آما آیا سال 2014 بدترین سال در صنعت هواپیمایی بوده است؟
پاسخ این پرسش میتواند هم مثبت و هم منفی باشد در واقع به نحوه تعریف از واژه « بدترین » بستگی دارد.
طبق آمار دفتر آرشیو سوانح هواپیمایی مستقر در ژنو، از نظر سوانح سال 2014 شاهد کمترین تعداد سوانح در چند سال گذشته بوده است.
این سازمان ناپدید شدن ایرآسیا را به عنوان سانحه به حساب آورده است که تعداد سوانح سال 2014 را به 111 سانحه میرساند.
آخرین بار در سال 1927 دنیا 111 سانحه هوایی داشت.
به گفته کین ری، تحلیلگر گروه مشاوره هواپیمایی «اداره بین المللی هواپیمایی»، اگر تعداد سوانح هوایی در نظر گرفته شوند، امروزه پرواز مطمئنتر شده است با اینهمه تعداد بیشتری هواپیما در آسمان وجود دارند که طبیعتا آمار کلی را مشابه دههای گذشته میسازد و در برخی موارد بالاتر رفتن فجایع را نشان میدهد.
از نظر میزان تلفات، وضعیت چندان مطلوب نیست. فجایع هوایی امسال جان هزار و 158 نفر را گرفته اند.
پرواز ایرآسیا حامل 162 نفر بود. اگر همه سرنشینان هواپیما از بین رفته باشند در این صورت تعداد تلفات به هزار و 320 نفر میرسد که بیشترین تلفات از سال 2005 خواهد بود.
سال 2014 به سیر بهبود پیوسته رکورد ایمنی صنعت هواپیمایی جهان پایان داد.
به گفته یکی از مقامات دفتر آرشیو سوانح هواپیمایی، هر 10 سال یا بیشتر سالی داریم که آمار تلفات بالاتری دارد و متاسفانه امسال یکی از آن سالها بوده است.
شبکه ایمنی هواپیمایی میگوید سال گذشته 265 نفر در سوانح پرواز کشته شدند که این سال را ایمنترین سال صنعت هواپیمایی از سال 1945 ساخت.
شبکه ایمنی هواپیمایی و دفتر آرشیو سوانح هواپیمایی آمارگیری متفاوتی دارند. در حالیکه اولی در آمارش سوانح هواپیماهایی با ظرفیت حمل 14 مسافر یا بیشتر را لحاظ میکند اما گروه دوم سوانح هواپیماهایی با ظرفیت حمل حداقل شش مسافر علاوه بر خدمه را به حساب میآورد.
تفاوت کلیدی دیگر این است که شبکه ایمنی هواپیمایی تلفات پرواز 17 مالزی ایرلاین را به حساب نیاورده است زیرا پروازهایی که به دلیل حمله نظامی یا عمل تروریستی سقوط میکنند را در نظر نمیگیرد در حالیکه دفتر آرشیو سوانح هواپیمایی هر رویدادی را که در آن هواپیما دچار آسیب شده است، حساب میکند.
آسیا سال بدی را پشت سر گذاشت. پیش از سال 2014 مالزی ایرلاینز رکورد ایمنی عالی داشت اما در مارس پرواز 370 این شرکت در مسیرش از کوالالامپور به پکن با 239 سرنشین ناپدید شد.
مقامات بر این باورند که این پرواز در نقطه ای از اقیانوس هند سقوط کرده اما 9 ماه پس از این حادثه هیچ اثری از پرواز MH370 به دست نیامده است.
پرواز 17 مالزی ایرلاینز در ماه ژوییه بر فراز شرق اوکراین سرنگون شد و همه 298 مسافر آن کشته شدند.
اگرچه مقر ایرآسیا در مالزی مستقر است اما پروازی که یکشنبه هفته جاری ناپدید شد، تحت اداره ایرآسیا اندونزی، زیرمجموعه این شرکت بود که در جاکارتا و سورابایا دفتر دارد.
ایرآسیا تا پیش از این حادثه بدون داشتن سوانح مرگبار سابقه ایمنی خوبی داشت اما اکنون این سابقه دستخوش تغییر شده است.
تونی فرناندز، مدیرعامل ایرآسیا همزمان با ادامه جست و جوها برای یافتن اثری از پرواز QZ8501، در پیام توییتی نوشت: این بدترین کابوس من است.
دو فاجعه دیگری که در ژوییه اتفاق افتادند، جان دهها نفر را گرفت. در سانحه پرواز 222 ترانس آسیا ایرویز که دلیل آن نامعلوم مانده است، 48 نفر کشته شدند.
در جریان سقوط پرواز 5017 ایر الجری که در مسیر بورکینافاسو به الجزایر بود، 116 نفر کشته شدند. دلیل این سانحه نیز معلوم نشد اما این پرواز مسیرش را به علت بدی آب و هوا تغییر داده بود.
زمانی که فجایع هوایی اتفاق میافتند به سرعت در صدر اخبار قرار میگیرند در حالیکه در سوانح هواپیما نسبت به تصادفات جاده ای، تعداد کمتری میمیرند.
سازمان جهانی بهداشت سال گذشته اعلام کرد حدود 1.24 میلیون نفر هر سال در جادههای جهان کشته میشوند.
در مقابل مرگبارترین سال در صنعت هواپیمایی سال 1972 با سه هزار و 346 کشته بود. از آن زمان فناوری بهبود یافته و ایرلاینها، شرکتهای بیمه و رگولاتورها در تلاش هستند تا سطح ایمنی هواپیمایی را افزایش دهند و میزان خطر را به صفر برسانند.