کد خبر: ۹۵۸۱
تاریخ انتشار: ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۰:۵۶
مدیر کل دفتر نظام‌های بهره برداری و حفاظت آب و آبفا از ابلاغ سهمیه آب به جهاد کشاورزی در هفته جاری پس از مطالعه منابع آب 609 منطقه مطالعاتی ایران خبر داد و گفت: موجودی 70 دشت تغییر نکرده است و مابقی از پنج تا 50 درصد تغییر موجودی منابع داشته‌اند.
به گزارش تجارت آنلاين، جواد میبدی در گفت‌وگو با ايسنا، با اشاره به این‌که نتیجه مطالعه 609 منطقه مطالعاتی آماده شده و سهمیه آب و جداول مربوطه به دفتر وزیر نیرو برای ابلاغ ارسال شده است، گفت: در هفته جاری وضعیت هر منطقه به وزارت جهاد کشاورزی ابلاغ می‌شود.

وی تصریح کرد: پس از ابلاغ سهمیه آب با مسوولان آن وزارتخانه جلساتی برای هماهنگی برگزار خواهد شد.

مدیر کل دفتر نظام‌های بهره برداری و حفاظت آب و آبفا در مورد وضعیت آبی 609 منطقه مطالعاتی کشور گفت: منابع 70 دشت تغییر نکرده‌اند اما مابقی با تغییر منابع آب از پنج درصد تا حداکثر 50 درصد مواجه بودند.

تعدیل پروانه چاه‌ها بر اساس آب جدید

به گزارش ایسنا، پیش از این مدیر کل دفتر نظام‌های بهره برداری و حفاظت آب و آبفا در نشستی خبری با اعلام خبر تعدیل پروانه چاه‌ها بر اساس مقدار آب جدید، گفت: وزارت نیرو موظف شده در زمان محدود میزان کل آب تجدیدپذیر را در 609 محدوده مطالعاتی محاسبه کرده، 75 درصد آن را سنجیده و میزان مورد نیاز آب شرب و صنعت را از آن کم کند و در نهایت آنچه برای 609 محدوده می ماند را به وزارت جهاد کشاورزی اعلام کند که به زودی این رقم ابلاغ می‌شود و براساس آب جدید پروانه‌ها تعدیل پیدا می کنند.

میبدی با اشاره به این‌که همزمان با تعدیل پروانه ها براساس آب جدید، کنتورهای هوشمند روی چاه‌ها نصب می شوند گفت: وزارت جهاد کشاورزی نیز موظف شده با الگوی کشت و روش های آبیاری جدید کاری کند که کشاورزان کمترین تبعات را ببینند.

وی با اشاره به اقدام برای تعادل بخشی آب های زیرزمینی گفت: این موضوع از سال 1384 مطرح شده و در دو سه سال اول نیز اقدامات خوبی صورت گرفت، اما بنا بر سیاست ها ادامه پیدا نکرد تا این که وزارت نیرو طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی کشور را تهیه و در شورای عالی آب مطرح کرد. براین اساس از 609 دشت، 315 دشت ممنوعه اعلام شدند که فقط می توان برای مصارف شرب و به میزان محدود برای صنعت در آن ها از آب استفاده کرد اما کشاورزان اجازه برداشت ندارند.

مدیرکل دفتر نظام‌های بهره برداری و حفاظت آب و فاضلاب تصریح کرد: در حال حاضر به 6500 روستا از طریق تانکر آبرسانی می شود؛ بین 30 تا 40 درصد از حجم آب در چاه‌ها، قنوات و چشمه‌ها در دشتها کاهش پیدا کرده و سالانه نیاز به 1200 کیلومتر کف شکنی داریم.

میبدی با اشاره به این‌که کارهای سدسازی خوشایند است، اما تعادل بخشی آب زیرزمینی به خاطر تبعات اجتماعی لازم است، گفت:‌ طرح احیا و تعادل بخشی آب‌های زیرزمینی توسط وزارت نیرو مطرح شده مقرر است از سال 1394 آغاز شود و تا پایان برنامه ششم توسعه ادامه پیدا کند.براین اساس سالانه بین 10 تا 12 میلیارد متر مکعب از برداشت آب ها باید کاسته شود تا در 20 سال آینده اضافه برداشت های صورت گرفته به میزان 110 میلیارد متر مکعب را به آب‌های استاتیک برگردانیم.

انتهای پیام

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار