کد خبر: ۱۰۵۶۵
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۳ - ۱۰:۵۳
سربريدن 21 مصري بدون تلافي باقي نماند
ارتش مصر می‌گوید به تلافی سربریدن ۲۱ مصری توسط نیروهای گروه تروريستي داعش به مواضع این گروه در لیبی حمله هوایی کرده است. نيروي هوايي ليبي نيز دراين حملات با مصر همكاري كرده اند .
روزنامه تجارت-فاطمه مهتدي: فرمانده نيروهوايي ليبي اعلام كرد حملات هوايي مصر به مقر نيروهاي داعش با همكاري مشترك نيروي هوايي ليبي صورت گرفته است تا با عملياتهاي تروريستي مقابله شود. به گفته اين مقام ليبيايي حملات هوايي 64 نيروي داعش را كشته و زخمي كرد. به گزارش يورونيوز، ارتش مصر اعلام كرده هدف حمله هوایی اردوگاه‌های نظامی و پایگاه‌های آموزشی نیروهای داعش در لیبی بوده است. در ویدئویی که توسط داعش منتشر شده گروهی از شبه نظامیان این گروه در لیبی را نشان می دهد که مسیحیان قبطی مصری را که پیشتر ربوده شده بودند به سمت قتلگاه شان در سواحل اطراف شهر سرت هدایت می کنند و پس از آن سرشان را از بدن جدا می کنند..عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر با تاکید بر انتقام گیری از عاملان این جنایت در زمان مقتضی گفت: «در مصر حق قصاص به شیوه های مختلف محفوظ است و قصاص قاتلان و جنایتکارانی که ذره ای از انسانیت بویی نبرده اند، متناسب حالشان و در زمان مناسب به اجرا درمی آید.» نزدیکان قربانیان می گویند مسیحیان قبطی به دلیل مذهبی و حمایت از عبدالفتاح سیسی مورد خشم و غضب داعش قرار گرفته اند. رئیس جمهوری مصر با این انتقاد روبروست که برای رهایی گروگان ها از دست داعش در لیبی تلاش چندانی نکرده است.دولت مصر یک هفته عزای عمومی برای کشته شدگان اعلام کرده است.

نگراني مصر از ليبي
مصر يكي از پرجمعيت ترين كشورهاي عرب به طور مستقيم در برنامه ائتلاف آمريكا عليه گروه داعش در عراق و سوريه حضور مستقيم نداشته است و به جاي آن به افزايش دفاع مرزي خود درمقابل شورشيان تمركز داشته است. به گزارش فرانس 24 ، ستيزه جويان در ليبي در منطقه صحراي سينا در مصر گروه عملياتي تشكيل داده اند و نام خود را به انصار بيت المقدس تغيير دادند و گمان مي‌رود كه متحد گروه داعش باشند.‌اين گروه ليبيايي هزاران نفر سرباز يا نيروي پليس را از زمان سقوط محمد مرسي رئيس جمهور مخلوع مصر در سال 2013 كشته است. با توجه به آشوبهاي و درگيري برسر قدرت در ليبي ، مقامات غربي نگران اند ستيزه جويان با سواستفاده از‌اين امر قدرت بيشتري يابند. تعداد زيادي از‌اين گروه ها پس از سقوط معمر القذافي در سال 2011 ليبي را ترك كردند و عده‌اي نيز با داعش متحد شدند. نگراني از كشيده شدن بحران ليبي به مصر باعث شده تا‌اين كشور با امضا قرارداد 5.2 ميليارد دلاري با فرانسه اقدام به خريد جت‌هاي جنگي رافائل كند و همچنين كشتي جنگي و تجهيزات نظامي‌را درقبال‌اين توافق نظامي‌دريافت كند.  سربريدن 21 مصري توسط داعش مي‌تواند باعث اعمال فشار بيشتر به السيسي براي نشان دادن كنترلش بر امنيت مصر باشد.

مصر قلب امنيتي منطقه
مصر سعي دارد تا تصويري با ثبات را از خود نشان دهد تا سرمايه گذاران خارجي را در اجلاس شرم الشيخ در ماه مارس به سوي خود جلب كند و اقتصاد شكننده خود را بهبود بخشد. السي سي كه خواهان تلاش بين المللي براي از بين بردن نيروهاي داعش شده و معتقد است‌اين گروهها راديكال به وجه اسلام ضربه مي‌زنند، به ليبي به عنوان يك تهديد بزرگ عليه امنيت مصر مي‌نگرد. امارات متحده عربي، متحد نزديك السيسي نيز اكنون به طور مستقيم حمله به گروه داعش را آغاز كرده است و پيشتر نيز اردن با حملات هوايي خود مقر گروه داعش در سوريه را مورد هدف قرارداده است.


نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار