کد خبر: ۱۰۵۷۹۴
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۰

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، علی بخش نجاتی افزود: چندین سال است که دریاچه آب شیرین کافتر در استان فارس به علت‌های مختلف خشک‌ شده است و بارش ۵۰۰ میلی‌متری سال زراعی جاری و ۱۴۸ میلی‌متری چند روز گذشته در حوضه آبریز کافتر، همگان را امیدوار کرده بود که دریاچه جان تازه‌ای بگیرد اما تنها ۱۰ درصد از آن آبگیری شده است.

وی ادامه داد: بااین‌حال چشمه‌سارهای اطراف گردنه بزن و روستای چشمه رعنا با آبدهی مناسب هم‌اکنون به سمت دریاچه جاری‌شده است که انتظار می‌رود حجم بیشتری از این دریاچه را احیا کند.

 نجاتی با اشاره به اینکه رودخانه فصلی شادکام تنها رودخانه تغذیه‌کننده دریاچه است، ادامه داد: مسیر رودخانه در تصرف اراضی کشاورزی قرار گرفته و سبب مسدود شدن راه انتقال آب رودخانه به سمت دریاچه شده است.

 رئیس اداره حفاظت محیط‌زیست اقلید افزود: همچنین حفر چاه‌های متعدد کشاورزی در حوضه آبریز کافتر و پایین رفتن سطح آب‌های زیرزمینی از علت‌های دیگر خشک شدن دریاچه است.

وی راه‌حل احیای دریاچه کافتر را مشخص شدن مسیر رودخانه شادکام از ابتدا تا انتها و لایروبی آن، حذف خاکریزهای ایجادشده در مسیر رواناب‌ها به سمت دریاچه و کاهش برداشت آب از این حوضه دانست.

دریاچه کافتر جایگاهی برای جذب پرندگان مهاجر و پرورش ماهی به شمار می‌رفت و نخستین محل فرود این پرندگان مهاجر در استان فارس بود.

این دریاچه حدود ۲۵ میلیون مترمکعب حجم داشت. عمیق‌ترین قسمت دریاچه دارای عمق ۵.۳ متر در وضعیت پرآبی بود.

شهرستان اقلید در ۲۶۷ کیلومتری شمال شیراز قرار دارد.

نام:
ایمیل:
* نظر:
آخرین اخبار