به گزارش روزنامه تجارت، نسل سوم تلفن همراه هنوز در كشور آنگونه كه بايد و شايد به درستي اجرايي نشده است،رايتل به عنوان اپراتور پيشتاز در ارائه نسل سوم هنوز نتوانسته كاربران خود را راضي كند ،اين اپراتور كه تا قبل از مجوز گرفتن اپراتورهاي اول و دوم براي ارتقا به نسل هاي بالاتر ،تنها اپراتوري بود كه اجازه ارائه خدمات نسل سوم را داشت به دليل برخي مشكلات و نيود قوانين از جمله تدوين نشدن پيوست فرهنگي نتوانست از انحصاري كه در اختيار دارد استفاده كند ،انحصار رايتل تمام شد ،اعتراض مديرعامل اپراتور سوم براي استفاده از انحصار بيشتر جواب نداد و و با ارائه مجوز به اپراتور دوم و اپراتور اول اين دو اپراتور نيز به جمع ارائه كنندگان خدمات نسل سوم پرداختند .البته خدمات نسل سوم و يا همان 3G در كشور آن خدماتي نيست كه كاربران انتظار داشتند چرا كه بدليل تدوين نشدن كامل پيوست فرهنگي هنوز ارائه برخي از خدمات در هاله اي از ابهام قرار گرفته است از سوي ديگر بيشتر كاربران نسل سوم و حتي نسل چهارم از دريافت اين نسل رضايت كامل ندارند و معتقدند كه فقط هزينه آنها افزايش پيدا كرده است و هيچ خدمات اضافهاي را دريافت نمي كنند ،حال در اين شرايط و با تمام نارضايتي ها از خدمات نسل سوم و چهارمرییس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات از برنامه ریزی برای ورود نسل پنجم موبایل به ایران تا ۶ ماه آینده خبر داد.محمد خوانساری رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت : پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات به دنبال بسترسازی لازم برای بومی سازی و بکارگیری داده های عظیم - بیگ دیتا - در کشور است که در این راستا با برگزاری همایش های مختلف در صدد شناساندن این فناوریها است.وی با بیان اینکه در حوزه فناوری نوین، توسعه صنعت و بومی سازی را باید مدنظر داشت، گفت: در جایگاه کلان بحث خدمات، استانداردها و زیرساخت های مورد نیاز در هر فناوری باید بررسی شود و پس از آن لازم است به موضوع آموزش، پژوهش و ترویج فناوریهای نوظهور پرداخته شود.خوانساری ادامه داد: با توجه به گسترش فناوریهای نوین در جهان، لزوم بسترسازی جهت بومی سازی و بکارگیری این داده ها در کشور احساس می شود.
رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه در بحث فناوریهای نوظهور، آینده نگری و آینده پژوهی جزو اهداف این پژوهشگاه است افزود: درخصوص ورود به نسل پنجم شبکه های مخابراتی و موبایل نیز برای شش ماه دیگر برنامه ریزی لازم انجام شده است.در هر صورت هنوز مشخص نيست كه تا چه حد مي توان به ورود نسل پنجم در كشور اميدوار بود چرا كه در شرايط فعلي نسل سوم و چهارم ارتباطي در كشور نه تنها خدمات جديدي را به كاربرانشان ارائه نكرده اند بلكه به دليل قطع و وصل هاي پي در پي به دليل ارتقا شبكه و از دسترس خارج شدن شبكه هاي ارتباطي برخي از كاربران عطاي نسل سوم و چهارم را به لقايش بخشيده اند ،حال در اين ميان ورود نسل پنجم ارتباطي به كشور با وجود تمام ضعفهاو نقص ها چه در زير ساخت و چه در قوانين خود حكايتي ديگري است .