کد خبر: ۱۰۴۸۷۲
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۰۱:۲۹
در خانه فقط هدف‌گیری می‌کنیم و شلیکی صورت نمی‌گیرد
شرق: تیراندازی ایران در حالی با کسب شش سهمیه بازی‌های المپیک 2021 توکیو یکی از موفق‌ترین رشته‌های راه‌یافته به بزرگ‌ترین رویداد ورزشی دنیاست که هنوز هم این شانس را دارد تا بر تعداد ورودی‌های خود بیفزاید. کسب سهمیه از طریق سیستم رده‌بندی جهانی (رنکینگ)، فرصت دیگری است که برای حضور در المپیک توکیو پیش‌روی تیراندازان ایرانی قرار گرفته. گلنوش سبقت‌اللهی، ملی‌پوش مطرح تیم تپانچه، یکی از نفراتی است که شانس زیادی برای المپیکی‌شدن دارد. در تپانچه بادی 10 متر زنان، تکلیف سهمیه‌ها نهایی شده و تنها یک سهمیه مانده که آن هم از طریق رنکینگ تعلق می‌گیرد. بر این اساس نفر برتر رقابت‌های انتخابی المپیکی شده و سهمیه آخر به نفر یازدهم تعلق می‌گیرد. تا پیش از به‌وجودآمدن کرونا و تبعات منفی آن، سبقت‌اللهی در رنکینگ، نفر یازدهم این رشته بود. پیش‌بینی کارشناسان بر این است که گلنوش با تثبیت خود در این جایگاه می‌تواند برای دومین‌بار جواز شرکت در بازی‌های المپیک را به دست آورد. او پیش‌تر در بازی‌های المپیک 2016 حاضر شد و اولین زنی بود که در رشته تپانچه بادی 10 متر سهمیه المپیک را گرفت. حالا اما با تغییر شرایط و لغو تمامی مسابقات معلوم نیست که آینده چه چیزی را برای این دختر تیرانداز رقم زده است. اینکه آیا او می‌تواند با این وضعیت همچنان به کسب سهمیه المپیک امیدوار باشد یا نه، سؤالی است که خودش هم نمی‌تواند به آن پاسخ دهد. اولین بانوی تیرانداز المپیکی ایران در رشته تپانچه دراین‌باره به «شرق» می‌گوید: «شرایط آن‌قدر پیچیده شده و برنامه‌ها به هم ریخته که من اصلا نمی‌توانم هیچ اظهارنظر خاصی برای المپیک داشته باشم. کرونا به نوعی انگیزه‌ام را گرفته است. من تا پیش از کرونا، خیلی امیدوار بودم و آمادگی بدنی‌ام هم در سطح ایدئالی بود، برای همین خیلی خوش‌بین بودم که بتوانم جایگاهم را در رده‌بندی حفظ کنم. از طرفی با شیوع گسترده کرونا در همه‌جای جهان اصلا معلوم نیست که ادامه رقابت‌های انتخابی المپیک چه زمانی برگزار می‌شود. کمیته بین‌المللی المپیک هر روز یک بیانیه می‌دهد و فدراسیون‌های جهانی هم هنوز برنامه‌های جدید را اعلام نکرده‌اند».
سبقت‌اللهی هم این روزها مثل سایر ورزشکاران ملی‌پوش برای اینکه از آمادگی دور نشود، مجبور است در خانه تمرین کند؛ آن هم تمرینی سخت و طاقت‌فرسا: «تمرین‌کردن در خانه، آن هم برای رشته‌ای مثل تیراندازی واقعا دشوار است. از زمانی که اردوها و اماکن ورزشی تعطیل شده، در قرنطینه بودم و بیرون نرفتم. مربیان برنامه تمرینات را از طریق شبکه‌های مجازی به ما می‌دهند و به صورت خشک تمرین می‌کنیم. واقعا این‌جور تمرین‌کردن خیلی بد است. هرچقدر هم شبیه‌سازی کنیم، باز هم با تمرین عادی که ساچمه و فشنگ داریم خیلی فرق دارد. فقط هدف‌گیری می‌کنیم و شلیکی صورت نمی‌گیرد».
بسیاری از ورزشکاران و مربیان از تعویق یک‌ساله‌ای که برای بازی‌های المپیک به وجود آمده ابراز خوشحالی می‌کنند. این اتفاق اما به نفع تیراندازان نیست و حتی به ضرر آنها هم تمام شده است. سبقت‌اللهی دراین‌باره توضیح می‌دهد: «تعویق المپیک اصلا برای ما خوب نبود. ما طوری برنامه‌ریزی کرده بودیم که آرام‌آرام تا مرداد که زمان برگزاری المپیک بود، به پیک بدنی کامل برسیم. از طرفی با شیوع گسترده کرونا در همه‌جای دنیا این احتمال وجود دارد که برای تهیه مهمات بیشتر از قبل تحت فشار و تأثیر قرار بگیریم. متأسفانه در این چندسال اخیر به دلیل تحریم‌های موجود، مسئولان فدراسیون تیراندازی به سختی توانستند برای ما فشنگ و ساچمه از خارج خریداری کنند. تیراندازی رشته‌ای مصرفی و پرهزینه‌ است. هربار که ارز گران می‌شود، در بین رشته‌های ورزشی، اول از همه تیراندازی تأثیرش را حس می‌کند. امیدوارم که این ویروس مرگبار هرچه زودتر از بین برود تا همه دوباره به زندگی عادی‌شان برگردند».
نجمه خدمتی و آرمینا صادقیان در تفنگ بادی 10 متر، فاطمه کرم‌زاده، در تفنگ سه‌وضعیت 50 متر، هانیه رستمیان در تپانچه بادی 10 متر، مهیار صداقت در تفنگ سه‌وضعیت 50 متر و جواد فروغی در تپانچه بادی 10 متر، شش تیراندازی هستند که سهمیه بازی‌های المپیک 2021 توکیو را کسب کرده‌اند. 
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار