کد خبر: ۱۰۴۹۷۶
تاریخ انتشار: ۲۳ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۴

سلامت نیوز: معاون کل وزارت بهداشت،درمان و آموزش پزشکی تاکید کرد:« اگر دارو کشف نشود، اگر واکسن کشف نشود و اگر خود ویروس تغییر نکند و به طرف ضعیف شدن نرود اگر این سه عامل رخ ندهد این ویروس در اکثر کشورها خواهد بود.»

دکتر ایرج حریرچی در نشست خبری آنلاین با خبرنگاران، در پاسخ به سوالی درباره اینکه طرح فاصله گذاری هوشمند اجتماعی و اجرای مرحله دوم غربالگری تا چه اندازه تضمین کننده سلامت مردم است، گفت:« از مبانی اصلی فاصله گذاری اجتماعی هوشمند هم براساس ملاحظات اقتصادی و هم ملاحظات مربوط به بیماری است.ما هم با تحریم ها و هم با کرونا می جنگیم و شرایطمان با کشورهای دیگر کاملا متفاوت است. دانشگاه شیکاگو در نظرسنجی که انجام داده اعلام کرده در ۹۰ سال اخیر تنها موضوعی که تمامی اقتصاددانان بر روی آن اتفاق نظر دارند این است که اگر فقط اقتصاد را در نظر بگیریم بازگشایی زودرس مشاغل براب قتصاد سهمگین خواهد بود و تاکید بر احتیاط در بازگشایی ها دارند.»


وی در ادامه گفت:« در بازگشایی مشاغل معیار اولمان بهداشتی و درمانی و این است که مردم از لحاظ درآمد لازم و خصوصا کسانی که درآمد کم دارند یا در بخش خصوصی فعالند و شغلشان در معرض خطر است به آنها توجه کنیم. یکی از خصوصیات فاصله گذاری، ارزیابی مکرر است و ما به میزانی که بازگشایی انجام می شود نتایج را بررسی می کنیم و براساس آن مراحل بعد را اجرا خواهیم کرد.»


وی درباره حمل و نقل عمومی گفت:« حمل و نقل عمومی عامل ۲۶ و نیم درصد از تماس های منجر به کرونا در کشور ما بوده و عوامل دیگر مثلا مدارس ۱۱ و نیم درصد و دانشگاه ها ۷ درصد در شیوع کرونا موثر هستند. حمل و نقل عمومی می تواند موجب الودگی قابل توجهی شود. خوشبختانه شهرداری و سازمان های مربوطه همکاری های خوبی داشته اند. انچه از لحاظ تئوریک و عملیاتی طراحی شده چه در اتوبوس و چه تاکسی ها تدابیر خوبی است ولی باید ارزیابی کنیم که آیا عملیاتی خوهد شد یا خیر البته این را توجه داریم که نمی شود درصد قابل توجهی از مشاغل را بازگشایی کرد بدون اینکه ظرفیت حمل و نقل عمومی را افزایش دهیم.»


وی افزود:« اگر مدارس و سایر مغازه ها و ادارات باز شوند باید وضعیت را بررسی کنیم. امروز ادارات با دو سوم ظرفیت باز بوده اند اگر از هفته بعد مشاغل بیشتری به کار برگردند موجب نگرانی بیشتری است. ابتدا باید بازگشایی مشاغل مختلف به خودی خود بررسی شوند که چقدر خطر دارند و دوم براساس باری که به حمل و نقل عمومی ایجاد می کند و مردم در معرض اسیب هستند براساس آن عمل خواهد شد.»


دکتر حریرچی خاطرنشان کرد:«باید ببینیم روسای دولت های مختلف خصوصا غربی ها چه اظهار نظری کرده اند. الان با توجه به اینکه میزان شیوع در اکثر کشورها زیر چند دهم درصد است اعلام می کنند اگر دارو کشف نشود، اگر واکسن کشف نشود و اگر خود ویروس تغییر نکند و به طرف ضعیف شدن نرود اگر این سه عامل رخ ندهد این ویروس در اکثر کشورها خواهد بود و سازمان های علمی اعلام کردند تا رسیدن به ایمنی جمعی که بین ۶۰ تا ۷۰ درصد مردم است این ویروس می تواند اثرات قابل توجهی بر اجتماع و اقتصاد داشته باشد.»

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار