کد خبر: ۱۰۴۲۰۲
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۶:۲۲

سلامت نیوز: معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه:«« خوشبختانه ما به آن نقطه نرسیدیم که ظرفیت بیمارستان ها پاسخگوی بیماران مبتلا به کرونا نباشند. در حال حاضر ۵۰ درصد تخت های بیمارستانی خالی است و بیماران هم تمایل ندارند وقتی تخت خالی در بیمارستان ها وجود دارد از نقاهتگاه ها استفاده کنند. » تاکید کرد:« ما اصراری نداریم که مردم را به زور به نقاهتگاه ها بفرستیم فلسفه راه اندازی نقاهتگاه ها برای پشتیبانی از شرایطی بود که ممکن بود پاسخگوی بیماران نباشیم.»


دکتر جان بابایی در نشست خبری با خبرنگاران گفت:« خوشبختانه شرایط روز به روز بهتر می شود و این به خاطر زحمات کادر درمان و رعایت مردم است. در حال حاضر مراجعات بیماران سرپایی کاهش پیدا کرده و اورژانس های بیمارستانی نسبتا خلوت شده و نزدیک به ۵۰ درصد تخت های بیمارستانی ما ظرفیت خالی دارد. البته ظرفیت تخت های آی سی یو پر شده و ما چهار هزار تخت آی سی یو برای بیماران کرونایی در نظر گرفتیم.در کنار کاهش مراجعات بیماران مبتلا به کرونا، روند ترخیص بهبودیافتگان رو به افزایش است که همراهی مردم و رعایت فاصله گذاری اجتماعی را نشان می دهد . تا زمان مهار کامل بیماری هنوز زمان داریم و اگر فاصله گذاری رعایت نشود ممکن است پیک های دیگر بیماری را ایجاد کند.»


وی افزود:« نگرانی هایی که کشورهای اروپایی در بخش های بستری و آی سی یود دارند ما نداریم. ما ۳۰۰ تخت ای سی یو به تخت هایمان اضافه شده است و در کنار آن با همراهی سازمان ها بخصوص خیرین و تولیدکندگان الان دیگر نگرانی برای تامین لوازم حفاظتی کادر پزشکی نداریم. خیرین در اکثر بیمارستان های ما مستقر شده اند و هم لوازم حفاظتی و مواد غذایی بیمارستان ها را تامین کرده همچنین خرید تجهیزات سرمایه ای را برای بیمارستان ها داشته اند و حتی گروه های جهادی نیز در بیمارستان ها مستقر هستند که به جای رفتن به مساجد در بیمارستان ها در کنار بیماران قرارگرفته و خدمات ارائه می دهند.»


وی خاطرنشان کرد:« بنا داریم با درس آموخته هایی که از این بحران داریم در جاهایی که نیاز به سرمایه گذاری بیشتر است با کمک های صندوق ذخیره ارزی در این زمینه حرکت کنیم که توسعه تخت های ویژه در اولویت ما است و امیدواریم بالغ بر ۶هزار تخت بیمارستانی را به بهره برداری برسانیم.»


وی درباره مهار کرونا گفت:« اینکه بخواهد بیماری مهار شود معنی اش این نیست که زیرساخت های بهداشت و درمان را فراهم کنیم چون این زیرساخت ها را توسعه داده ایم که بیماری نیاز به بستری دارد در بخش بستری شود. بزرگترین بیمارستان های ما زیر بار خدمات کرونا رفته اند اما اینکه به مهار بیماری برسیم مشروط بر این است که فاصله گذاری اجتماعی و فیزیکی اتفاق بیفتد برای مهار بیماری نیاز به مراعات افراد داریم و اگر هر تغییری در رفتار اجتماعی داشته باشیم ممکن است مهار کرونا را به تاخیر بیندازد.»


وی درباره تعدیل پرستاران در بیمارستان های خصوصی گفت:« هنوز گزارش مکتوبی در این باره به ما نداده اند ممکن است برخی نیروها خودشان با این با نتوانند کار کنند. در ستاد کرونا مصوب شده برای تغییر وضعیت استخدامی کادر درمان ، اولویت با کسانی است که در بخش های کرونا کار کرده اند و طبق وعده های داده شده از ظرفیت استخدام ۵۰ درصدی که سال گذشته احصا نشده است استفاده می شود و تعداد بیشتری را برای بخش ای سی یو به کار خواهیم گرفت.»


وی در پاسخ به سوال خبرنگار سلامت نیوز درباره استاندارد نبودن برخی نقاهتگاه ها و عدم استقبال مردم از آن، گفت:« ما در شرایطی تصمیم به راه اندازی نقاهتگاه ها کردیم که دراوایل شیوع بیماری، روزانه امار تجمعی بستری در حال افزایش بود و نمی دانستیم ظرفیت تخت های بیمارستانی ما جوابگوی تمام بیماران است یا خیر. در آن زمان تصمیم گرفتیم با کمک نیروهای مسلح و بسیج و بنیاد مستضعفان و ستاد فرمان اجرایی امام و هتلداران و اموزش پرورش این نقاهتگاه ها را راه اندازی کنیم و کسانی را که دوره بدحالی خود را سپری کردند در این نقاهتگاه ها بستری کنیم.»


وی خاطرنشان کرد:« خوشبختانه ما به آن نقطه نرسیدیم که ظرفیت بیمارستان ها پاسخگوی بیماران مبتلا به کرونا نباشند. در حال حاضر ۵۰ درصد تخت های بیمارستانی خالی است و بیماران هم تمایل ندارند وقتی تخت خالی در بیمارستان ها وجود دارد از نقاهتگاه ها استفاده کنند. ما اصراری نداریم که مردم را به زور به نقاهتگاه ها بفرستیم فلسفه راه اندازی نقاهتگاه ها برای پشتیبانی از شرایطی بود که ممکن بود پاسخگوی مردم نباشیم.»


دکتر جان بابایی افزود:« ما در بیماریابی که از طریق سامانه سیب انجام شد به دنبال این بودیم کسانی را که مشکوک به کرونا بودند یا تست کرونا آنها مثبت بود و اگر نیاز به بستری در بیمارستان نداشتند و از طرفی شرایط قرنطنیگی در خانه را نداشتند را در این نقاهتگاه ها بستری کنیم. قطعا در جاهایی که زیرساخت های لازم را نداشته باشد هیچ بیماری بستری نمی کنیم. در کرمان با هتل ها برای نقاهتگاه ها قرارداد بستند همچنین در برخی جاها مراکز رفاهی اموزش پرورش برای راه اندازی نقاهتگاه ها استفاده شد. اگر کسی شرایط خود قرنطینگی نداشته باشد ما به انها را به نقاهتگاه ها معرفی می کنیم.ما به این مراکز به عنوان پشتوانه نگاه کنیم. در برخی کشورها جسدها در کنار خیابان ها بودند که صحنه های دلخراشی است ما این نقاهتگاه ها را طراحی کردیم که شاهد چنین شرایطی نباشیم.»

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار