کد خبر: ۶۵۸۴۷
تاریخ انتشار: ۲۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۷


سیده فاطمه ذوالقدر
نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی

با پیروزى انقلاب اسلامی ایران ابتدا این تصور مطرح بود که حاکمیت اسلامی  با سینما سر سازگارى ندارد و سینما از حیات فرهنگى این سرزمین حذف خواهد شد؛ اما با سخنان امام راحل و تاکید بر ضرورت استفاده از تکنولوژی سينما با هدف ارتقاء سطح دانش و بينش مردم، این ذهنیت برطرف گردید و در ادامه،با تأیید فیلم «گاو» ساخته داریوش مهرجویى و با بازی درخشان هنرمند فقید،عزت الله انتظامی، راه تازه‌اى پیش پای سینماگران پدید آمد.
همان طورکه  مقام معظم رهبری هم فرموده اند سینما عنصر جذابی است و هیچ چیز مثل سینما اثرگذار نیست ، لذا اهمیت و حساسیت سینما و درنتیجه نیاز به حمایت و مراقبت از عوامل آن، جهت گسترش ارزش های جامعه و بهبود وضعیت فرهنگی ، دوچندان است.
برخی مناسبت ها و از جمله روز سینما ، موجبی برای گرامیداشت اهالی سینماست و پیگیری مسائل و مشکلات پیش روی ایشان، بخشی از این پاسداشت است که باید مورد بررسی قرار گیرند و تا حد امکان موانع ، رفع گردد. برگزاری جلسات و نشست های رسمی و غیر رسمی با سینماگران و رصد سینما و نقاط قوت و ضعف آن،  علاوه بر اینکه می تواند سبب امنیت خاطر آنها باشد موجبی است برای شناخت فرصت ها و تهدیدها و در صورت لزوم ارائه و انجام راهکارهای تقنینی و اجرایی.
سينماي ايران تحت نظارت کامل دولت است و این نظارت، تمامي مراحل ساخت يک فيلم از صدور پروانه ساخت تا اکران را در برمی گیرد و در نهایت هم مي‌تواند مانع ادامه کار گردد که این خود موجب دل نگرانی سازندگان فیلم می شود. بحث ممیزی هم از چالش برانگیزترین مسائل دنیای هنر هفتم است. سازندگان فیلم‌های سینمایی و حتی سریالی و تلویزیونی به خاطر این حساسیت‌های ایجاد شده در تنگنا هستند؛ اگرچه خلق فیلم و هر اثر هنری باید در چهارچوب ارزش های حاکم بر  جامعه باشد اما بروکراسی پیچیده و برخوردهای بعضاً سلیقه ای می بایست حذف گردد.
 تجارت‌های خارج از شبکه توزیع و مشكلات ديگر واز جمله عدم رعایت حق كپي، هزینه‌های کلان و فقدان حمایت های مالی، دغدغه ی معیشتی و امنیت شغلی این گروه از اهالی هنر از جمله موارد است که با آن مواجهند. اگرچه سعی شده  برخی از این مشکلات با اقداماتی نظیر جرم انگاری نقض کپی رایت و افزایش بودجه بخش فرهنگی، رفع گردد اما نتیجه مطلوب هنوز حاصل نگردیده است.
در این میان  نقش مجلس شورای اسلامی بر مبنای قانون اساسی، نظارت بر تمامی نهادهای فرهنگی، تدوین قوانین و نظارت بر تعیین بودجه‌ها است. بودجه سازمان سینمایی نیز با تایید کمیسیون فرهنگی وارد صحن علنی مجلس می‌شود. کلیه اقدامات سازمان سینمایی در حوزه اعتباری، بودجه‌ای و سیاستگذاری تحت نظارت مجلس شورای اسلامی است. از جمله اقداماتی که با تلاش کمیسیون فرهنگی در این حوزه مي توان نام برد افزایش بودجه ردیف فرهنگ در قانون بودجه سال ٩٧ بوده است.  
کمیته فرهنگ، هنر و رسانه کمیسیون فرهنگی مجلس با گروه های مختلف سینمایی جلسات متعدد برگزار نموده تا ضمن گفتگو و شناسایی موانع و مشکلات پیش روی سینماگران، راهکارهایی جهت حل آنها نیز ارائه گردد.امسال اولین سالی بود که این کمیته قبل از شروع جشنواره از رئیس سازمان سینمایی، دبیر جشنواره و بقیه مسئولین مربوطه دعوت به عمل آورد وگزارش‌های قابل توجهی نیز ارائه گردید.
از دیگر اقدامات کمیسیون فرهنگی، تاکید بر برگزاری جشنواره های فیلم مردمی و پویا با برگزاری نشست با مدیران و سیاست گزاران جشنواره فیلم فجر و متعاقب برگزاری جشنواره شنیدن صدای منتقدین آن  طی جلسات متعدد، نشست با انجمن صنفی مستندسازان خانه سینمای ایران و برخی هنرمندان دیگر حوزه ی سینما و پرداختن به  مسائل و معضلات مطرح شده از سوی ایشان بوده است ؛ مسائلی مانند تشکیل صندوق حمایت از مستندسازان، بیمه خدمات درمانی ، صندوق حمایت از هنرمندان بازنشسته، حمایت مادی و معنوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از مستندسازان و توزیع عادلانه بودجه و تسهیل در صدور مجوز ساخت . با لحاظ این مسائل. اقدامات قانونی و نظارتی لازم جهت ارتقاء وضعیت بودجه، بیمه و سایر مطالبات ایشان مد نظر کمیسیون فرهنگی می باشد و جهت تحقق آن از هیچ تلاشی فروگذار نمی کند.
همچنین سینمای کودک و نوجوان نیز یکی از دغدغه های کمیسیون فرهنگی است که اعضا سعی نموده اند با شرکت در جشنواره های مربوط، این حوزه از سینما را هم دریابند. شرکت در سی و یکمین جشنواره بین المللی فیلم های کودکان و نوجوانان  نشان دادکه آن تعاملی که باید میان بخش دولتی و خصوصی برای غنای هرچه بیشتر این آثار و همچنین خلق آثار مخاطب پسند باشد، وجود ندارد.
در حوزه نظارت نیز کمیسیون فرهنگی کار نظارتی خود را علاوه بر نظارت بر نحوه ی هزینه کرد بودجه فرهنگی ،در  تعامل با سازمان سینمایی و دیگر سازمان های مرتبط انجام می دهد که این تعامل می تواند راهگشا باشد.
 کمیسیون فرهنگی با توجه به حساسیت کار هنر و سینما، و با توجه به اینکه هنرمندان دارای ظرفیت های قابل ملاحظه ای جهت ایجاد و اشاعه ی برنامه ها در همه ی ابعاد به خصوص بعد فرهنگی هستند ،همواره خود را در کنار سینما می بیند و تمام توان خود را  جهت به حداقل رساندن موانع و مشکلات  به کار خواهد گرفت.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار