بازی کنند.
وی با اعلام اینکه سنگهای مصنوعی به فلزات زیان آوری همچون سرب آغشته است گفت: امروزه کشورهایی که استاندارد طلا وجواهر را رعایت می کنند، به هیچ عنوان از سنگهای مصنوعی استفاده نمی کنند و اگر هم استفاده شود، اداره استاندارد آن کشور با آنها برخورد می کند، اما با کمال تاسف این سنگهای زیان آور در حالی روی طلا نصب می شوند که تشکلهای مرتبط با طلا بخش بازرسی بسیار گسترده ای دارند و آقایان باید پاسخ بدهند که چرا چنین مواردی وجود دارد؟
چنبره مافیا بر بازار طلا
اسدی جوزانی با تاکید بر اینکه مسوولان تشکلهای مرتبط با طلا باید پاسخ بدهند که سنگهای مصنوعی زیان آور چگونه از کشور ما سردرآورده است گفت: امروزه در تمامی دنیا سنگهای مصنوعی زیان آور وجود دارد، اما روی کارهای بدل نصب می شود. این کارهای بدل ماندگاری زیادی ندارد و مردم به واسطه ارزان بودن، پس از آنکه جذابیتش را از دست داد، به سادگی آنها را بیرون می اندازند. در حالی که طلا به واسطه قیمتی که دارد، سالها در خانه ها می ماند و مردم از سنگهای زیان آور به صورت دایم استفاده می کنند.
وی با انتقاد از اینکه متاسفانه مافیای طلا فاجعه آفرین شده است گفت: اگر برای خرید زنجیر طلا به طلافروشی ها مراجعه کنید، متوجه می شوید که اجرت زنجیر بالاست و اگر کارهای خاص را نادیده بگیریم، شاید بالاترین اجرت را داشته باشد. هنگامی هم که از طلافروش دلیل این گرانی را سوال می کنیم، پاسخ می دهند که ساخت زنجیر کار می برد. در حالی که این طور نیست. ساخت زنجیر در اختیار مافیای دیگری است. اینها به واسطه پولهای کلانی که در اختیار دارند، خودشان زنجیر را با دستگاه تولید می کنند و امکان وارد کردن دستگاه ساخت زنجیر هم به دلیل قیمت بالای آن برای خیلی ها وجود ندارد و اگر هم باشد، باید از مافیا اجازه بگیرد. نتیجه آن می شود که آقایان از ساخت زنجیر طلا سودهای کلانی به دست می آورند.
رییس انجمن پخش کنندگان طلا و جواهر و نقره تهران با تاکید بر اینکه شاید افرادی هم باشند که زنجیر را به صورت دستی تولید می کنند گفت:واقعا تولید زنجیر به صورت دستی بسیار زمان بر است و اگر کسی زنجیر را دستی تولید کند ، حق دارد که اجرت بیشتری بگیرد.
وی با تاکید بر اینکه امروزه در ساخت طلا از روشهای بسیار قدیمی استفاده می شود گفت: به دلیل نبود نظارت، طلا با موادی تولید می شود که برای سلامتی زیان آور است. اما هیچ کس در این خصوص اطلاع رسانی نمی کند و اداره استاندارد نیز به دنبال اجباری کردن ساخت استاندارد طلا نیست.
اسدی جوزانی در پاسخ به اینکه مردم به کجا اعتراض کنند گفت: متاسفانه مردم تخصص لازم را ندارند. مردم وقتی طلا میخرند، فقط به مدل ها و قیمت آن توجه می کنند و هیچ تخصصی نسبت به اینکه عیار طلا چقدر است، تا چه اندازه با استاندارهای روز تولید شده و اشکالات آن چیست، ندارند. نتیجه آن می شود که عده ای فرصت طلب با عنوان بنکدار با سرمایه های کلان هر طلایی با هر کیفیت وعیاری که دلشان بخواهد، سفارش می دهند و در بین مردم توزیع می کنند وهیچ کس هم پاسخگو نیست.
وی با تاکید بر اینکه مردم به مغازه طلافروشی اعتماد می کنند گفت: طلافروشی ها نیز به بنکداران اعتماد می کنند و اشکال از همین جا شروع می شود.
رییس انجمن پخش کنندگان طلا و جواهر و نقره تهران در پاسخ به اینکه مردم از کجا می توانند مانع تضییع حقوق خودشان بشوند گفت: دولت به عنوان مدافع منافع مردم باید پاسخگو باشد. اگر بازرسان دستگاههای نظارتی با متخصصانی که خودشان دستی در کار طلا ندارند و عضو مافیای طلا نیستند و تنها به عنوان کارشناس خبره فعالیت می کنند، به صورت سرزده بازرسی هایی انجام بدهند، آنگاه مشخص می شود که بنکداران چه کارهایی می کنند.
وی در پاسخ به اینکه چرا تاکنون نسبت به این موارد اطلاع رسانی نکرده اید با انتقاد شدید از رسانه ها گفت: شما به دنبال اطلاع رسانی نیستید. اشکالات طلا بسیار است و اگر می بینید که اعتراض می کنم، تاوانهای سنگینی داده ام. به خاطر اعتراضهایی که کرده ام، کارگاه طلاسازی من را با 100 کارگر پلمب کردند و صدایم به گوش هیچ کس نرسید. البته ناگفته نماند که اول خواسته بودند سکوت کنم و چون اعتراض می کردم، امروز به جایی رسیده ام که خانه ام را فروخته ام، کارگاهم پلمب شده و نگران این هستم که انجمن را نیز از من بگیرند.
اسدی جوزانی در پاسخ به اینکه مستنداتی در این خصوص دارید گفت: همه حرفهایی که در مورد مافیای طلا و مشکلات آن زدم، قابل اثبات است به شرط آنکه گوش شنوایی وجود داشته باشد.   


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار