کد خبر: ۱۰۴۱۵
تاریخ انتشار: ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۱:۱۲
با وجود افزايش ريسك صنايع بورسي
شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات ديروز با ۹۱ واحد تقویت به ۶۴ هزار و ۹۳۲ واحد رسید.
روزنامه تجارت- علي رمضانيان؛ براساس اطلاعات مندرج در سایت شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات نخستین روز هفته با 91 واحد افزایش به 64 هزار و 932 واحد و ارزش روز بازار به 291 هزار میلیارد تومان رسید.روز گذشته  معامله‌گران بورس اوراق بهادار تهران، تعداد 536 میلیون برگه سهم در قالب 44 هزار و 122 نوبت معامله و به ارزش 100 میلیارد تومان داد و ستد کردند.شاخص بخش صنعت با 52 واحد افزایش به 54 هزار و 475 واحد رسید.شاخص 50 شرکت فعال‌تر با دو واحد ارتقا به 2 هزار و 641 واحد رسید.شاخص آزاد شناور با 222 واحد کاهش به 74 هزار و 62 واحد رسید.شاخص 30 شرکت بزرگ بورسی با 4 واحد افزایش به 2 هزار و 907 واحد رسید.شاخص بازار اول بورس با 117 واحد افزایش به 47 هزار و 881 واحد رسید و شاخص بازار دوم بورس با 149 واحد کاهش به 127 هزار و 386 واحد رسید.ديروز نمادهای شخارک مربوط به شرکت نفت خارک، رمپنا مربوط به گروه مپنا، وصندوق، خودرو در ارتقای شاخص موثر بوده و نماد حکشتی، فارس، تاپیکو در کاهش شاخص اثر گذاشته‌اند.نمادهای پر بیننده بورسی مربوط به شرکت‌های ایران‌خودرو، بانک صادرات ایران، کمباین سازی ایران، صنایع آذرآب، سرمایه‌گذاری صنعت نفت، گروه بهمن و بانک ملت بوده است.در بازار نقدی فرابورس ایران نیز شاخص کل با 3 واحد افزایش به 742 واحد و ارزش بازار اول و دوم فرابورس به 61 هزار میلیارد تومان رسید.

شركت هاي مورد اقبال در هفته گذشته


اين در حالي است كه بررسی مقبول‌ترین سهام هفته گذشته بورس نشان می‌دهد به‌رغم تداوم روند کاهشی  شاخص در هفته گذشته، دو گروه تک سهم و سهام شرکت‌های خودرویی دارای بیشترین تعداد خریدار بودند. طی چهار روز کاری هفته گذشته که شاخص بورس برای اولین بار به کانال 64 هزار واحدی نزول کرد و بیش از 2.6 میلیارد سهم به ارزش 543 میلیارد تومان داد و ستد شد ، 54 هزار و 378 خریدار حقوقی و حقیقی حاضر به خرید سهام شرکت‌های بورسی شدند.این بررسی‌ها نشان می‌دهد روند کاهشی تعداد خریداران هفتگی سهام ارزشمند قطع نشده و هفته پیش هم این وضعیت ناخوشایند تکرار شده است. به این ترتیب در برابر عدم اقبال شرکت‌های بزرگ، باز هم این تک‌سهم ها بوده و هستند که به دلیل حضور اکثریت نوسان گیران، بیشترین خریداران هفتگی را دارند. این نکته طی هفته پیش در دو شرکت کمباین‌سازی و آذرآب تکرار شد تا این دو تک سهم با تکیه بر شایعات و اخبار مثبت در صدر فهرست بیشترین خریداران هفتگی قرار گیرند. در این بین، کمباین سازی با 2759 خریدار و معامله بیش از 169 میلیون سهم نشان از حضور بیشتر نوسان گیران داشت. شرکت آذرآب هم که در ماه های اخیر یکی از سهام مورد توجه بازار بوده با 2287 خریدار و داد و ستد 72 میلیون سهم در رده دوم ایستاد. در بین هشت سهمی که بیش از هزار خریدار داشتند چهار شرکت گروه بهمن با 1621 خریدار و معامله 187 میلیون سهم، ایران خودرو و سایپا دیزل با 1260 و 1225 خریدار و جابه‌جایی 93 و 126 میلیون سهم و سرمایه‌ گذاری سایپا با 1056 خریدار و 52.7 میلیون سهم حضور داشتند.چهار سهم دیگری که هفته گذشته بیش از هزار خریدار را به خود جذب کردند شامل سرمایه‌گذاری‌های نفت و بیمه با 1390 و 1376 خریدار و 39 و 73 میلیون سهم و بانک صادرات و تاپیکو با 1310 و 1071 خریدار و جابجایی 98.7 و 33.8 میلیون سهم بودند.

زيان هفته گذشته سهامداران

بورس اوراق بهادار تهران در هفته گذشته برخلاف انتظارات روند نزولی در پیش گرفت و با افت 931 واحدی شاخص و قیمت ها مواجه شد. فعالان تالار شیشه ای در هفته گذشته شاهد ادامه روند نزولی بورس و شدت آن بودند به طوری که قیمت سهام شرکتها افت بیشتری را تجربه کرد و میانگین زیان سهامداران را بر اساس ارقام شاخص به 18 درصد رساند.بر این اساس طی 4 روز معاملاتی هفته گذشته شاخص بورس 1.42 درصد افت کرد و از کانال 65 هزار و 771 واحد مجددا به کانال 64 هزار واحد برگشت.کمبود نقدینگی شدید در بورس تهران در کنار بی اعتمادی سهامداران و وضعیت مذاکرات هسته ای موجب رکود مدت دار بورس و زیان شدید سهامداران در یکسال اخیر شده است علاوه بر اینکه کاهش نیافتن نرخ سود سپرده بانکی به دغدغه جدی فعالان تالار شیشه ای تبدیل شده و موجب انتقال بخشی از نقدینگی به سمت بانکها شده است.به این ترتیب در معاملات هفته گذشته ارزش و حجم معاملات به ترتیب 17 و 19 درصد افت کرد و در مجموع 2 هزار و 672 میلیون سهم به ارزش 5 هزار و 439 میلیارد ریال داد و ستد شد.همچنین در هفته گذشته دفعات معاملات 14 درصد افت کرد و تعداد خریداران با ریزش 16.6 درصدی رو به رو شد و به 54 هزار و 378 نفر رسید.

افزايش ريسك صنایع بورس تهران در يك سال گذشته


ریزش شدید شاخص کل بورس تهران از 15دي ماه سال 1392 سبب شد تا اعتبار بسیاری از صنایع موجود در بازار  کاهش يابد و اقبال عمومی به سهامی که در دوره‌ای لیدرهای مهمی در بورس محسوب می‌شدند با افت قابل توجهی روبه‌رو‌ شد. ریزش بازار سهام از نقطه اوج آن به 5/ 27 درصد رسیده و این در حالی است که هرگونه روند مثبت در مدت بیش از یک سال گذشته که در سه دوره شاهد آن بوده‌ایم ناپایدار بوده است به‌طوری‌که بعد از یک دوره رشد کوتاه‌مدت شاهد افت دوباره روند بورس هستیم. در آخرین دوره این تغییر نیز بعد از 11 روز رشد مداوم بازار سهام ناگهان این بازار با روند کاهشی نسبتا شدیدی روبه‌رو‌ شد تا جایی که همه رشد بازار در مدت 11 روز صعودی آن با ریزش‌های دو روز گذشته بلعیده شد. این موضوعات ریسک سرمایه‌گذاری در بازار را افزایش داده است و بررسی‌های موردی در ماه‌های گذشته نشان می‌دهد که اکثر صنایع در مدت بیش از یک سال اخیر با روند نزولی بازدهی و صعودی ریسک روبه‌رو‌ شده‌اند. در این میان نتایج یک پژوهش در رابطه با ریسک و بازده 20 صنعت مهم بورسی نشان می‌دهد که در مدت یک سال بعد از آغاز ریزش بزرگ بازار سهام تقریبا تمام این صنایع با ریسک‌های بالای سرمایه‌گذاری روبه‌رو‌ بوده‌اند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار