پرویزیان در این پیام خاطر نشان کرد: هفته بانکداری اسلامی فرصت مناسبی برای یادآوری اراده و آرمان های ملت بزرگوار ایران است که در مسیر توسعه اقتصادی، انطباق عملیات بانکی با شرع مقدس و ضوابط اسلامی را در طول سه دهه اخیر مورد توجه قرار داده است. از این رو، وظیفه خود می دانم تا ضمن تبریک هفته بانکداری اسلامی به کلیه فعالان اقتصادی، که یادآور تصویب قانون عملیات بانکی بدون ربا در سال ١٣٦٢ است از کلیه همکاران پر تلاش خود در شبکه بانکی تقدیر کرده و ابراز امیدواری کنیم که با عزم ملی مردم شریف ایران، و تکیه برقوانین بانکداری اسلامی، شرایط اقتصاد ملی در مسیر اجرای اقتصاد مقاومتی، خروج از رکود و ایجاد رشد اقتصادی و جلب رضایت مشتریان بانک ها حرکت کند.
وی تصریح کرد: علاقه مندان به شریعت اسلامی در سه دهه اخیر، تلاش گسترده ای را برای رعایت ضوابط اسلامی به کار گرفته اند تا ضمن معرفی خدمات و عقود و استانداردهای بانکی منطبق با شریعت اسلامی، متناسب با تحولات بازار ، تعریف و نقش پول و بانکداری در جهان امروز، استانداردها و عقود و تکالیف بانکی را به گونه ای تعریف و اجرایی کنند که اهداف مترقی بانکداری بدون ربا محقق شده و هدف شرع مقدس در اجرای قانون بانکداری بدون ربا تا حد امکان به نتیجه برسد.
وی افزود: ثمره این تلاش و پیگیری کارکنان نظام بانکی در ایران موجب شده که ارزش کل داراییهای منطبق با شریعت در جهان به بیش از دو میلیارد دلار و دارایی های بانکی منطبق بر شریعت به 1.5 میلیارد دلار برسد و جمهوری اسلامی ایران به تنهایی با 37 درصد داراییهای بانکی منطبق با شریعت، رتبه نخست را از نظر حجم داراییهای بانکی در بین کشورهای ارایهدهنده خدمات مالی اسلامی به خود اختصاص داده است. اما با توجه به اقبال بسیاری از مردم کشورهای مسلمان و حتی غیرمسلمان به بانکداری اسلامی، لازم است که در جهت بهبود کیفیت خدمات و معرفی عقود متناسب با شریعت، قانون بانکداری با اصلاحات شایسته همراه شده و قانونی کارآمد، توانمند و متناسب با نیازهای امروز بشر به جهان معرفی شود تا با کاهش آثار مخرب بانکداری ربوی در جهان امروز، شاهد آرامش روح و روان انسان ها، اخلاق گرایی، پرهیز از مصرف گرایی و پول پرستی، استفاده از بازار پول و بانکداری در راستای تحقق ایده های مترقی و متعالی خداپرستان جهان باشیم.
براین اساس، لازم است که از فرصت اصلاح قانون بانکداری و قانون بانک مرکزی که در مسیر بررسی و تصویب در مجلس شورای اسلامی است به شکل شایسته ای استفاده کرده و از تجربه 33 سال اخیر، نظرات ذی نفعان و سپرده گذاران و تسهیلات گیرندگان و فعالان اقتصادی، دیدگاه های کارشناسان و متخصصان امور بانکی بهره ببریم و قانونی مترقی و کارآمد برای اجرای بانکداری اسلامی را به اقتصاد ایران و جهان تقدیم کنیم و البته باید مکانیزم انعطاف پذیری و اصلاح قانون متناسب با تحولات اقتصاد ایران و جهان نیز در این قانون در نظر گرفته شود تا در صورت نیاز امکان اصلاح آن وجود داشته باشد و مانند قانون بانکداری قبلی، با سه دهه تاخیر در اصلاح آن مواجه نشود. زیرا هدف از بانکداری بدون ربا، رعایت ضوابط و ارزش های اسلامی و منطبق با شریعت است و در صورتی که تحولات اقتصادی ، هدف از اجرای قانون را محقق کند، ضروری است تا براساس نظر صاحبنظران و با رای نمایندگان مردم، نسبت به اصلاح آن اقدام شود تا هدف اصلی یعنی حذف ربا از عملیات بانکداری، همواره در دستور کار نظام بانکی باشد و از نظرات فقه پویای شریعت اسلام استفاده شود.
وی ادامه داد: در این راستا، شایسته است که ضمن تحقیق و پژوهش و معرفی عقود بانکداری اسلامی، ضمن رفع نیازها و کاهش هزینه های زندگی جوامع مختلف، نظارت بر ضوابط و استانداردها، قوانین و مقررات و اجرای بانکداری بدون ربا را تقویت کنیم و مشکلاتی که باعث ایجاد شبهه شرعی در عملیات بانکی میشود، را برای اصلاح و اتخاذ تدابیر مناسب به کارشناسان شبکه بانکی معرفی کنیم.
اگرچه حذف ربا از فعالیتهای بانکی مهمترین رکن بانکداری اسلامی است اما برای گسترش حوزه نفوذ بانکداری بدون ربا لازم است که متناسب با تحولات بانکداری جهان، تغییر تعریف و جایگاه پول و سپرده ها و تسهیلات، نسبت به تحول در عقود و خدمات و روش ها و استانداردها و قوانین و مقررات نیز اقدام کنیم. بانکداری اسلامی در ایران به خاطر تلاشی که برای حذف ربا کرده، در جهان شهرت یافته و به همین خاطر باید در بازتعریف مفاهیم بانکداری نیز پرچمدار صنعت بانکداری جهان باشد و مزیت ها و ویژگی های
بانکداری بدون ربا در ایجاد آرامش، صلح، فرصت های برابر و کاهش ظلم و بی عدالتی را به مردم دنیا معرفی و نیازهای فکری و روش های جوامع مختلف برای اجرای بانکداری بدون ربا را تامین کند.