کد خبر: ۱۰۵۲۳۱
تاریخ انتشار: ۲۵ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۲:۲۲

سلامت نیوز:«بر اساس نظر اپیدومولوژیست‌ها در هر اپیدمی بین ۴۰ تا ۷۰ درصد افراد جامعه یا‌ به‌طور متوسط ۵۰ درصد افراد جامعه باید به آن بیماری مبتلا شوند.» این بخشی از صحبت‌های، مینو محرز قائم مقام انجمن حمایت از بیماری‌های عفونی است که از شیوع کرونا در ایران و سهل‌انگاری برخی از مسئولان کشور انتقاد کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،در روزهای گذشته نیز این آمار توسط برخی از مسئولان بیان شده که می‌توان به صحبت‌های رضا ملک‌زاده، معاون وزیر بهداشت اشاره کرد که در یکی از برنامه‌های صداوسیما گفته بود: «زمانی از این ویروس خلاص می‌شویم که ۵۵ تا ۷۰ درصد مردم به آن مبتلا شوند.»

اما این آمار و ارقام تا چه‌اندازه به واقعیت نزدیک است؟ در شرایطی که بسیاری از مردم و مسئولان، این پیش‌بینی‌ها را غیرمنطقی و بر پایه صحبت‌های غیر‌علمی می‌دانند، اما در روزهای اخیر ازدحام جمعیت در مترو و خطوط اتوبوس و خیابان‌ها باعث شده بسیاری از مسئولان شهری از موج جدید کرونا ابراز نگرانی ‌کنند.

از سوی دیگر دولت نیز هیچ برنامه‌ای برای تامین اقتصادی مردم و تشویق آنها برای در خانه ماندن، به جز کمک معیشتی یک میلیون تومانی ندارد. در این شرایط دور از ذهن نیست که ۴۰ تا ۷۰ درصد مردم باید خود را برای روزهای سخت و گذراندن دوران بیماری آماده کنند. آمارهای ابتلا به کرونا نیز همچنان از افزایش روزانه تعداد مبتلایان حکایت دارد.

طبق آخرین آمار رسمی وزارت بهداشت و درمان، تعداد مبتلایان کرونا در کشور به عدد ۷۱۶۸۶نفر رسیده و ۴۴۷۴ نفر جان خود را از دست داده‌اند. کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت تعداد مبتلایان جدید کرونا را از روز شنبه (۲۳ فروردین) تا یکشنبه (۲۴ فروردین)، ۱۶۵۷ نفر عنوان کرد و در این مدت ۱۱۷ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند.

تاکنون ۴۳۸۹۴ نفر از بیماران، بهبود یافته و ۳۹۳۰ نفر در شرایط حاد بیماری قرار دارند.دکتر ماهر، معاون برنامه‌ریزی ستاد فرماندهی کرونا نیز از شیوع کرونا در کشور ابراز نگرانی می‌کند و روز گذشته در یک برنامه تلویزیونی عنوان کرد که یا باید ایمنی گله‌ای با مرگ و میر بسیار بالا و عوارض اقتصادی و اجتماعی آن را قبول کنیم یا فاصله‌گذاری اجتماعی یا همان قرنطینه شدید را انجام دهیم. ما الان بینابین این دو تصمیم هستیم، برای همین هنوز نتوانستیم بیماری را کنترل کنیم. سیاست مشخصی هم نداریم و همین الان هم مردم خسته شده‌اند.

مینو محرز، قائم مقام انجمن حمایت از بیماری‌های عفونی نظراتی همسو دارد و گفته است که البته ویروس کرونا ناشناخته است و هر روز مطالب جدیدی درباره آن مشخص می‌شود، ولی به نظر می‌آید که اجرای جداسازی فیزیکی برای مقابله با ویروس کرونا در کشور‌های اروپایی خیلی موفق بوده است. اگر بتوان جدا‌سازی فیزیکی را بیشتر ادامه داد می‌توان ویروس کرونا را کنترل کرد.

این عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران بیان کرد: «نمی‌توان گفت که در دنیا تستی وجود دارد که صد در صد جوابش معتبر است. چون امکانات تست گرفتن از همه مردم را در کشور نداریم نمی‌توانیم بگوییم که دقیقا در کشور ما چند درصد مردم به کرونا مبتلا هستند.»


جنجال تست‌ کرونا در مهمانی‌ها
چندی پیش ویدئویی از تست خصوصی برای برگزاری یک مهمانی منتشر شد، بر اساس گزارش رسانه‌ها شمار آزمایشگاه‌های خصوصی که تست کرونا را با هزینه بالا برای متقاضیان انجام می‌دهند 30 آزمایشگاه است که تعداد آزمایشگاه‌های تست کرونا به 90 آزمایشگاه رسیده است،‌ اما 30 مورد از این فهرست آزمایشگاه خصوصی است. انجام تست‌های خصوصی 850 هزار تومان برای برگزاری قبل از مهمانی‌ها است.

افزایش «تست خصوصی» با قیمت‌های بالا در حالی است که عموم مردم امکان پرداخت هزینه‌های آن را ندارند. علیرضا زالی، فرمانده عملیات مقابله با کرونا در پایتخت، دومین مقام دولتی است که وجود تست‌ خصوصی را تایید می‌کند و به لحاظ پیامدهای بهداشتی درباره آن هشدار می‌دهد، اما هیچ یک از مقام‌های مسئول تاکنون درباره جنبه‌های تبعیض‌آمیز تست خصوصی کرونا سخنی نگفته‌اند. پیشتر کیانوش جهانپور، سخنگوی وزارت بهداشت، انجام تست‌های خصوصی را تخلف خواند و گفت:

«حتی اگر این آزمایش درست هم باشد، به دلیل برقراری زنجیره‌ای از خلاف در مهمانی اقدام درستی نیست. از طرف دیگر جواب آزمایش به این سرعت مشخص نمی‌شود و حتی اگر جواب منفی بود، اعتمادبه‌نفس کاذب به فرد می‌دهد.» وزارت بهداشت انجام تست برای بیماران مشکوک به کرونا را منحصر به بروز علایم شدید ابتلا به کرونا کرد که در بسیاری موارد بعد از وخامت حال بیماران در بیمارستان‌ها انجام می‌شود و در مواردی حتی تا بعد از جان‌باختن بیماران نیز این تست انجام نشده است.


تایید تست‌های خصوصی
علیرضا زالی، فرمانده عملیات مقابله با کرونا در پایتخت، روز گذشته وجود و انجام تست‌های خصوصی را تایید کرد و با اشاره به انجام مواردی از تست‌ خصوصی کرونا برای برگزاری مهمانی‌ها، گفت: «این حرکت یعنی اخذ تست کرونا پیش از ورود به مهمانی، یک امنیت کاذب گذرا ایجاد می‌کند که به شدت خطرناک است، چراکه ممکن است فردی به دلایلی آلوده بوده، ولی جواب تست منفی باشد، به همین دلیل افراد با خیال راحت وارد مهمانی شده و در پی آن تمام اختلاط‌های تجمعی شکل گرفته و به شیوع و انتقال بیماری دامن می‌زند.

این تست‌ها گاهی بین 30 تا 50 درصد منفی کاذب است، به این معنا که فرد احتمالا مبتلا بوده ولی پاسخ تست منفی می‌شود. ضمن اینکه گاهی اوقات برای شکل‌گیری بیماری تا مثبت شدن تست فاصله‌ای وجود دارد، یعنی ممکن است فرد در شروع بیماری و بروز علایم باشد، ولی پاسخ تست منفی باشد.»

برچسب ها: تست کرونا
نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار