کد خبر: ۱۰۱
تاریخ انتشار: ۳۱ تير ۱۳۹۳ - ۱۵:۳۸
با افزايش شاخص و ارزش بازار؛
در جريان معاملات امروز بورس تهران، قيمت شرکتها افزايش پيدا کرد و روند صعودي در تالار شيشه‌اي حاکم شد به طوري که دماسنج بازار سرمايه با 635 واحد افزايش مواجه شد و به کانال 74 هزار و 526 واحد رسيد.
 پس از ماهها اوضاع آشفته در تالار شيشه اي،‌چند روزي است كه روند بورس صعودي شده و امروز در بهترين وضعيت خود قرار گرفت و در جديد‌ترين رکورد شکني خود موفق به بازپس گيري کانال 74 هزار واحدي شد.

در جريان معاملات امروز بورس تهران، قيمت شرکتها افزايش پيدا کرد و روند صعودي در تالار شيشه‌اي حاکم شد به طوري که دماسنج بازار سرمايه با 635 واحد افزايش مواجه شد و به کانال 74 هزار و 526 واحد رسيد.

در بازار امروز برخلاف روزهاي گذشته، شرکتهاي مطرح بازار باعث رشد شاخص شدند به طوري که شرکتهاي هلدينگ خليج فارس، تاپيکو، توسعه معادن و فلزات، دارويي تامين، سرمايه گذاري خوارزمي‌و پتروشيمي‌خارک بيشترين تاثير را در رشد شاخص بورس گذاشتند.

همچنين هلدينگ خليج فارس،گروه صنعتي بارز و سرمايه گذاري ساختمان ايران از بيشترين تقاضاي خريد برخوردار شده و سرمايه گذاري خوارزمي، پارس پامچال و سيمان درود بيشترين تقاضاي فروش را به خود اختصاص دادند.اين در حالي است که در بازار روز سه شنبه محصولات شيميايي بالاترين تاثير را در شاخص بورس گذاشت و به همراه استخراج کانه‌هاي فلزي، مواد دارويي و سيمان در صدر جدول قرار گرفت.

ديروز به دليل افزايش قيمت جهاني فلز، گروه فلزات اساسي با تشکيل صف‌هاي خريد مواجه شد و اکثر نمادهاي اين گروه با افزايش تقاضا مواجه شدند.علاوه بر اين گروه دارو نيز به دليل انتشار گزارش مثبت 3 ماهه با صف‌هاي خريد پرتعداد مواجه شد و نمادهاي اين گروه برترين صف‌هاي تقاضا را به نام خود کردند.

به اين ترتيب در بازار مثبت امروز فعاليت خريداران در گروه‌هاي مختلف بيشتر شد به طوري که سرمايه گذاران حقيقي در صنايعي همچون محصولات شيميايي، سرمايه گذاري‌ها، انبوه سازي،فلزات اساسي و ساير واسطه گري‌هاي مالي بيشتر سرمايه گذاري کردند.

همچنين در بازار ميزان مشارکت سرمايه‌گذاران حقيقي و حقوقي متعادل بود به طوري که حقيقي‌ها 386 هزار و 655 ميليون سهم خريداري کرده و در مقابل 321 هزار و 347 ميليون سهم فروختند يعني بعد از مدتها در بازار امروز ميزان خريد سرمايه گذاران حقيقي از فروش آنها بيشتر بود.در مقابل حقوقي‌ها در بازار امروز بيشتر فروشنده بودند به طوري که 88 هزار و 579 ميليون سهم خريداري کرده و در مقابل 153 هزار و 886 ميليون سهم فروختند.

در مجموع در بازار مثبت امروز بيش از 410 ميليون سهم به ارزش 127 ميليارد تومان مورد معامله قرار گرفت و ارزش بازار سرمايه به 344 هزار ميليارد تومان رسيد.

تسهيل بهره‌مندي از سقف معافيت مالياتي بورسي‌ها

در حالي ديروز بورس روند صعودي خود را ادامه داد كه روز دوشنبه با تصويب شوراي عالي بورس، مقرر شد در مواردي که نماد شرکت‌هاي پذيرفته شده در بازار سرمايه، به دليل ابهامات اساسي خارج از حيطه اختيار شرکت متوقف مي‌شود، ضريب شناوري شرکت صرفا براساس روزهاي معاملاتي نماد شرکت محاسبه شود.

با اين مصوبه، ضمن افزايش ضريب شناوري شرکت‌ها، تعداد بيشتري از شرکت‌هاي پذيرفته شده در بازار سرمايه، مشمول بهره مندي از سقف معافيت مالياتي خواهند شد.

در اين جلسه ، ضمن ارائه گزارش تفصيلي درخصوص نقش بازار سرمايه در تأمين مالي و خروج از رکود اقتصادي، نقشه راه بازار سرمايه در اين خصوص به تأئيد شورا رسيد.

شوراي عالي بورس در اين جلسه خود، همچنين طرح آزادسازي سهام عدالت، در قالب راه اندازي صندوق‌هاي سرمايه گذاري قابل معامله در بورس (ETF) را در صورت تأئيد ساير مراجع ذيربط، بلامانع دانست.

شوراي عالي بورس در اين جلسه مقرر کرد شرکت فرابورس ايران در همکاري با بانک مسکن، راهکارهاي لازم براي ايجاد تعادل در بازار اوراق تسهيلات مسکن را اتخاذ نمايد.
تصويب دستورالعمل تشکيل کميسيون تخصصي شوراي عالي بورس، از ديگر تصميمات شوراي عالي بورس بود.

راهکارهاي پيشنهادي براي رونق بورس
 
شرايط فعلي بورس به گونه‌اي است كه از چند ماه پيش دولت به منظور کاهش نرخ تورم در کشور در صدد کنترل قيمت فروش محصولات توليدي در صنايع مختلف برآمده و در اجراي اين سياست نيز تا حدودي موفق عمل کرده است. اما در مقابل بازار سهام که بخشي از اقتصاد کشور را تشکيل مي‌دهد با چالش مواجه شده است.

قيمت سهام شرکت‌هاي بورسي با کاهش قابل توجهي رو به رو شده و به نظر مي‌رسد اکنون بهترين فرصت براي سرمايه گذاري در بورس فراهم شده، حال آنکه سهامداران عمده و حقوقي نيازمند تأمين نقدينگي هستند.
 
مدير عامل شرکت سرمايه گذاري دانايان پارس با بيان اين مطلب به بورس نيوز گفت: سهامداران حقوقي بورس همچون شرکت‌هاي سرمايه گذاري در حالي با کمبود نقدينگي مواجه هستند که از يک سو امکان دريافت وام بانکي براي اين مجموعه‌ها وجود ندارد و از سوي ديگر با توجه به اوضاع نامناسب ماه‌هاي اخير بورس محدوديت‌هايي براي آنها جهت فروش سهام و شناسايي سود اعمال کرده اند.

محسن محمودزاده به راهکارهاي موجود جهت بهبود شرايط حاکم بر بازار سهام اشاره کرد و ابراز كرد: در شرايط کنوني حمايت دولت از صنايع مختلف همچون پتروشيمي‌لازم به نظر مي‌رسد، چراکه افزايش قابل توجه قيمت خوراک واحدهاي پتروشيمي‌در حالي مقرر شده که اين مجموعه‌ها مي‌بايست محصولات توليدي خود را برخلاف شرکت‌هاي هم گروه خارجي با قيمت‌هاي داخلي بفروشند که اين امر آثار منفي بر سودآوري اين صنعت در پي خواهد داشت.

وي کاهش عرضه‌هاي انجام شده از سوي دولت را يکي ديگر از راهکارهاي موجود برشمرد و گفت: دولت به منظور کاهش نرخ تورم در کشور در صدد کنترل قيمت فروش محصولات توليدي در صنايع مختلف برآمده و در اجراي اين سياست نيز تا حدودي موفق عمل کرده است. اما در مقابل بازار سهام که بخشي از اقتصاد کشور را تشکيل مي‌دهد با چالش مواجه شده است.

اين مقام مسوول افزود: انتظار مي‌رود تا دولت و نمايندگان مجلس نسبت به سياست‌ها و برنامه‌هاي خود بازنگري کنند و منافع همه نهادها و بازارها را در نظر بگيرند.

مدير عامل شرکت سرمايه گذاري دانايان پارس پيرامون تمديد مذاکرات هسته‌اي ژنو نيز بيان کرد: روند مذاکرات سياسي ايران به گونه‌اي بوده که انتظار آن مي‌رفت تا توافق نهايي در کوتاه مدت حاصل نشود. از اين رو، به نظر مي‌رسد فعالان بازار سرمايه با آگاهي از اين موضوع به معاملات مي‌پردازند و آثار رواني آن نيز بر روند ماه‌هاي اخير بورس اعمال شده است.

محمودزاده در خصوص صنايع پربازده بورس اظهار داشت: صنايع پتروشيمي، پالايشي، معادن و فلزات از جمله گروه‌هايي هستند که همواره تقاضا براي محصولات توليدي آنها وجود دارد و به دليل سهولت دسترسي به مواد اوليه مورد نياز توليد و اجراي طرح‌هاي توسعه‌اي با ارزش افزوده بالا آينده‌اي روشن در انتظار صنايع مذکور است.

محمودزاده در خاتمه به صنعت خودرو نيز اشاره کرد و گفت: همکاري و تعامل با شرکت‌هاي خودروساز خارجي، توسعه بازارهاي فروش محصولات در خارج از کشور و در نهايت بهبود کيفيت دستگاه‌هاي توليدي از جمله مواردي است که مي‌بايست در اين صنعت تحقق يابد تا شاهد شکوفايي آن طي سال‌هاي آتي باشيم.

برچسب ها: بورس ، شاخص ، كانال 47
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار