پژو ۲۰۸ هاچ بک جذابی است که در آینده توسط شرکت مشترک ایرانخودرو و پژو (ایکاپ) در ایران تولید و عرضه خواهد شد و به احتمال بسیار زیاد جانشین 206 پرطرفدار خواهد شد.
پژو 208 خودرویی در کلاس مینی محسوب میشود که در سال ۲۰۱۲ و در نمایشگاه خودروی ژنو، توسط پژو رونمایی شد. این هاچبک در دو نسخهی ۳ درب و ۵ درب تولید میشود و از پیشرانههای متعدد بنزینی و دیزلی برخوردار است. این خودرو با نام کد A9 توسط پژو توسعه یافته است و از پلتفرم PF1 گروه خودروسازی PSA استفاده میکند که بهطور میانگین ۱۱۰ کیلوگرم سبکتر از پلتفرم پژو ۲۰۷ است و در مقایسه با نسل قبل خود، فضای بیشتری به سرنشینان ارائه میکند.
پژو تمام تلاش خود را در توسعهی ۲۰۸ به کار گرفته است تا بتواند هاچبک خود را به محبوبیت و آمار فروش مشابهی با ۲۰۶ برساند.
در بخش انتقال قدرت، پژو هر دو نمونهی دستی و خودکار را برای هاچبک ۲۰۸ در نظر گرفته است. این جعبهدندهها از نوع ۵ و ۶ سرعته هستند که با توجه به نوع پیشرانه قابل انتخاب است. همانطور که پیشتر اشاره کردیم، این خودرو در سگمنت B قرار دارد که به معنی خودروی کوچک شهری است و ابعاد آن در طول ۳.۹۶، در عرض ۱.۷۴ و ارتفاع ۱.۴۶ متر است و شاهد افزایش ۵ سانتیمتری در بخش فضای پای سرنشینان عقب نسبت به پژو ۲۰۷ هستیم. بدین ترتیب یکی از بزرگترین مشکلات پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ که عدم وجود فضای کافی برای سرنشینان عقب است، تا حدودی در ۲۰۸ مرتفع شده است.
این نسخه از پژو ۲۰۸ مجهز به پیشرانهی ۳ سیلندر با آرایش خطی و حجم معادل با ۱۲۰۰ سیسی است. توان خروجی این پیشرانهی تنفس طبیعی ۸۲ اسب بخار و حداکثر گشتاور تولیدی آن برابر با ۱۱۸ نیوتنمتر است. پیشرانهی مذکور از تکنولوژی PureTech پژو بهره میبرد که هم دوستدار محیط زیست است و هم توان مناسبی تولید میکند. مصرف سوخت PureTech82 به همراه جعبهدندهی ۵ سرعتهی دستی در داخل شهر ۵.۵ لیتر به ازای هر ۱۰۰ کیلومتر و در بزرگراهها برابر با رقم قابل توجه ۳.۹ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است. بدین ترتیب مصرف سوخت ترکیبی این پیشرانه ۴.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است که آمار درخشانی است. استاندارد آلایندگی این نسخه از پیشرانهی پژو ۲۰۸، یورو ۶ است که آن را به یکی از پاکترین پیشرانههای اروپایی تبدیل میکند.
*امکانات رفاهیپژو امکانات زیادی در هاچ بک خود به کار برده است. تقریباً میتوان گفت ۲۰۸ کم و کسری ندارد و هر نوع آپشن خودروهای خانوادگی که به ذهن شما میرسد در این هاچ بک موجود است. سیستمهایی از قبیل تهویه خودکار دوگانه، برف پاککن خودکار، ترمز خودکار، کمک پارک، دوربین دید عقب و نمایشگر ۷ اینچی همراه نقشههای ناوبری، آینهی عقب الکتروکرومیک و آینههای جانبی تاشوی برقی، همگی در ۲۰۸ قابل سفارش هستند. دیگر امکاناتی که میتوان به آنها اشاره کرد، ایموبلایزر، سنسور فشار باد تایرها، کروز کنترل، چهار اسپیکر، دماسنج، نشانگر دنده و کامپیوتر سفری هستند که بهصورت استاندارد در پژو ۲۰۸ ارائه میشوند.
تجهیزات سفارشی دیگری نیز جهت رفاه بیشتر سرنشینان در نظر گرفته شده است که شامل سیستم درخواست کمک اضطراری، غربیلک و دسته دندهی چرم، خروجی اگزوز دوتایی، چراغ جلوی خودکار، چراغ مه شکن تطبیقی، گرم کن صندلی هستند.
*طراحی بیرونی و کابیندر طراحی بیرونی و کابین پژو ۲۰۸، ۳ نفر دخیل بودهاند. پیر اوتیه سرپرستی طراحی این خودرو را بر عهده داشته است و طراحی بخش داخلی این خودرو توسط آدام بازیدلو و طراحی رنگ کابین نیز توسط ماری سانو انجام شده است. مهمترین اصل طراحی در هاچ بکهای جذاب؛ طراحی اسپرت، جوانپسند و هیجانانگیز این خودروها است. با نگاهی به نمای بیرونی خودرو شاهد سیمایی بهروز هستیم که دارای منحنیهای خاص و کمی ملایم است.
نمای ظاهری خودرو جذاب و تهاجمی است؛ اما نقاط تیز و برش خورده نسبت به رقبا کمتر است و انحنای بیشتری دارد. جلوپنجره و دماغهی خودرو طراحی برجستهای دارند و به همراه رینگهای اسپرت، نمای کلی زیبایی خلق کردهاند. چراغهای جلو و عقب هماهنگی خوبی دارند و در عقب خودرو شاهد طراحی شیک و ممتازی هستیم. در بخش کناری پژو ۲۰۸ شاهد طراحی متفاوتی نسبت به رقبا هستیم؛ خط ملایمی که از درب جلو و از روی دستگیرهها به سمت عقب کشیده شده است و انحنای زیبای روی درب عقب دارد و تا چراغ عقب ادامه داشته است. اما میتوان زیباترین بخش کناری را طراحی لچکی شیشهی جلو دانست که قسمتی از آن روی گلگیر جلو امتداد پیدا کرده است و طراحی متفاوت و جالبی به این قسمت بخشیده است. در نگاه اول میتوان آیرودینامیک بودن خودرو را تشخیص داد و دستپخت طراحان، ضریب درگ ۰.۲۹ است که برای این کلاس خودرویی رقم مناسبی محسوب میشود.
پژو ۲۰۸ خودروی کوچکی است و با یک نگاه به کابین آن میتوان به فضای کابین کوچک این خودرو پی برد. غربیلک فرمان اندازهی کوچکی دارد و پایینتر از نشاندهندهها قرار گرفته است. طراحی داشبورد به گونهای است که در نگاه اول یا عاشق آن خواهید شد یا متنفر میشوید. دلیل این امر، طراحی خاص این کابین است که متفاوت از سایر خودروها است و محل قرارگیری نشاندهندهها و کنسول میانی، کابین پژو ۲۰۸ را از سایر رقبا مجزا میسازد.
حجم صندوق عقب پژو ۲۰۸ برابر با ۲۸۵ لیتر است و با تاشدن صندلیهای عقب این حجم به ۱۰۷۶ لیتر افزایش مییابد. اگرچه این فضا هیچگونه برتری نسبت به رقبا ندارد، اما در نوع خود خوب و قابل قبول محسوب میشود. باید به این نکته اشاره کنیم که اگر فردی با قدی بیش از ۱۸۰ سانتیمتر در صندلی جلو بنشیند، تنها قشری که میتواند از صندلیهای عقب خودرو استفاده کند، کودکان خواهند بود. با این شرایط، فضا برای افراد بلندقامت کمی چالش برانگیز و ناراحت خواهد بود.
*تجربهی رانندگیاما جذابترین بخش پژو ۲۰۸ رانندگی با آن است. هندلینگ این خودرو مثال زدنی است و یکی از دلایل مهم هندلینگ خوب، فرمانپذیری سریع و دقیق آن است. در اکثر نسخهها، خودرو واکنش مناسبی به پدال گاز نشان میدهد و در شرایط کلی عملکرد پدال گاز خوب است. حسی که در حین رانندگی به سرنشینان منتقل میشود، حس نشستن در خودرویی بزرگتر است و عملکرد سیستم تعلیق نیز بدون تأثیر در القای این حس نیست و این سیستم در مواجهه با ناهمواریها باعث ناراحتی سرنشینان نمیشود.
کنترل خودرو در هنگام عبور از جادههای پر پیچوخم بهخوبی صورت میگیرد و اعتماد به نفس زیادی به راننده میدهد. عملکرد کلی ۲۰۸ در ناهمواریها خوب است و فقط چالهها و پستی بلندیهای تیز و بزرگ به کابین منتقل میشود. برخی از دارندگان این خودرو از کوبش سیستم تعلیق ناراضی بودهاند که دلیل آن محل قرارگیری بوش بالایی در یکی از جذبکنندههای ضربه است و با جایگزینی رفع میشود. در نسخههای خودکار نیز شاهد تعویض نرم و سریع دندهها هستیم و هماهنگی خوبی بین پیشرانهها و جعبهدندههای اتوماتیک مشاهده میشود.
*کیفیت ساخت و خدمات پس از فروشمواد بهکاررفته در ساخت اجزای کابین، حس خوب و و کیفیت بالا را به سرنشینان القا میکند. کیفیت ساخت خودرو بسیار خوب است و دقت کافی در مونتاژ قطعات خرج شده است. بهطور کلی میتوان ۲۰۸ را خودرویی مستحکم و باکیفیت دانست که قطعاً کار را برای رقبا سخت خواهد کرد. خدمات پس از فروش این خودرو بر عهدهی شرکت مشترک ایران خودرو و پژو به نام ایکاپ است و این شرکت برای خدمترسانی به مشتریان از سامانهی خدمات پس از فروش ایرانخودرو در سراسر کشور استفاده خواهد کرد که گسترده است و از این حیث برگ برندهی دیگری به نفع پژو ۲۰۸ رو میشود.
*قیمتاین خودرو در بازار جهانی با قیمت شروع ۱۵,۹۹۰ دلار عرضه میشود و قیمت بالاترین ردهی پژو ۲۰۸ که با نام GTI شناخته میشود ۳۰,۹۹۰ دلار است. پیشتر عرضهی این خودرو در کشور اعلام شده بود، اما قیمت قطعی این خودرو هنوز مشخص نشده است و طبق اطلاعات درز کرده از برخی منابع، شرکت ایکاپ قیمت احتمالی پژو ۲۰۸ را ۶۸ میلیون تومان در نظر گرفته است.
*رقباپژو ۲۰۸ در بازارهای جهانی رقبای قدرتمند و بهروزی دارد که بهراحتی این خودرو را به چالش میکشند. اما در ایران قضیه متفاوت است و با توجه به مشخصات فنی، کیفیت ساخت و امکانات این خودرو، به نظر میرسد پژو ۲۰۸ گوی سبقت را از رقبا برباید. مهمترین رقیب آسیایی این خودرو هیوندای i10 است که بهتازگی توسط کرمان موتور رونمایی شده است.
از دیگر رقبای پژو ۲۰۸ میتوان به رنو ساندرو، لیفان x50، برلیانس h320 و امویام ۳۱۵ اشاره کرد و احتمالا این رقبا با ورود شوالیه دو رگه فرانسوی - ایرانی نبردی سخت برای فتح بازار و جلب توجه خریداران خواهند داشت.