گروه راه ومسکن :اختلاف های وزارت راه وشهرسازی وشهرداری تهران از زمانی که عباس آخوندی به عنوان وزیر راه وشهرسازی دولت یازدهم شناخته شد به اوج خود رسید.درحقیقت در مسائل متعددی این دونهاد عمرانی کشوری وپایتخت بارها باهم به اختلاف های شدیدی رسیده اند که از جمله مهم ترین آنها می توان به لغو یکجانبه تفاهم نامه بین شهرداری تهران وسازمان نظام مهندسی ساختمان پایتخت اشاره کرد که تبعات زیادی را برای حوزه ساخت وساز داشت وبه نوعی موجب ایجاد جنگی تمام عیار بین وزارت راه وشهرسازی وشهرداری تهران شد.اما موضوع جدیدی که هم اکنون وزارت راه وشهرسازی وشهرداری تهران را روبروی هم قرار داده است بحث خارج کردن یا نکردن ایستگاه راه آهن تهران از پایتخت است.درواقع در برابر اظهارنظرهای متعدد شهردار تهران و رییس راهنمایی ورانندگی پایتخت مبنی برخارج شدن راه آهن تهران به خارج از پایتخت وزیر راه وشهرسازی ومدیرعامل راه آهن کشور بود که واکنش نشان دادند وبا هرگونه انتقال راه آهن پایتخت به خارج از تهران مخالفت کردند.اما پس از این اظهارنظرهای دوجانبه موضوع انتقال راه آهن پایتخت به خارج از تهران مدتی مسکوت ماند.درهمین حال مجددا معاون شهردار تهران طی اظهار نظری جالب برانتقال راه آهن پایتخت به خارج از تهران تاکید کرده است. در حقیقت ناصر امانی معاون برنامه ریزی، توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران اعلام کرده است که شهرداری بر نظر خود مبنی بر انتقال ایستگاه راه آهن به حومه شهر مصر است و معتقد است محاسن انتقال راه آهن برای منافع مردم و سیما و منظر شهری بیشتر از هزینه ها است.هرچند این مقام در شهرداری تهران به نظرات دوگانه موافقان و مخالفان این انتقال اشاره کرده است اما به این موضوع مهم نپرداخته است که بسیاری از شهرهای بزرگ جهان نه تنها این طرح را اجرایی نکرده اند بلکه در سال های گذشته و زیر سایه تلفیق مترو با قطارهای بین شهری، نسبت به افزایش تعداد ایستگاه های ریلی در شهرهایشان اقدام کرده اند.درواقع مسائلی چون دسترسی آسان و سریع، افزایش نفوذ راه آهن در سفرهای بین شهری و کمک به حمل و نقل بخشی از دلایل مسئولان شهری شهرهای بزرگ به منظور انجام این تصمیم بوده است.هرچند مدیرعامل راه آهن کشور به عنوان کسی که در راس هرم راه آهن ایران قراردارد با طرح انتقال ایستگاه راه آهن تهران مخالفت کرده است و حتی برنامه هایی برای ساخت دو ایستگاه جدید ریلی در تهران پیشنهاد داده است، اما پیگیری شهرداری و اصرار بر این انتقال شاید این پیشنهاد را جدی تر از گذشته مطرح کند.در واقع قرار گرفتن موضوع انتقال راه آهن پایتخت در کنار مسائلی همچون انتقال ویا تعطیلی فرودگاه مهرآباد که به دلایل مختلفی مانند نبود فرودگاه جایگزین مناسب و البته نیاز به قرار داشتن فرودگاهی نزدیک به شهر در سفرهای کوتاه خیلی زود به بایگانی رفت می تواند این احتمال را مطرح کند که موضوع انتقال راه آهن پایتخت به خارج از تهران یا باید با پافشاری شهرداری تهران وکوتاه آمدن مدیران ارشد ریلی ووزارت راه وشهرسازی اجرایی شود ویا برای همیشه موضوع انتقال راه آهن تهران به خارج از شهر از دستور کار خارج شود.البته نباید از ذکر این نکته مهم غافل شویم که انتقال راه آهن به خارج از تهران نیازمند بسترسازی های مناسب به منظور تحقق این موضوع است که اگر قرار است چنین اتفاقی رخ دهد باید برنامه ریزی وبسترسازی آن به صورت کمی وکیفی انجام بگیرد.بنابراین اختلاف بین وزارت راه وشهرسازی وشهرداری تهران برای انتقال مکان راه آهن تهران به نوعی وارد فازجدیدی شده است وبا اظهار نظر معاون شهردار تهران به نظر می رسدمدیران وزارت راه وشهرسازی وراه آهن کشورهم پاسخ های مناسب خود را به اظهارنظرهای معاون شهردارتهران ارائه کنند واین موضوع همچنان در کش وقوس های سخنان ضدونقیض مدیران ارشد ریلی وعمرانی کشور وپایتخت باقی بماند هرچند عملیاتی شدن انتقال مکان راه آهن تهران به خارج از شهر نیازمند تدوین برنامه ریزی های لازم وقابل اجرا است.