کد خبر: ۷۷۱۵
تاریخ انتشار: ۱۸ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۴۴
در صورت عدم حمايت از بازار سهام اتفاق مي افتد:
روند نزولي شاخص كل در ماه‌هاي گذشته سبب شده است تا شاخص كل به محدوده‌اي وارد شود كه بسياري از تحليل گران بنيادي انتظار آن را مي‌كشيدند.‌
روزنامه تجارت- علي رمضانيان؛ اين روند نزولي كه از  15دي ماه سال 1393 شروع شد، سهامداران را دلسرد كرده است چرا كه شاخص كل از رقم  89501 واحدي در‌اين مدت يك ساله به رقم 66,902واحدي رسيد كه حاكي از زيان شديد سرمايه گذاران است.
در‌اين ميان كارشناسان عوامل زيادي را براي‌اين افت شديد مطرح كرده‌اند. اما فارغ از دلايل درست يا نادرست تحليل گران موضوع مهمتر؛  بي اعتمادي  سرمايه گذاران به بازار  است.  چرا كه‌اين عامل سبب شده است تا تزريق نقدينگي به بازار به شدت كاهش و به طبع آن  ارزش بازار نيز سير نزولي پيدا كند. به عنوان مثال از آذر ماه سال جاري رقم آن از  363ميليارد تومان به 300ميليارد تومان كاهش پيدا و شاخص كل نيز از 75هزار واحد به 66هزار واحد سقوط كرده است ‌اين نشان دهنده آن است كه  شرايط بازار؛ جذابيتي براي ورود نقدينگي جديد بوجود نياورده است و از آن طرف ريسك نقد شوندگي افزايش نيز يافته و سرمايه گذاري جديد را غير منطقي كرده است .اما‌اينكه سرمايه گذاران در‌اين بازار ورود نمي‌كنند خود عامل ثانويه بازار شده است و عوامل افت بازار را بايستي در خارج از بازار سهام جستجو كرد  . از دلايل اصلي افت بازار در دو ماهه گذشته را بايد گره خوردن بازار سهام  به سياست دانست. زيرا  زمانيكه در آذر ماه سال جاري ؛ مذاكرات هسته‌ايي تمديد شد بازار سهام  كه به مذاكرات خوش بين بود واكنش منفي به‌اين تمديد نشان داد و سير روند نزولي، آغاز شد. اما طي‌اين دو و سه ماه اخير اتفاق مهمتري نيز رخ داد   نخست  سقوط قيمت نفت و سپس  افزايش قيمت ارز  و سرانجام  تغيير رئيس سازمان بورس  بود. هرچند دو عامل اول تاثير روشني بر بازار دارد اما دليل سوم  حاكي از  عدم برنامه‌ريزي سريع و عاجل رئيس  جديد‌اين سازمان است.
در عين حال و با وجود نگراني سهامداران از افت قابل توجه بازار ؛ اما تحليل گران بنيادي بازار سرمايه  معتقدند كه‌اين افت ارزش شاخص منطقي است چرا كه در گذشته ؛ قيمت‌ها حبابي رشد كرده بودند و ‌اين رشد بر اثر هيجانات  سهامداران بود و حال كه آن هيجان‌ها خوابيده است بازار در صدد اصلاح خود برآمده است. اما در مقابل ؛ تحليل گران تكنيكال‌اين موضوع را بر نمي‌تابندزيرا براساس نمودارها،‌اين روند نزولي يك ساله غير منطقي است هرچند در حال حاضر آنها معتقدند كه‌اين سقوط ادامه دار خواهد بود و تا  رقم 65هزار واحد و حتي اندكي كمتر از آن نيز افت كند . در واقع با نمودار‌هاي موجود و فیبوی روند نرمال شاخص پيش بيني‌ها گوياي آن است كه‌ايستگاه بعدي افت شاخص ؛ در حمايت مهم64هزار و 800واحد خواهد بود
كه البته‌اين تحليل به عوامل زيادي بستگي دارد كه اميد مي‌رود با حمايت از بازار توسط حقوقي‌ها‌اين افت محقق نشود و بازار به روند متعادل خود باز گردد .
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار