کد خبر: ۴۷۷۹
تاریخ انتشار: ۰۹ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۸
افزايش شيب منحني آمار هاي ايدز ؛
همگان نامش را مي شناسند اما شايد ندانند كه ماهيت اين بيماري چيست و چگونه به آن همه شدت و خطر مي رسد.
به گزارش روزنامه تجارت، متولد آفريقا بود و ابتداي دهه 80 سرآغاز شيوع آن و ناقلش يك نوع ميمون آفريقايي. اما در حال حاضر كشوري نيست كه از ابتلاي به آن در امان مانده باشد. ايران كه در ابتداي دهه 80 هيچ نمونه اي از بيماري را نداشت . حتي در آزمايشگاه هاي تشخيص پزشكي كيت تشخيص بيماري نيز موجود نبود و تا چند سال بعد نيز تنها به شناسايي مواردي از مبتلايان و افراد مشكوك و ناقلي كه از كشورهاي خارجي به ايران بازگشته بودند مبادرت مي شد.

ايدز نام مختصر شده سندرم نقص ايمني اكتسابي است. به طور اختصار ايدز بيماري ژنتيكي نيست و ماهيت تشخيصي آن متعلق به ويروسي است به نام  HIV = Human Immuno-deficiency  Virus  است كه نقص سيستم ايمني در اين بيماري در نهايت منجر به متلاشي شدن تمامي ارگان هاي بدن مي شود. ویروس HIV در تمام مایعات بدن پخش می شود. در شیر مادر مبتلا هم وجود دارد، پس می تواند از طریق شیردهی نیز به نوزاد منتقل شود. اگرچه نوزاد در دوران جنینی هم به دلیل انتقال خونی با مادر می تواند به این بیماری مبتلا شود. آنچه در مورد اين بيماري اهميت دارد اين است كه جنبه هاي عمومي آن در برخورد هاي مردم بخصوص در جوامع غير اروپايي توام با تابوهاي سنتي است. اينكه تمام مبتلايان را با چشم سوء ظن بنگريم يكي از وجوهي است كه هنوز كه هنوز است پس از گذشت سي سال از شناخت و گسترش بيماري همچنان پابرجاست. آخرین آمار مبتلایان به ایدز ٣٥,٣٠٠,٠٠٠ در جهان چنين رقم سرسام آوري است و در ايران بنابه گزارش وزارت بهداشت آخرین آمار مبتلایان به ایدز ٢٧,٨٨٨ نفر است.

پزشكان عفوني بر اين نظر متفق القول اند كه هنوز انتقال ایدز در بین معتادان حرف اول را میزند اما طی سالهای اخیر انتقال جنسی این ویروس بسیار افزایش یافته است. يكي از مواردي كه به اين نوع راه انتقال دامن مي زند، سفر به کشورهایی مثل تایلند، ترکیه، دوبی و ارمنستان است و علاوه بر اينها ، مصرف مواد روانگردان هم به این معضل خطرناک دامن زده است.يك متخصص عفوني در مورد وضعیت ایدز در ایران گفته است: آنچه در جامعه به عنوان یک واقعیت کاملاً ملموس است افزایش موارد انتقال جنسی ایدز است که نسبت به سالهای قبل بسیار بیشتر شده است.
راههای انتقال ویروس ایدز عبارتند از انتقال از طریق تزریق خون آلوده،سرنگ مشترک، رابطه جنسی غیر ایمن و از مادر مبتلا به جنین که البته شیر مادران مبتلا به این بیماری نیز میتواند عامل انتقال ویروس باشد.

دكتر حميد عمادي ادامه داد: مادرانی که به ویروس ایدز مبتلا هستند نباید شیردهی داشته باشند البته در کشورهایی مانند برخی کشورهای فقیر آفریقایی شیردهی مادران آلوده به HIV را ممنوع نمی کنند چون ممکن است نوزادان آنها بر اثر گرسنگی بمیرند.عمادی گفت: در کشور ما چون شیر خشک به میزان کافی در جامعه وجود داشته باشند،  میتواند با تغذیه نوزاد با شیر خشک این مشکل را بر طرف کرد و احتمال انتقال بیماری را کم کرد.

وی ادامه داد: البته انتقال ویروس ایدز از مادر به نوزاد هنوز در کشور ما پایین است، نگرانی اصلی روابط جنسی است که به خصوص با توجه به افزایش مصرف مواد روانگردان و سفر به کشورهایی مثل ارمنستان، تایلند،دوبی،ترکیه به علت سهل الوصول و ارزان بودن سفر که گاهی نیاز به ویزا هم نیست، در حال افزایش است.

همراهي  وزارت بهداشت با بيماران ايدزي
معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نيز در همين رابطه با توجه به نزديك شدن روز جهاني ايدز صبح ديروز گفت: ایدز یک معضل اجتماعی بزرگ و تهدیدکننده جامعه است و برای کنترل آن در جامعه نیاز به همکاری تمام ارگان ها داریم.  «علی اکبر سیاری» افزود: با پیدایش بیماری ایدز در کشور و با وجود برخی مسایل فرهنگی در جامعه، مسوولان بهداشتی جهت اطلاع رسانی به منظور جلوگیری از ابتلا به این بیماری تلاش های زیادی کردند.به گفته وی، موج دوم این بیماری مربوط به معتادان تزریقی بود، این گروه محدود بودند و امکان دسترسی و کنترل آنها میسر بود اما اکنون موج سوم ایدز یعنی انتقال از طریق رفتارهای پرخطر جنسی شایع شده و به دلیل اینکه این گونه رفتارها پنهان و گسترده هستند، نگرانی از افزایش مبتلایان به ایدز، از گذشته بیشتر شده است.

 ایدز را نباید پنهان کرد
معاونن بهداشت وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: نکته بسیار مهم در رابطه با ایدز این است که نباید این بیماری را پنهان کنیم و با اطلاع رسانی به موقع بخصوص به نسل جوان باید از بروز موارد جدید «اچ ای وی» ایدز پیشگیری کنیم. معاون بهداشت وزارت بهداشت افزود: نظر تمام متخصصان و محققان این است که در رفتارهای جنسی، مردم باید خویشتن داری کنند، در غیر اینصورت باید ازدواج کرده و در روابط با همسر خود متعهد باشند و اگر هیچ کدام از این موارد میسر نبود، باید از وسایل پیشگیری استفاده کنند. سیاری با تاکید بر اینکه وسایل پیشگیری باید بطور رایگان در دسترس همگان باشد، خاطرنشان کرد: اکنون در حدود ٣٤ درصد موارد ابتلا به ایدز از طریق انتقال جنسی است و اگر به این مساله نپردازیم، شیب منحنی ایدز که در تمام دنیا رو به کاهش است، در کشور ما افزایش خواهد یافت. با اين وجود بايد گفت چرا از مراكز اطلاع رساني شهري نظير فرهنگسراها و سراي سلامت هاي هر منطقه خبري از هشدار راجع به اين بيماري نيست؟حالا كه كلان شهري چون تهران با اين آمار روبه افزايش معتادين و آسيب پذيران شهري و متكديان نیاز به مراکز مشاوره ایدز دارد تا از این طریق افراد در معرض خطر بتوانند از خدمات مشاوره و پبشگیری در آنها استفاده کنند، چگونه است كه در هيچ كجايش خبري از بيلبورد و اعلام خطر براي اين بيماري ديده نمي شود؟با اينكه به نظر دكتر سياري تمام  مراکز وابسته به وزارت بهداشت تمام این خدمات به طور رایگان عرضه می شود، بطوریکه هزینه هر بیمار مبتلا به ایدز ماهانه دو میلیون تومان است و اگر فرد مبتلا به ایدز مقاوم به درمان شده باشد، این هزینه به ٥ تا ١٠ میلیون تومان در ماه می رسد که البته تمام این هزینه ها توسط دولت پرداخت می شود.

ایدز در ایران 5000 نفر را کشته است
هماهنگ کننده سازمان ملل متحد در ایران میزان مرگ و میر به خاطر ایدز را 5 هزار نفر اعلام کرد.گری لوئیس، اعلام کرد در 2013 ما 9 هزار مورد ابتلای جدید به این بیماری را در ایران داشتیم که ما را به شکاف اصلی یعنی مسئله پیشگیری از ابتلا رهنمون می کند و باید دید چطور از این ابتلا پیشگیری کنیم.او توضیح داد: در ایران تخمین زده می شود ابتلای به ویروسHIV 75 هزار مورد است ولی تنها 29 هزار مورد از آنها ثبت شده اند و دسترسی به مداوا دارند.لوئیس گفت: ما باید خدمت درمان، پیشگیری، مراقبت و هدایت را افزایش دهیم تا سطح دسترسی را از %15 بیماران فعلی به درصد بالاتری برساند. ماهیت خدماتی که در ایران ارائه می شود بسیار شگفت انگیز است، ولی مسئله این است که این خدمت به همه نیازمندان نمی رسد.او در ادامه گفت: سازمان ملل در چهارچوب سومین برنامه کنترل ایران بیماری با دولت ایران همکاری هایی می کند. نخستین چالشی که ما داریم، کمبودهایی است که در ایران داریم.در ایران با گونه ای ابتلا به HIV سر و کار داریم که هنوز در بین افراد در معرض خطر محدود شده. این گروه ها شامل معتادان تزریقی و مردان و زنان در معرض آسیب هستند.لوئیس با اعلام اینکه ماهیت و شیوه انتقال این بیماری خیلی مهم است، گفت: ماهیت این همه گیر در ایران در حال تغییر است و از طریق جنسی و از طریق مادر به جنین صورت می گیرد.نماینده هماهنگ کننده UN در ایران گفت: سازمان ملل متحد آمادگی کامل دارد از طریق تکوین برنامه چهارم کنترل ایدز با وجود تاکید برنامه سوم بر گروه های کلیدی، بحث درمان همه را مورد تاکید قرار دهد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار